Waking up in a city that never sleeps || New York

Door Rick & Inge in de USA - 29-05-2017 04:10

New York City, zondag 28 mei 2017. 21:30 lokale tijd.

Reisdag / New York dag 1 & 2

Na maanden van voorpret en weken van aftellen, was het op zaterdagochtend 27 mei dan echt zover: het vertrek naar Amerika! Het was erg vroeg, maar gelukkig was onze vriend Vincent zo lief om ons vanuit Bodegraven al om 5:15 naar Schiphol te brengen. Daar aangekomen wachtte er nog een verrassing: Rick’s ouders kwamen ons uitzwaaien! Na een uurtje extra wachten konden we eindelijk aan boord van onze United Airlines vlucht. Gelukkig geen taferelen met passagiers die weggesleept werden :) we werden prima verzorgd aan boord. Na 2 films, wat boekjes, een lunch en verschillende rondes drankjes kwamen we dan eindelijk aan in the Big Apple! Een gekke gewaarwording dat het pas 12:20 was, terwijl we er al een hele dag op hadden zitten.

We hebben een mooie kamer op de 15e verdieping van het Doubletree by Hilton Metropolitan hotel. De ligging is perfect; op loopafstand van o.a. Rockefeller Center, Times Square en Central Park. Na aankomst op zaterdagmiddag, hebben we te voet een stukje van Central Park (dat is zó groot, daar ben je anders een dag mee bezig) verkend. We kamen spontaan nog per ongeluk in een bruiloft terecht! In Central Park hebben we een hele tijd staan kijken bij een evenement van een rollerskaters vereniging; hier werd op muziek gedanst op rolschaatsen, dat zag er ontzettend cool uit. Jong en oud, zwart en blank, iedereen ging helemaal uit z’n dak op de live muziek van een dj die stond te draaien. Echt een geweldig sfeertje! Ook o.a. de Trump Tower gezien en later zijn we verder gewandeld naar de hippe wijk Hell’s Kitchen. Hier hebben we heerlijk Thais gegeten bij Yummy Yummy Bangkok. Via Broadway en Times Square zijn we terug gelopen naar ons hotel, we waren helemaal gesloopt! Om 21:00 lekker gaan slapen – toen waren we inmiddels 24 uur wakker!

Frank Sinatra zong in New York, New York al; “I want to wake up in a city that never sleeps” nou; dat hebben we gedaan vanochtend. Met de jetlag valt het gelukkig reuze mee, om 6:15 waren we wel klaar wakker,  maar dat was best prima. Na een heerlijk ontbijt met pancakes en omelet in een echte Amerikaanse diner (Scotty’s Diner) hebben we op Grand Central de metro genomen richting het zuidelijke deel van Manhattan. Grand Central zelf was trouwens ook de moeite van een bezichtiging waard; wat een prachtige oude stationshal!

Op het programma stond vandaag een bezoek aan het Vrijheidsbeeld, het 9/11 Memorial en het One World Trade Center. Na een kleine wandeling hebben we de (gratis) ferry naar Staten Island genomen voor een uitzicht op het Vrijheidsbeeld. Mooi om te zien hoe Lady Liberty van een afstandje heel klein lijkt naast die grote wolkenkrabbers, maar als je dichterbij komt is ze toch groter dan je denkt! Terug aan het vasteland hebben we een Citibike gehuurd en zijn we naar het gebied gefietst waar voor 9/11 de Twin Towers stonden. Heel indrukwekkend, het monument met de watervallen die in de diepte verdwijnen waar ooit de machtige torens stonden, is prachtig gemaakt. De namen van alle slachtoffers langs de randen maken de trieste waarheid heel tastbaar. Na het bezoek aan het Memorial, zijn we bij St. Paul’s Chapel – het kerkje vlakbij het rampgebied wat fungeerde als toevluchtsoord -  geweest, en daarna naar het nieuwe One World Observatory in het One World Trade Center. Wat een mooi stukje architectuur! Het duurde wel heel erg lang voor we eindelijk écht in de lift naar boven mochten, maar het was het wachten wel waard. De speciale lift brengt je in 60 seconden naar de 102e verdieping, en dat gaat HARD! Je kan niet naar buiten kijken, maar je hebt alsnog een soort 360 graden uitzicht door de schermen die een filmpje laten zien van New York door de jaren heen. Wel erg leuk gemaakt. Het uitzicht op het Observatory op de 100e verdieping is fenomenaal, wat is New York groot en prachtig met al haar hoogbouw, afgewisseld met de vele parkjes en het water er omheen!

Van al dat lopen en wachten waren we behoorlijk moe geworden, dus we namen opnieuw de fiets om een restaurant te zoeken. Dit keer werd het een Italiaans restaurantje in de wijk Little Italy. Daarna was het eigenlijk de bedoeling om de stad in het donker te bekijken vanaf Top of the Rock (Rockefeller Center) – maar daar was de rij zo lang dat we het niet meer gingen redden vanavond, heel erg jammer. Hopelijk morgen!

Morgen willen we naar de Brooklyn Bridge en de Highline, wat we waarschijnlijk combineren met Chelsea en/of SoHo. Hopelijk kunnen we dan in de avond alsnog prachtige foto’s maken op Top of the Rock.

Dinsdagochtend vliegen we om 11:00 verder richting Denver, waar we het luxe stadsleven afwisselen voor een nomadenbestaan met onze camper :)

We kijken uit naar de rest van ons avontuur, maar eerst nog even genieten van al het moois dat deze fantastische stad te bieden heeft!

Tot gauw!

Mocht je dat nog niet gedaan hebben, klik dan ook vooral even links in het menu op Abonneren. Dan krijg je een mailtje met de volgende update! :)