Monument Vallye en Page

Door Weer naar Canada - 04-06-2017 05:15

Vrijdag 2 juni

Vandaag een reisdag. We gaan van Mesa Verde naar Monument Valley. Een ritje van circa 150 kilometer. In het begin weer een leuk uitzicht rondom, maar daarna begon het een beetje eentonig te worden. Woestijn (prairie) was het wat de klok sloeg. In Kayenta nog even getankt want de meter liep alweer terug tot een ¼ inhoud. Met 1 op 4 gaat dat hard! Je weet nooit wanneer je kunt tanken, dus maar het zekere voor het onzekere. In Kayenta was het niet moeilijk kiezen. Op iedere corner van de Highway was een tankstation met allemaal dezelfde prijzen. De minst drukke dan maar genomen.
We hadden al in januari een plekje geboekt op Goulding Campground. De campground bleek geheel nieuw en lag tussen de bergen in. Leuke plaats. Zit een hele geschiedinis aan vast. Zoals bijna alles in Amerika.
Omdat er in de omgeving verder weinig te beleven viel besloten we maar om een rust middag in te bouwen. De temperatuur was er weer naar. Tussen de bergen geen wind en dus heet! Lekker even in het zwembad gedoken en daarna rustig gelezen en ingedut.

We gaan morgenochtend een Sunrise Tour maken in Monument Valley. We hebben nog even gebeld voor de verzameltijd en deze bleek 4.50 uur te zijn. Ja echt: 10 voor 5 in de ochtend. Dus maar vroeg naar bed gegaan.

Zaterdag 3 juni

De wekker ging dus om 4 uur af. Een klein ontbijtje (Griekse Yoghurt met blauwe bessen) genomen. Het was nog stikdonker buiten. In alle rust de camper rijklaar gemaakt: waterleiding en stroomkabel afkoppelen, slides in en vertrekken maar. Om kwart voor 5 waren we bij het verzamelpunt, het View Hotel. 6 mijl vanaf de camping. We hadden een privé chauffeur. We waren bij de touroperator de enigen die een Sunrise Tour hadden geboekt. In een Chevrolet 4x4 zijn we de woestijn ingereden. De wegen in de woestijn zijn erbarmelijk. Je kunt het niet eens wegen nemen. Het zijn paden van gravel, zand en rotsen. Omhoog, omlaag en slippend heeft de gids ons gereden.  Na ruim 45 minuten waren we bij een punt waar de zon het mooist op zou komen. De gids had een speciale locatie uitgekozen. Tussen 2 bergformaties kwam de zon op. Na nog een kwartiertje wachten was het dan zover. Schitterend!
Toen de zon op was zijn we naar de andere zijde van die rotformatie gereden. De zon stond er nu mooi tegen aan te schijnen.
We zijn daarna nog enige tijd in de Valley geweest en werden naar diverse mooie rotspartijen en uitzichten gebracht. Uiteraard veel foto’s gemaakt en video.
Om half negen waren we weer terug en hebben we in de camper weer ontbeten. Nu een ferme boterham.
Daarna op ons gemakje naar Page gereden. Ruim 230 kilometer. Enkele stops ingelast want 4 uur opstaan gaat niet in je kouwe kleren zitten. Rond 13 uur waren we in Page. Het is hier Arizona tijd, dat is een uur terug. Rijden we nu 1 mijl verder dan is het Utah tijd en dan weer anders. De computer geeft nu aan 19.55 uur en de mobiele telefoons 20.55 uur. Snap je het nog?

We hebben de camper op zijn plek gezet en zijn (na de lunch) naar het strand gelopen van Lake Powell. Was een aardige stiefel maar we hebben het gehaald. We zijn 2x gaan zwemmen en hebben ons lekker op laten drogen. Na terug te zijn gekomen bij de camper rustig aan gedaan en in de schaduw zitten lezen en dutten. De temperatuur is ook vandaag weer opgelopen tot ruim 35 gr C.
We gaan vroeg naar bed! Douchen voor een keer in de camper omdat de douches erg ver lopen zijn en daar hebben we echt geen zin meer in. Dus wel met schone voetjes naar bed hoor!