Dag 18: Revelstoke National park en Glacier National Park

Door Roelof en Wilma - 24-06-2017 03:53

Alweer een nacht voorbij. De tijd gaat snel en we naderen alweer het einde van de reis. Over 3 dagen moeten we de camper alweer inleveren en staat de terugreis geboekt. Maar eerst nog een paar dagen genieten. Ik wil wel foto's op de site zetten, maar dat gaat lastig met het trage internet onderweg. Dat zal thuis dan maar moeten. We hebben geluk, want het is alweer zonnig. We  ontbijten, pakken in en ik schud nog even de hand van onze hulpvaardige buurman van gisteravond. De reis gaat verder. We rijden als eerste naar de stuwdam even verderop. Daar is een visitorcentre, maar deze is ook pas om 10 uur open. Een bewaker, die we aanspreken ter plaatse, vraagt zich af of we misschien de Alberta tijd aanhouden . Dat is niet het geval. Nou ja dan gaan we maar verder. We willen wandelen op het lagere deel van de Mountain Revelstoke, omdat boven de weg nog is geblokkeerd door sneeuw. We rijden toch eerst naar boven. Ongeveer halverwege moeten we stoppen door een voor ons stoppende auto. Er zijn weer beren gespot en we zien een zwarte beer in de berm bladeren eten. We grijpen het fototoestel en maken foto's vanuit het raam. De beer loopt rustig zijn voedsel te consumeren, terwijl toeristen foto's maken. Onze voorganger rijdt verder en we kunnen nog een beetje dichterbij komen. Dan zien we plotseling een jonge​ beer uit een boom komen. Ze zijn met zijn tweeën. We maken nog een paar foto's en vervolgen onze weg naar boven. Uiteindelijk na zo'n twintig kilometer worden we tegen gehouden door een wegblokkade, zoals al aangegeven. We zien daar ook de eerste sneeuwresten. Parkwachters houden de wacht en vertellen ons dat het zo'n half uur lopen is naar de snowline. We pakken onze spullen en lopen de weg verder omhoog. Onderweg spotten we nog een marmot en lopen tot aan de sneeuw, die de weg nog versperd. Vandaar uit is het nog een half uur lopen naar een uitzichtspunt. We gaan een stukje verder, maar het loopt dermate zwaar, dat we besluiten terug te gaan. Op de terugweg naar de camper zien we opnieuw dezelfde marmot. Hij is een beetje schuw en als we naderen, verstopt hij zich. Terug bij de camper rijden we naar beneden en stoppen bij diverse uitzichtpunten. Het geeft een mooi overzicht van het dal omringd door besneeuwde bergtoppen. Wandelen daar beneden laten we achterwege. Ons plan is door te rijden richting Glacier National Park. Onderweg​ stoppen we nog even bij een korte route met dikke cedar trees en lunchen bij een picknicktafel. Een half uur later rijden we het volgende park binnen. We willen richting de gletsjer lopen of naar een plek waar we een goed uitzicht hebben. We missen de afslag en keren een kilometer verder. Het begin van de wandeling is erg steil, maar later vlakt het wat af. Na een aantal kilometer staat er een kraampje met een parkwachter, die ons wat verteld over de mogelijkheden. Naar de gletsjer lopen is behoorlijk ver. Totaal nog ongeveer 3 uur lopen. We lopen daarom een route naar een plek waar 2 rivierbeekjes samensmelten tot een. Het kolkende water is afkomstig van de gletsjers.  Eenmaal weer terug bij de camper vervolgen we onze route richting Yoho Park. Onderweg passeren we weer een tijdzone, hetgeen betekent dat het een uurtje later is alweer. We zoeken een camping in de gids en rijden tegen 6 uur nieuwe tijd de camping op in Golden. Ze hebben nog wel plek en blijven hier vannacht slapen. Morgen richting Yoho Park. Weer nieuwe dingen ontdekken en bekijken.