Dag 5: Maligne Lake, Maligne Canyon en Medicine Lake

Door Roelof en Wilma - 13-06-2017 04:49

Het heeft de hele nacht geregend. En toen we opstonden was dat nog steeds het geval. Het plan is een bezoek aan Maligne Lake en Whistler Mountain. Omdat het zicht slecht is, gaan we eerst naar Maligne Lake. Het meer ligt aanzienlijk hoger dan Jasper zelf. Onderweg werd de regen dan ook snel sneeuw. De weg was naarmate we vorderden ook niet meer sneeuwvrij en we moesten het kalm aan doen. De sneeuwschuivers kwamen ons al tegemoet. Toen we boven aankwamen, bleek er 15 cm verse sneeuw te zijn gevallen. We hadden kaartjes voor een boottocht naar Spirit Island. De medewerkers aldaar waren druk bezig met het sneeuwvrij maken van de boten en steigers. Toen we iemand van hen aanspraken, bleek dat we getuige waren van een uitzonderlijke gebeurtenis. Het sneeuwt er eigenlijk nooit in juni. We kregen aldaar de boardingtickets en we konden even later instappen. De omstandigheden maakten dat er weinig zicht was. Onderweg kregen we te horen dat voor de rest van de morgen de boottochten werden gecancelled ivm de slechte weersomstandigheden. Wij hadden dus mazzel of pech als je het vanuit risicogedacht bekijkt dat we toch waren uitgevaren. Na ruim een half uur varen legden we aan bij Spirit Island. We konden een rondje maken over de oever en mooie plaatjes schieten. Na een kwartier gingen we weer aan boord en gingen we richting het startpunt van de tocht. Al met al zonde van het uitzicht, maar ook wel bijzonder om het in deze omstandigheden mee te maken. Na een kop warme chocolademelk in het restaurant gingen we terug rijden richting Jasper. Onderweg stopten we bij Maligne Canyon om aldaar een wandeling te maken langs de kloof. Een mooie wandeling met mooie plaatjes van een bijzonder nauwe en diepe kloof met watervallen en stroomversnellingen.  Toen we terugkwamen bij de camper was het al vrij ver in de middag. Het zicht was nog niet veel beter. We vroegen ons af of het zin had Whistler Mountain met de kabelbaan op te gaan. Aldaar aangekomen bleek via de webcam bij de gondel boven het zicht nog erg slecht te zijn. Dus eigenlijk een beetje zonde van de tijd en het geld om naar boven te gaan. De voorspelling voor morgen was ook niet veel beter en besloten om dan alvast maar richting Wells Gray National Park te rijden.

De tocht verliep zonder problemen. Onderweg zijn we nog gestopt om 3 zwarte beren te spotten. De nodige foto's gemaakt en onze reis vervolgd. Tegen de avond kwamen we aan in Valemount en daar zijn we een camping gaan zoeken. De eerste de beste was direct prima en daar gaan we overnachten. Morgen verder richting Wells Gray National park.