Dag 19: Yoho National Park en Lake Louise

Door Roelof en Wilma - 26-06-2017 05:19

It was a busy day after all. Normaal staan we eigenlijk altijd om 8.00 uur op, maar vanochtend was het een beetje later. Gewoon later wakker geworden. Maar niet erg, want we hebben een rustig programma bedacht. We willen uit Golden vertrokken met de bedoeling om onderweg een paar hoogtepunten in Yoho park te bezoeken en vervolgen richting Lake Louise te gaan. Het plan was daar te overnachten, maar volgens de reserveringssite van de camping is alles vol. Daar zijn we ook voor gewaarschuwd, wat Lake Louise is altijd erg druk in het weekend. Plan B is door te rijden richting Calgary en ergens onderweg een camping te zoeken. Eerst willen we langs de Wapta Falls. Volgens het boek een 150 meter brede waterval in een rivier. Daar gaat het al fout. De weg er naar toe is erg slecht en we willen de camper en onszelf er niet aan wagen. We draaien en willen dan naar Leanchoil Hoodoos even verder op. Ook dat lukt niet, omdat de weg ernaar toe afgesloten is. De dag begint "goed". We veranderen het plan en besluiten dan Emerald Lake te bezoeken. Het is een eindje van de doorgaande weg, maar schijnt erg mooi te zijn vanwege het heldere water. We komen niet bedrogen uit, want het water is erg helder en geeft een helder blauwe kleur van afstand bekeken. We maken een wandeling om het meer en genieten van de mooie vergezichten van besneeuwde bergtoppen. Op het eind gaan we nog een stukje door de sneeuw. Het zijn overblijfselen van de sneeuw van de winter. De wandeling duurt langer dan het boekje vertelt en we komen na anderhalf uur terug bij de camper. Op de terugweg doen we nog snel even de Naturel Bridge aan. Een voormalige waterval, die door erosie tot een natuurlijke brug is uitgesleten gedurende de laatste miljoenen jaren.

We vervolgen onze weg en gaan dan ook nog maar "even" naar de Takakkaw Falls. Een plek, waar het water zo'n 387 meter naar beneden valt, waarvan er 254 meter zichtbaar is. Dit is ook een stukje van de doorgaande weg, maar we hebben tijd genoeg. De weg is mooi en heeft een paar hele krappe haarspeldbochten. Zo krap, dat we de draai niet kunnen krijgen en we een aantal malen moeten steken voor we de weg kunnen vervolgen. Wilma vindt het maar niks. Even later rijden we ook nog door een muur van sneeuw voor we op de parkeerplaats komen. We parkeren op een voor ons handig plekje en wandelen naar de waterval. Het is fantastisch om het geweld van het water te aanschouwen. We maken foto's en een filmpje. We blijven een poos genieten van dit mooie natuurverschijnsel. Dan moeten we toch verder, want Lake Louise willen we ook nog doen en het is al tegen drieën inmiddels. We moeten dezelfde weg terug met dezelfde haarspeldbochten. Als we aan het insteken zijn, vinden een paar automobilisten dat het te langzaam gaat en steken in binnendoor nog voorbij. Ze doen maar.

Tegen half vier komen we aan bij Lake Louise en vragen toch even bij de camping of er heel misschien nog een plekje is. Warempel het lukt en we betalen en zoeken even naar het plekje. Kunnen we gelijk de tanks legen en vullen. Daar gaat het eventjes mis. Ik stop de verkeerde waterslang in de watertank en vul de tank. Blijkt het spoelwater te zijn niet geschikt voor consumptie. Moet alles er weer uit, een keer naspoelen en opnieuw vullen. Kost ons een extra half uur. We gaan snel naar het dorp en parkeren onze camper om met de shuttle bus naar het Lake Louise te gaan. Het is een traditionele gele schoolbus, die daarvoor wordt gebruikt in de weekenden. Een kwartiertje later zijn we er al. Omdat het al vrij laat is, valt het mee met de drukte. Het meer is erg mooi met aan het einde van het meer zicht op de bergen met een gletsjer. Aan de voorzijde van het meer staat een mooi hotel. We maken een wandeling van 4 kilometer heen en terug naar het einde van het meer. Natuurlijk met de noodzakelijke foto's van de omgeving. We staan op tijd, want de laatstelijk shuttlebus staat gepland voor zes uur vertrek. Dat halen we gemakkelijk. We rijden met de shuttle terug en slenteren nog even door het dorp op zoek naar een terras voor een pot bier, want het weer is geweldig mooi vandaag. Dat terrasje lukt niet, maar wel een ijsje, die we opeten bij de rivier. Terug naar de camper en daarna naar de camping. Half zeven is het inmiddels. Een mooie dag, die we dan op de camping maar besluiten met een biertje en een rosé.

Morgen rijden we naar Calgary. De laatste dag, voordat we de camper alweer moeten inleveren.