Badlands, Mount Rushmore, Crazy horse, Yellowstone

Door Joeke en René - 15-06-2017 05:08

Badlands, Mount Rushmore en Crazy horse

9 en 10 juni waren twee topdagen waarop we heel veel hebben gezien. We begonnen 9 juni met een rit van bijna 140 km. naar de oostelijke ingang van het Nationaal Park Badlands, voor Amerikaanse begrippen kennelijk normaal. Vandaar een schitterende rit door de Badlands gemaakt. Een kaal landschap, kennelijk pas 500.000 jaar oud. Door de hitte besloten geen wandeling te maken, maar de hele weg te rijden en te stoppen bij ieder uitzicht punt, en dat waren er heel veel. Bij ieder uitzicht punt moesten we wel opletten met het open doen van de deur. Dit kwam door de heel harde wind, die hoort bij de Badlands. Heel veel foto’s gemaakt. In de Badlands zit ook wild, zoals bizons en berggeiten, maar die hebben we helaas niet gezien. Vanaf de westelijke uitgang van de Badlands weer terug naar de camping, iets kortere rit dan heen omdat we richting Rapid City hadden gereden. Door de harde wind en de niet zo geweldige wegligging van de camper wel een vermoeiende rit.

’s Avonds zag ik dat de accu van mijn fototoestel bijna leeg was. Die wilde ik dus opladen, maar toen bleek dat de lader nog in Hengelo is. Dankzij Google een winkel gevonden die Canon apparatuur verkocht. Dankzij ons GPS zijn we er ’s avonds nog gekomen ook. Geen idee waar de winkel precies was, maar ze hadden gelukkig een lader, vakantie gered. Blij dat ik er hier achter kwam, in een grotere plaats, en met goede internet toegang op de camping.

De volgende dag zijn we naar het Amerikaanse nationaal monument Mount Rushmore gegaan. Hier hebben ze de hoofden van 4 presidenten in de berg uitgehakt, ieder hoofd ongeveer 20 meter hoog. Mooi om een keer in het echt te zien.

Crazy horse memorial is echter veel indrukwekkender. Hier wordt gewerkt aan het grootste beeldhouwwerk ter wereld. Crazy Horse wordt hier uitgehakt uit de bergen, wijzend over zijn land, en gezeten op zijn paard. Er is geen planning wanneer het klaar moet zijn, maar het gaat nog jaren duren. Het gezicht van Crazy Horse is al wel klaar, 30 meter hoog, nog een stuk groter dus dan de hoofden van de presidenten bij Mount Rushmore.

Toen we eindelijk uitgekeken waren zijn we doorgereden naar Sheridan, tussenstop op weg naar Yellowstone. Onderweg zagen we nog een paar gigantisch lange kolentreinen, en ook een open mijn waar de kolen werden gedolven. Het landschap was bekend: prairies. Ondertussen hebben we al ruim 1000 mijl gereden.

Van Sheridan naar Yellowstone

11 juni was als reisdag gepland. Daarom vroeg op, zoals steeds. Omdat we er van uit gaan dat er in Yellowstone geen winkels zijn wilden we in Sheridan nog boodschappen doen. Helaas, dat ging niet, zelfs in Amerika zijn de winkels ’s ochtends om kwart over acht nog niet open. Daarom maar op weg gegaan naar Billings. Dat lag aan de route en was de eerste en de laatste grote plaats, 200 km.  vanaf Sheridan en beide plaatsen liggen aan dezelfde snelweg.  Stel je voor, je rijdt van Hengelo naar Den Haag en komt onderweg geen grote plaatsen tegen, alleen wat dorpen. Er zijn wel  afritten, maar die wegen zijn direct na de afrit onverhard. Verkeer is er ook nauwelijks en je rijdt in een glooiend landschap zodat je de weg over een grote afstand kunt overzien. Heerlijk ontspannen. Onderweg nog even gestopt en geparkeerd tussen de vrachtwagens. Onze camper van 3,70 m. hoog en 7,6 m lang is eigenlijk helemaal niet zo groot…..Onderweg zagen we ook nog trailer parks, van die dorpen van caravans waar de arme Amerikanen wonen.

De snelweg gaat grotendeels door de prairies. In Billings boodschappen gedaan bij een Walmart superstore, zoals tot nog toe steeds deze vakantie. In zo’n superstore moesten we op een gegeven moment zelfs naar de uitgang zoeken! In Billings was het voor het eerst, na Denver, druk op de weg.

Na Billings van de snelweg af en via een steeds mooier wordende weg naar het nationaal park Yellowstone. We moesten een pas over, en daar reden we weer tussen de sneeuwmuren. Na een kilometer of tien in het nationaal park gereden te hebben was het raak: we zagen een bizon! Iets verder gestopt en gauw foto’s gemaakt.  Nog wat later zagen we er nog meer…. Uiteindelijk zagen we een groepje vlak bij de weg staan, daar toen nog gestopt en weer foto’s gemaakt. Wij zijn nu blij dat we een paar bizons zien, maar ooit liepen er hier miljoenen. Uiteindelijk waren we om half acht op onze campingplaats, hoog in de bergen op 2400 meter hoogte, en met de sneeuw naast de camper. Echt warm is het niet, en helaas is de weersverwachting ook niet best, er wordt regen en sneeuw verwacht.

’s Avonds de camper niet meer uit geweest, te koud, te nat en te donker, en ook nog kans op beren.

Yellowstone, dag 1

We wilden eerst de canyon bekijken, we stonden ten slotte op de camping in Canyon village. Daarvoor naar het Artist Point gereden. Dit is een zeer druk en bekend uitzichtspunt, met inderdaad werkelijk schitterend zicht op de canyon. Vandaar een mooie wandeling gemaakt naar Point Sublime. Dit was een wandeling in beren gebied, dus hadden we onze berenbelletjes mee. Ook nog berenspray gekocht voor het geval dat. Op de terugweg een kleine omweg gemaakt naar Lily Pad Lake, maar dit stelde niet veel voor.

’s Middags met de camper het park verder verkend. Te voet de Mammoth Hot Springs bezocht. Helaas werkte het weer niet mee, het begon hard te regenen. Van deze springs daardoor uiteindelijk niet alles gezien, en ook niet veel foto’s gemaakt. Vandaar naar de camping in Grant village gereden. Onderweg moesten we nog stoppen voor een kudde bizons die de weg overstak, en daarna bleven ze op de weg lopen en reden we er achteraan, gelukkig als eerste, dus hadden we goed zicht. Daarna ook nog vertraging doordat ze aan de weg aan het werk zijn. Toen we dat allemaal gehad hadden ook nog even gestopt voor een eland die naast de weg stond. Toen we doorreden naar de camping begon het te sneeuwen, en de sneeuw bleef nog liggen ook. Gelukkig niet op de weg. Om 7 uur waren we uiteindelijk op de camping. Door het uiterst efficiënte inchecken duurde het een uur voordat we naar onze plaats konden rijden. Al die tijd buiten moeten wachten, was best wel koud.

De weersverwachting voor dinsdag 13 juni is maximaal 50 F (10 oC), en 60% kans op neerslag.

Yellowstone, dag 2, geothermisch gebied bekijken.

Na een zeer koude nacht, gelukkig hadden we wel genoeg dekens, op pad om de geisers te bekijken. Dit zijn er zeer veel, het is het grootste geothermisch actieve gebied ter wereld. We hebben er om 11.02 de eruptie van Old Faithfull gezien, de bekendste, die dagelijks een paar keer spuit. Daarna nog een flinke wandeling gemaakt in het gebied, ondanks de kou en de regen. Een heleboel mooie geisers gezien, het landschap blijft fascineren.  ’s Middags nog verder gewandeld en daarna met de camper naar Fountain Paint Pot, kokende modderpoelen, geweest. Ondanks het slechte weer een topdag.

Daarna terug richting camping. Om 5 uur waren we daar, zodat we de was konden en konden douchen.  Joeke zag op een thermometer dat het 5 oC was! Vanaf de douche plaats nog een paar kilometer doorgereden naar onze kampeerplaats. Een mooie plaats in het bos, maar omdat het zo koud was zijn we de camper niet meer uit geweest, alleen even snel naar het meer op 100 meter afstand gelopen. Op deze camping in het nationaal park zijn geen voorzieningen en ook geen licht, het is er dus ’s avonds aardedonker. Beren hebben we niet gezien, maar zijn er wel.

Van Yellowstone naar Missoula.

Na wederom een koude nacht vertrokken naar Missoula. Het park verlaten via de westelijke toegang. Wij konden zo doorrijden, maar degenen die via die kant het park in wilden stonden zowel in het park er voor in de file, blij dat wij dat niet gehad hebben. Onderweg nog een paar foto’s van het landschap gemaakt.  De zon scheen, net als op de middag dat we aankwamen. In de loop van de dag werd het warmer.

’s Avonds zelfs even buiten gezeten om te eten. We staan nu op een camping in de stad, aan de andere kant van de straat zijn woonhuizen.