If you're going to San Francisco... ||San Francisco & Carmel/Monterey

Door Rick & Inge in de USA - 22-06-2017 04:25

(wegens gebrek aan WiFi met een dag vertraging geplaatst!)

Dinsdag 20 juni, 11:30 plaatselijke tijd. Onderweg naar Santa Barbara

Op zaterdag reden we vanuit Yosemite richting de kust, naar San Francisco. Met het liedje “If you’re going to San Francisco, make sure to wear some flowers in your hair” op de achtergrond, gingen we weer op pad. Onderweg nog even een stop gemaakt om te shoppen bij TJ Maxx (bedankt voor de tip Rebecca ;) ). We hebben daar ook maar meteen een extra koffer gekocht om alle zooi mee terug te nemen! We hadden op de heenweg namelijk al te zware koffers.

Onze camping lag in Pacifica, een plaatsje net onder San Francisco, aan de oceaan. Omdat we er pas aan het einde van de middag waren, hadden we de eerste dag alleen een avond in de stad. We namen opnieuw een Uber taxi (aanrader!) en binnen 20 minuutjes stonden we bij Pier 39. We hebben lekker rond geslenterd langs alle winkeltjes en eettentjes aan het water, bij Pier 39 en Fisherman’s Wharf. Het was prachtig weer, met een heerlijk avondzonnetje. Die was zo fel dat we genoodzaakt waren allebei een nieuwe zonnebril aan te schaffen :) ein-de-lijk die felbegeerde Ray Ban! We hebben lekker fish & chips gegeten bij een gezellig restaurantje en daarna nog bier en cocktails gedronken bij het Hard Rock Café. Hoewel we die eerste avond nog niet zo heel veel van de stad hadden gezien, viel het wel meteen op wat een relaxte sfeer er hangt. San Francisco is qua sfeer wat meer Mediterraans, met palmbomen, meeuwen en jachthavens.

De volgende ochtend stond er een bezoek aan Alcatraz op het programma. Deze tour hadden we ruim van tevoren geboekt, en dat was ook wel nodig. Zonder reservering kon je de eerstvolgende keer op 11 juli terecht :). De boottocht was al erg mooi, met uitzicht op de stad en aan de andere kant op het eiland Alcatraz. Het eiland ligt maar 1 ¼ mijl voor de kust, dus we waren er zo. Bij aankomst kregen we eerst een informatief praatje van een vrijwilliger die enthousiast vertelde over deze bijzondere plaats. Na een klim omhoog kwamen we aan bij het cellencomplex, waar je zelf rond kon lopen met een audiotour. Via de koptelefoon hoorde je verhalen van zowel bewakers als gevangenen, waardoor de gevangenis echt tot leven kwam. Heel indrukwekkend! Sommige cellen waren open, dus je kon er ook in om te voelen hoe het is. Het waren écht kleine hokjes, en zeker de isoleercellen waren heftig om te zien. Er zijn mannen die daar 14 dagen in het donker opgesloten hebben gezeten..

Alcatraz is een beroem-ruchte gevangenis waar veel zware criminelen werden vast gezet die in andere gevangenissen problemen veroorzaakten. Al Capone heeft hier gevangen gezeten, en het is natuurlijk bekend van de film Escape from Alcatraz met Clint Eastwood. Fascinerend dat er daadwerkelijk 3 mannen ontsnapt zijn, en nooit zijn terug gevonden!

Tijdens de tour kwamen we erachter dat het leven op Alcatraz misschien wel niet zo slecht was als gedacht wordt. Het eten was er bijvoorbeeld heel goed, omdat dat volgens de directeuren alvast één reden minder was voor de gevangenen om in opstand te komen. In 1963 is de gevangenis gesloten, na 29 jaar van dienst.

Wat ik ook erg interessant vond om te horen, was dat de meeste bewakers ook gewoon op het eiland woonden met hun gezinnen. Op het hoogtepunt woonden er zo’n 70 kinderen op het eiland, die daar in alle rust (zonder verkeer etc.) met elkaar konden spelen. Kinderen gingen gewoon iedere dag met de boot naar school in San Francisco. Ook is er naast het gevangeniscomplex, heel veel  natuur op het eiland. De tuinen worden nu  onderhouden door vrijwilligers, en doordat er geen vijanden op het eiland leven is het een walhalla voor zeevogels.

We hadden ontzettend geluk met het weer! In San Francisco is het vaak heel erg mistig, waardoor je de Golden Gate Bridge vaak niet eens kunt zien. Wij hadden gelukkig helder weer, met een strakblauwe lucht en zon. Vanaf Alcatraz hadden we een fantastisch uitzicht op de stad én de Golden Gate Bridge. Na ongeveer 2,5 uur op het eiland en in de gevangenis rond gelopen te hebben, namen we de boot weer terug.

Na de lunch zijn we verder het centrum van de stad in gelopen. Best wel zwaar om tegen die steile straten op te lopen met een graad of 25-30! Onderweg kwamen we verschillende cable cars tegen, dit zijn net de oude trams die je bij ons in het Openluchtmuseum ziet! Met het zweet op de rug kwamen we uiteindelijk aan bij Union Square. Hier hebben we op het dakterras van de Cheesecake Factory een héérlijk stuk cheesecake gegeten. Daarna nog wat rond gewandeld en nog meer kleren gekocht. ’s Avonds lekker sushi gegeten, en daarna wilden we bij Ghirardelli nog een ijsje eten, maar het was helaas net gesloten. We waren hartstikke moe, dus toen toch maar terug gegaan naar de camping. In San Francisco hadden we eigenlijk te weinig tijd, want het is een geweldige stad waar we graag meer van hadden willen zien! Wie weet, een volgende keer :)

De volgende dag ging de reis verder richting het zuiden, naar de kustplaats Moss Landing. Zo konden we, ondanks de wegafsluiting van de Highway 1, toch nog een heel stuk langs de kust rijden. Vanuit Moss Landing bleek het maar een half uurtje rijden te zijn naar Carmel en Monterey, 2 mooie kustplaatsen. Hier hebben we ’s middags de 17 Mile Drive gereden; een beroemde weg met prachtige uitzichtpunten aan de oceaan. Gelukkig was de mist ook weer wat weg getrokken, dus we konden de rotsachtige kustlijn en de wilde zee goed bekijken. We hebben hier ook wilde zeeleeuwen, zeehonden en otters gespot! Voor een dierenliefhebber als ik weer een van de hoogtepunten van de vakantie ;). Nadat we het rondje van de 17 Mile Drive hadden gereden, zijn we Monterey in gegaan. Een heel leuk plaatsje! Hier hebben we lekker vis gegeten, en daarna alsnog het veelbelovende (dank, Annie!) ijsje bij Ghirardelli.

Inmiddels zijn we een eindje op weg richting Santa Barbara. En hiermee komt ook Los Angeles, en daarmee het einde van onze vakantie, akelig dichtbij. 4 weken zijn echt om gevlogen! Nog even een paar dagen genieten van de prachtige omgeving en alle leuke en gekke Amerikaanse dingen.