Arches

Door Weer naar Canada - 31-05-2017 05:52

Dinsdag 30 mei

Het deed wel even pijn toen de wekker om 6 uur afliep, maar later op de dag realiseerden we ons dat deze pijn de moeite zeker waard was.
Stipt om 7 uur reden we weg richting Arches NP waar we rond half acht arriveerden. We waren zelfs zo vroeg dat de parkwachters nog niet eens in hun hokje zaten zodat we zonder te betalen door konden rijden. We reden het park in en we werden gelijk getrakteerd op een serie haarspeldbochten en een stijging van zeker 200 meter.
We hadden besloten om als eerste naar het eind van het park te rijden en daarna stapsgewijs langs de vele uitzichtpunten en parkeerplaatsen terug te gaan. Het verste punt waar we konden komen was Delicate Arch. Om bij dit prachtige natuurverschijnsel te kunnen komen hebben we een trail gedaan van 2,4 kilometer met een hoogteverschil van ruim 120 meter. Het was een pittige klim. De enige troost was dat de terugweg naar beneden liep. We hebben in totaal ruim 2½ uur gelopen en geklommen. Het was pittig maar de beloning aan het eind van de heenweg was schitterend. Ik zal morgen trachten wat foto’s te uploaden. Bij deze camping is de wifi niet toereikend. Alle Amerikanen op de camping zitten TV te kijken en dan is streamen voor mij onmogelijk. Je kunt zelf alvast even googelen!
Zoals gezegd: het was een schitterend uitzicht. Ik ben naar beneden afgedaald en Marianne heeft van boven foto’s gemaakt en een video-opname.
De terugweg was weliswaar afdalen maar niet zonder gevaar. Je gaat over ongebaande paden en rotsen, dus uitkijken geblazen.

Terug bij de camper eerst maar even koffie gezet om bij te komen van deze tocht. We zijn trots op ons zelf dat we dit hebben volbracht! Ook met het bloedsuikergehalte ging het goed. Hebben wel altijd dextro bij ons.

De reden van ons vroege vertrek lag in het feit dat het dan nog niet zo druk is in het park en op de trail. Ook de temeratuur is dan duidelijk in je voordeel. Op de terugweg, zo rond half elf, begon de temperatuur al aardig te stijgen tot ongeveer 25 graden. Later op de dag tikte de temperatuurmeter de veertig weer aan.
Op de terugweg zijn we nog langs diverse mooie rotsformaties gereden en gestopt. O.a. de Double Arch was indrukwekkend.
De batterij van Marianne d’r fototoestel was ’s middags leeg, zoveel foto’s zijn er gemaakt.

We zijn langzamerhand weer naar de uitgang van het park gereden.
Op de heenweg naar de camping gisteren kwamen we langs Dinoland. Dat is een museum en park met dinosaurussen en aanverwante dingen. Daar zijn we heen gereden en hebben daar rond gekeken. Het blijkt dat er in Utah de meeste sporen en resten van dino's van over de hele wereld zijn gevonden in de bergen en woestijnen. We zijn door een park gelopen met allerlei nagemaakte dino’s en hebben daarna in het museum een paar filmpjes bekeken over de ontdekkingen van de geraamtes in Utah. Veel fotootjes voor Melle gemaakt want dat is een echte Dinofan.

Omdat de wijn op was zijn we in Moab nog even gaan winkelen. In de supermarkten in Utah mogen ze geen wijn verkopen. Dit mag alleen in een State Liquor Store.  Deze was moeilijk te vinden. Maar even aan een local gevraagd en deze wees ons de goede weg. We kunnen weer even vooruit.
Maar de volgende flessen worden weer in de Walmarkt aangeschaft! Ze weten hier de prijzen wel te maken!

Omdat het te heet werd om te wandelen en in Moab alleen maar souvenirshops, motels en restaurantjes zijn ben je gauw uitgekeken.
Lekker weer onder het genot van een drankje en hapje bij de camper in de schaduw gezeten. En even een tuk gedaan, want zes uur opstaan is vermoeiend! Zeker in de vakantie.