Rain down on me || Yosemite National Park

Door Rick & Inge in de USA - 17-06-2017 20:19

Zaterdag 17 juni, 10:00 lokale tijd, onderweg naar San Francisco

Hoi allemaal!

Vanuit Las Vegas zijn we richting het zuidwesten gereden richting Bakersfield. Omdat de Tioga Pass, de ‘normale’ route vanuit de oostkant naar Yosemite nog gesloten was, moesten we deze omweg maken. We hebben overnacht bij Lake Isabella, wat mooier klinkt dan het was :) maar prima voor een nachtje.

Helaas was het niet gelukt om van tevoren een  camping te reserveren in het national park. Een paar maanden geleden was er een procedure vergelijkbaar met het proberen te krijgen van concertkaarten voor een grote artiest; klaarzitten voor je PC, creditcard in de aanslag.. maar helaas, binnen een paar minuten waren alle campingplaatsen vergeven. We waren dus aangewezen op een beetje geluk om op de bonnefooi een camping te vinden. Dit is gelukt, bij Bass Lake, ongeveer een half uur rijden van de ingang van Yosemite vonden we een camping. Een heel mooi plekje aan het meer!

Het liep al tegen het einde van de middag, die eerste dag dat we aan waren gekomen. We zijn het park in gereden en hebben de route naar Glacier Point gereden. Een prachtige route door de bossen. Yosemite is een combinatie van bergen, rotsen, Sequoia bos en prachtige watervallen. Bij Glacier Point aangekomen hebben we  genoten van het prachtige uitzicht op de enorme Half Dome –rots en verschillende watervallen. ’s Avonds hebben we lekker met een bakje campingvoedsel (noodles) bij het kampvuur gezeten.

We hoorden op de camping al dat het ’s ochtends druk kon zijn bij de ingang van het park, dus we besloten de volgende ochtend vroeg te vertrekken. Onderweg naar Yosemite Village nog even gestopt bij de prachtige Bridalveil waterval, en daarna hebben we de camper geparkeerd bij het Visitor Center. In de meeste national parks kun je het beste met de shuttle bus het park door in plaats van zelf te rijden. We besloten de Mist Trail te gaan lopen; een pad naar 2 watervallen. Dit bleek best nog een pittige hike te zijn die op sommige stukken echt steil omhoog liep. Na een tijdje kwamen we al wat mensen tegen die er wel héél bezweet uit zagen. Toen we in de buurt kwamen van de waterval, wisten we waarom: je wordt daar kletsnat van de spray van de waterval! Omhoog naar de waterval liep een soort trap in de rotsen, waar het water overheen stroomde. Het was erg oppassen waar je je voeten neerzette, en ondertussen werden we getrakteerd op een gratis douche :)

Ondanks dat ik een drybag om mijn camera had gedaan, vond ik het toch wel spannend worden. Dat onze kleren inmiddels volledig doorweekt waren, maakte niet zoveel uit. Het uitzicht was namelijk geweldig en het voelde eigenlijk wel cool om zo te lopen. Toch was ik bang dat de camera nat zou worden, dus we zijn voor het topje toch maar omgedraaid. Op de weg terug keken de mensen ons aan met een mengeling van angst en medelijden, haha. Daarna hebben we maar even een plekje in de zon gezocht om weer een beetje op te drogen!

Toen de kleren en haren weer enigszins opgedroogd waren, zijn we weer terug gelopen naar beneden. We waren pas een halve dag onderweg, dus we besloten nog een makkelijke route te gaan lopen, naar Mirror Lake. Dit was inderdaad een relatief makkelijke hike omdat het grotendeels vlak was, maar het was intussen wel behoorlijk warm geworden. Ook dit  was erg mooi, door het bos en langs een rivier.

Hoewel er ook hier voor beren en mountain lions werd gewaarschuwd, hebben we hier geen wilde beesten gezien. Alleen een paar hertjes, en 2 slangen!!  De schrik sloeg me toch wel even om het hart toen Rick  ineens riep: “Ing! Slang! Achter je, onder je! “ gelukkig ging de slang toch weer snel de andere kant op :)

Yosemite was mooi, en ook weer heel anders dan de andere parken die we hebben gezien. Toch ga je zitten vergelijken, en dan blijft Yellowstone qua natuur toch wel onze nummer 1!

Nu zijn we onderweg naar San Francisco, ook heel veel zin in. De wandelschoenen en afritsbroeken kunnen de koffers weer in, en we verruilen de parken even voor het stadsleven aan de oceaan. Rick is hier al eens geweest, ik ben heel erg benieuwd.