Dag 6, naar Revelstoke

Door Familie Smit - 29-07-2017 04:26

Vandaag rijden we 100 km. minder dan gisteren, ‘slechts’ 280. We nemen dus, in de geest van het hippiestadje Nelson, lekker de tijd om op te starten. Buiten ontbijten, dan rustig afkoppelen, nog even afwassen en naar de Walmart. Die ligt aan het meer, dus Alwin gaat foto’s maken terwijl ik met Luc en Maureen de boodschappen doe. Als we weer naar de camper lopen zien we twee bold eagles boven het meer vliegen!

Om een uur of 10 rijden we….de verkeerde kant op! Je hebt twee mogelijkheden en aangezien ik van de route én de tomtom ben, was ik in de veronderstelling dat dat onze richting zou zijn. Maar gisteravond heeft Alwin een reisgids doorgespit, die had een andere route in zijn hoofd. Hij zit vanochtend aan het stuur, dus keren die bende. Wel een goeie keus hoor, helemaal langs het meer! Prachtige vergezichten. In Kaslo parkeren we de camper voor een wandeling door de historische hoofdstraat, western-stijl. Er ligt ook een oude raderboot, leuk om te zien. Als wij op de parkeerplaats tosti’s staan te bakken, klopt er een dame op het raam: wilde even laten weten dat ze een speciale RV-parkeerplaats met schaduw hebben. Ondertussen rijdt een politieauto voor, die bij ons stopt. Daar zouden we volgens de dame wel last mee krijgen…. Maar ze rijden door, ze laten ons lekker eten.

Daarna een stuk door het binnenland naar New Denver. Onderweg spreken we een motorrijder die zegt dat we een goeie keus hebben gemaakt omdat de andere route voor een groot deel ‘under construction’ is en dus niet lekker doorrijdt. Sowieso geen punt, qua landschap vermaken we ons prima hier. Qua mensen ook trouwens, we constateren dat we zelf heel vriendelijk worden van deze mensen. Het lijkt allemaal soms overdreven, maar het is ook beslist heel prettig want men is erg behulpzaam.

New Denver valt wat tegen (of wij komen gewoon niet op de juiste plek), dus we rijden door. Bij Nakusp gooien we de tank maar weer eens vol, die camper zuipt wat af! We zien hier de afvaarttijden van de ferry die we 50 km verderop nemen en beginnen nu wel te balen van ons gedraal van vanochtend. De ferry van half vier gaan we net niet halen en de volgende gaat om half vijf. We zijn inderdaad om vijf over half vier bij de ferry en omdat we nog best ver moeten rijden  besluiten we om nu vast eten te koken, we moeten toch wachten… Maar dan komt de dame van de ferry om ons gas af te sluiten. Maar ik ben aan het koken, zeg ik. Hoezo, this is a highway, not a campground! Ja, dat snap ik, maar het duurt nog drie kwartier voor de ferry er is. Dan komt de aap uit de mouw: haar shift loopt af, ze wil naar huis, maar ze moet ons gas ‘verzegelen’. Na wat gebakkelei krijgen we nog een paar minuten om de hamburgers gaar te maken. De vriendelijkheid geldt dus niet helemaal overal…

De overtocht vanaf Galena is prachtig, een minuut of twintig lang mooie uitzichten op witte toppen aan alle kanten. Daarna nog een uur naar Revelstoke. Daar willen we ook nog de Meadows of the Sky parkway rijden. Het is inmiddels half zes, maar aangezien we al hebben gegeten is dat geen probleem. Mooie weg, heel veel haarspeldbochten, 26 km naar boven. Daar aangekomen wordt er gewaarschuwd voor grizzly’s. Berenspray maar mee dus op de wandeltocht (20 min) naar de summit. Onderweg zingen we hard. Het enige wat ons hindert zijn de muggen….. geen beer gezien. En boven gekomen zal het uitzicht beslist fantastisch zijn, maar op dit tijdstip recht tegen de zon in. Beetje jammer. Luc en Maureen hebben nog wel in 4 vierkante meter sneeuw gestaan.

Nog 50 km naar de camping, Canyon Hotsprings, waar we rond acht uur aankomen. Aangezien de hotsprings tot negen uur open zijn, springen de kinderen daar direct in (voor $11 de man mag je toch zeker drie kwartier lol hebben… Okee, beetje de lange reisdag afgekocht). We hebben een mooi plekje op het gras, voor het eerst deze reis. Terwijl ik dit stuk typ komt er minutenlang een trein achter onze plek langs, eens kijken hoe dat vannacht slaapt.

Oh ja, ergens langs de route hebben we ook nog een hert gezien, maar dat vinden we zo onbeduidend dat we niet meer weten waar dat was….