Missoula, Glacier National Park, Radium Hot Springs

Door Joeke en René - 18-06-2017 00:59

Van Yellowstone naar Missoula.

Na wederom een koude nacht vertrokken naar Missoula. Het park verlaten via de westelijke toegang. Wij konden zo doorrijden, maar degenen die via die kant het park in wilden stonden zowel in het park er voor in de file, blij dat wij dat niet gehad hebben. Onderweg nog een paar foto’s van het landschap gemaakt.  De zon scheen, net als op de middag dat we aankwamen. In de loop van de dag werd het warmer.

’s Avonds zelfs even buiten gezeten om te eten. We staan nu op een camping in de stad, aan de andere kant van de straat zijn woonhuizen.

Naar Glacier National Park

Donderdag 15 juni zijn we weer vroeg opgestaan en na een rit van slechts 3 uur waren we al bij de westzijde van Glacier NP. Dit park wordt van oost naar west doorsneden door de ‘going to the sun road’, ook één van de mooiste wegen van Amerika. We wisten al dat we hier met onze camper niet helemaal overheen mochten, de camper is te lang. Helaas bleek, en dat stond ook  al wel in de gids, dat de weg nog is afgesloten. Met de bus er overheen kan dus ook niet. Wel is een stuk van 16 mijl open.

’s Middags een mooie wandeling gemaakt door het bos en langs Lake McDonald. Onderweg zagen we nog een hert, dat zich niets van ons aantrok. Helaas had ik niet de goede lens op het toestel zitten, dus nu is het nog een zoekplaatje, waar is het hert? Lake McDonald is een mooi meer.

Na de wandeling nog een klein stukje met de camper rondgereden om het een en ander te bekijken. Het park staat op bepaalde plekken vol met berengras, een plant die nu mooi bloeit. Volgens een ranger is het uniek dat er zo veel in bloei staan, dus maar even op de foto gezet.

We hebben het geweldig naar ons zin. Zien heel veel mooie natuur. We blijven ons wel vergapen en verbazen over de Amerikanen. Wij ervaren de wegen als rustig, veel lang rechtuit, en meest breed. Desondanks staan er overal borden die waarschuwen voor het kennelijk grote aantal dodelijke slachtoffers dat ieder jaar in het verkeer valt.  Dat zal wel komen door overstekend wild, of gladde wegen in de winter, want we geloven niet dat ze alles zullen strooien.

We staan nu op een camping net buiten het nationaal park. Onze camper past prima op het plekje dat we hebben. Maar eigenlijk hoort zo’n gehuurde camper niet op deze camping. Hier staan allemaal heel grote campers, formaat touringcar, met daarachter een aanhanger of auto. Bij de meeste plaatsen staat een luxe bbq set en een tuintafel met stoelen, bij ons plekje is dat allemaal wat minder. De camping is verder heel luxe ingericht, met mooie planten bij de luxe plekken. Dit is toch wel een heel verschil met sommige andere campings waar we zijn geweest, dat waren gewoon kale vlaktes. ’s Avonds over de camping gelopen en onze ogen uitgekeken. We kwamen nog een Amerikaans stel tegen dat zich ook liep te verbazen, kennelijk is dit formaat camping en campers voor niet alle Amerikanen gewoon. We hebben ondertussen ook gezien dat ze ook gewoon in kleine tentjes kunnen kamperen.

Het is niet super warm, maar wel lekker nu. We hebben ondertussen al ruim 2000 mijl (3000 km) gereden, wel iets meer dan verwacht en gedacht. De camper heeft ook geregeld dorst, gisteren voor $ 100,- dollar getankt.

Glacier park west

Na een regenachtige nacht op tijd opgestaan. Niet omdat we ver moesten rijden, maar om te kunnen parkeren. We wilden de Going tot he sun route op tot aan de afsluiting en daar parkeren en dan wandelen. We waren al gewaarschuwd dat het daar druk zou zijn, en dat de parkeerplaatsen schaars waren, en dan is het met een camper extra lastig. Gelukkig waren we op tijd, er was nog plaats zat. Een schitterende wandeling gemaakt door een donker bos met veel mos en dood hout, langzaam klimmend langs de beek. De tocht eindigde bij het Avalanche Lake, een schitterend meertje. Zelfde weg terug en toen zagen we een hert. Nu had ik gelukkig de goede lens op de camera en is het gelukt mooie foto’s te maken.Bij de afdaling kwamen we een eindeloze stroom mensen tegen, terwijl wij in het begin alleen liepen en geluid maakten om beren af te schrikken. Bijna twee weken op vakantie en nog geen beer gezien, pech of geluk? ’s Middags nog een klein stukje op de afgesloten weg gelopen, maar dat was niet leuk. Was leuk geweest om te fietsen, maar ja die hebben we niet bij ons. Bovendien begon het te stortregenen.

’s Avonds op de camping in het park geparkeerd. Geen voorzieningen, alleen een gedateerde wc, maar wel zo leuk.

Naar Radium Hot Springs

Zaterdag 17 juni zijn we naar Canada gegaan. Binnen 5 uur waren we op de plaats van bestemming. Voor de grens nog getankt, want de benzine kost in Amerika ongeveer de helft van wat die in Canada kost, er ging nu al voor $ 80 dollar in de tank, ruim 32 gallon, oftewel ruim 122 liter. We hadden verwacht dat het bij de grens lang zou duren, maar we waren er zo door heen, waren ook de enigen. Onderweg kregen we zowaar weer zon. De camping blijkt weer luxe te zijn, nu hebben we een bbq met gastank, en is het zitje overdekt.

Het verkeer in Canada lijkt toch wel anders te zijn dan in Amerika. Ze zijn iets minder ingesteld op grote campers, en het is drukker, en ze geven minder ruimte.