Dag 20, bezoek aan Victoria

Door Familie Smit - 10-08-2017 06:35

Haha, ik was mooi de tel kwijt zag ik. Had dag 15 dubbel geteld, als het zo makkelijk ging…. We zitten dus al op dag 20, wat jammer is maar wel de realiteit.

Vandaag een dagje de stad in en daarbij zit de grootste uitdaging direct in de ochtend. Een parkeerplek zoeken! We zitten slechts 20 minuten van Victoria, dus de rit ernaartoe gaat vlot. We hadden een parkeerplaats iets buiten het centrum in gedachten, maar die blijkt door wegwerkzaamheden niet makkelijk bereikbaar en als we er zijn kunnen we daar maximaal 3 uur parkeren. Niet handig. Dan toch de stad maar weer in, de Tomtom leidt ons wel. Maar die neemt de wegwerkzaamheden niet mee, wat een gedoe! Onderweg raken we ook nog iets met de rechterspiegel, zodat die inklapt (maar het is een raadsel wat we geraakt hebben). Uiteindelijk vinden we een fantastische ruime plek vlak bij de Inner Harbour, het hart van de stad (aan de Wharf Street, direct na de Victoria Harbour Airport met de watervliegtuigjes), waar we voor $15 de hele dag mogen staan. We zien hier trouwens ook twee campers met Frans kenteken (eerder zagen we al een Nederlander, twee Duitsers en een Zwitser, die kennelijk hun campers allemaal verscheept hebben, kost wat, maar scheelt ter plekke zeker de helft aan brandstof).

We lopen zo het centrum in, Government Street is de centrale straat, met allerlei zijwegen die ook weer leuk zijn. Het is een beetje Engels en een beetje Noord-Amerikaans, mooie mix en daardoor nu eindelijk eens een mooie stad.

We bezoeken de Bay Centre (Hudson’s Bay) en lunchen lekker op een terrasje. Daarna is Bastion Square aan de beurt, heeft zelfs een wat Nederlands aandoende architectuur. Market Square is een verzameling winkeltjes rond een keurig gerestaureerd pleintje. Daarna is Chinatown aan de beurt, in Victoria zit de oudste authentieke Chinese wijk van Canada. Heel smalle straatjes, met niet alleen maar Chinese winkeltjes, en een duidelijke ingang. Heerlijke geuren uit allerlei restaurantjes, jammer dat we al geluncht hebben.

Daarna lopen we naar het water om een watertaxi te nemen. Die moet je ‘bestellen’, dus Alwin belt de centrale en een minuut of vijf later komt onze taxi eraan. Bijna potsierlijke bootjes zijn het, maar die taxi brengt ons wel heel snel terug in de Inner Harbour. Kosten $20 voor ons vieren.

Vanaf de Inner Harbour is het parlementsgebouw zichtbaar, ook weer erg Brits.

We lopen daarna naar Fisherman’s Wharf, een verzameling huisjes en winkeltjes langs steigers. Whalewatchen kun je hier met de Prince of Whales, mooi gevonden (maar aangezien wij al whales gezien hebben slaan we over). Heel erg gezellig is het hier! Achter Fisherman’s Wharf stijgen en landen de watervliegtuigjes.

Helemaal langs de oever lopen we terug naar Inner Harbour, waar op de kop van de haven het Fairmont Empress hotel staat, waar we even naar binnen lopen om te constateren dat wij niet erg gekleed zijn voor deze omgeving. Wel leuk!

Erg tevreden over deze dag rijden we terug naar de camping, in de spits, dus deze keer duurt het even. We sluiten de dag af met een strandwandelingetje. Het strand ligt achter de camping op een minuut of vijf lopen door een moerasachtig gebiedje. Alwin zag een kolibrie, maar was te laat om die te fotograferen.

Dit wordt onze laatste campernacht in Canada. Morgen steken we over naar de USA om daar nog twee nachten te verblijven en dan zit het erop…..