Into the Wild || Yellowstone NP

Door Rick & Inge in de USA - 06-06-2017 05:34

Maandag 6 juni – 17:00 plaatselijke tijd, onderweg naar Salt Lake City

Howdy!

Als je dit leest, hebben we er 4 dagen in de wildernis op zitten. Vanuit Riverton (rare plek, niks aan) zijn we door gereden naar Yellowstone National Park. De verwachtingen hiervan waren hoog door de foto’s en verhalen die we gezien hadden, maar alle verwachtingen zijn overtroffen. Wat een bijzonder park; écht een paar dagen helemaal in de natuur, met een enorme variëteit aan de meest bizarre landschappen en de meest verrassende dieren.

Yellowstone is eigenlijk bijna niet te omschrijven, maar ik zal het toch proberen. Toen we het park binnen reden, werden we begroet door een dikhoornschaap dat lekker met zijn billen tegen de vangrail stond te schuren. Een mooie binnenkomer! Verder door gereden, kwamen we langs een enorm stuk bos met dode bomen. Er bleek in 2003 al een bosbrand te zijn geweest, waarvan de gevolgen dus nog steeds zichtbaar zijn. Indrukwekkend om te zien! Na een paar kilometer, stonden er een heleboel auto’s langs de weg met een paar rangers erbij. Ze vertelden dat er een moeder beer met haar jong te zien was! Snel mijn camera met nieuwe speeltje de 70-300 lens (telelens) erbij gepakt; en ja hoor! Daar liepen ze op de heuvel aan de overkant. De eerste beren die we gezien hebben! Een Grizzly met haar kleintje, heel erg leuk.

Onderweg naar de camping, ongeveer halverwege het park, kwamen we de eerste geisers al tegen. De zwavelgeur (lees:  rotte eieren-lucht) kwam ons al tegemoet! Ook  spotten we daar de eerste bizons. We keken onze ogen uit: al die wilde dieren die er gewoon vrij rondlopen. Voor degenen die nog nooit van Yellowstone hebben gehoord; het park is een vulkanisch gebied, waardoor er op heel veel plekken thermische activiteit is. Denk aan bubbelende poelen in kleuren variërend van grijs tot groen en oranje. Verder zijn er geisers die kokend water metershoog de lucht in spuiten. Dit gecombineerd met een landschap van hoge bergen met besneeuwde toppen,  watervallen, dalen met kronkelende riviertjes en prachtige meren vormt het decor van Yellowstone. Denk hierbij nog wilde beesten als beren, bizons, herten en wolven, en het plaatje is compleet (soort van). Het park is zo groot dat je er gewoon met de auto of camper doorheen rijdt, en onderweg kun je overal stoppen om de vele bijzonderheden te bekijken.

Eenmaal aangekomen op de camping, bleken we letterlijk in de sneeuw te staan! Van tevoren wisten we dat het ’s nachts nog kon vriezen, maar dat we zelfs een campingplek in de sneeuw zouden krijgen hadden we echt nooit verwacht. Best wel bizar, begin juni! We hadden een mooi plekje midden in het bos, met overal waarschuwingen “Be Bear Aware” – eten moest goed opgeborgen worden in je camper of in de speciale ‘bear boxes’. Gelukkig hebben we geen beren gezien op de camping, maar het idee was toch best wel spannend. ’s Avonds konden we lekker een kampvuurtje maken, we hebben zelfs een avond hamburgers gebakken boven het houtvuur.

In totaal hadden we 2,5 dag in Yellowstone. We hebben zo goed als het hele park wel verkend, maar je kunt er makkelijk een week vertoeven. Het landschap met de felgekleurde bronnen, de spuitende geisers en de diepe kloven was werkelijk adembenemend. Ik zal wat foto’s proberen te uploaden, dan krijg je een klein beetje een idee van wat we gezien hebben. Dit was echt heel bijzonder, zoiets zie je nergens anders!

We hebben 2 wandelroutes gelopen; een in het gebied rond de Old Faithful geiser; deze geiser spuit iedere 90 minuten en is daarmee de meest voorspelbare van het park. Heel bijzonder om te zien! Ook hebben we een wandelroute gelopen bij de Grand Canyon of the Yellowstone. Deze canyon is een enorme kloof met een prachtige waterval. Hier liepen we een pad met aardig wat klimmetjes en de pittige Uncle Tom’s Trail met een enorme trap. Naar beneden was goed te doen, maar naar boven was ik (lees; Inge) echt half dood. Toch maar eens meer gaan sporten, haha. Toch maakte het fantastische uitzicht alles goed!

In totaal hebben we 9 beren gespot, super gaaf! We hebben genoeg  mensen gesproken die helemaal geen beren hadden gezien, dus we hebben best wel geluk gehad. De bizons waren echt overal. De eerste paar keren zijn we nog gestopt, daarna hebben we ze ook maar gewoon al rijdend bekeken. Op een gegeven moment kwamen we op een plek waar een heleboel auto’s stil stonden; hier stond een hele kudde bizons vlak naast de weg. Dat was wel een foto stop waard! Even later kwamen er nog een paar de weg over gewandeld, zo tussen de auto’s door. Dat was toch wel spannend! Overal hingen waarschuwingen dat schijn bedriegt, wat betreft het slome uiterlijk van bizons. Ze kunnen heel hard rennen, zijn wild en dus gevaarlijk voor mensen. Als er dan een op nog geen meter van je auto langs loopt, krijg je best wel zweethandjes hoor! Op de tweede avond hebben we trouwens ook nog bizon burgers gegeten, we waren toch wel erg benieuwd. Het smaakte iets anders dan ‘gewoon’ rundvlees, maar het was wel lekker!

Na 3 nachten op de Canyon Campground werd het toch tijd om verder te rijden naar Grand Teton NP, ook hiervan hadden we al gehoord dat het een prachtig gebied is. De weg er naartoe was al heel erg mooi; eigenlijk loopt Yellowstone direct over in Grand Teton. Grand Teton is een gebergte met enorme spitse toppen. Grappig weetje trouwens; de naam komt van een Fransman die ooit, lang geleden, dit gebied bezocht, en vond dat de 3 hoogste bergen net Grands Tétons leken; dikke tieten! En voilá, dit werd verbasterd tot de Amerikaanse naam Grand Teton.

In Grand Teton NP hadden we een prachtige camping, gelegen aan een meer en met uitzicht op de bergen. Ook  hier lekker een kampvuurtje gemaakt ’s avonds en genoten van het uitzicht.

Inmiddels zijn we bijna aangekomen bij Salt Lake City. Qua stad verwachten we hier niet zoveel van, maar het is een mooie tussenstop op weg naar Bryce Canyon en Zion! Hopelijk hebben we daar wifi op de camping zodat ik deze update online kan zetten J

Leuk dat je de moeite hebt genomen om dit (intussen best wel lange) verhaal te lezen. Laat gerust een berichtje achter!