19 juni - Jasper

Door Harmen en Bernadien - A couple of years ago

Vanmorgen op tijd vertrokken naar Jasper. We zaten 09.00 uur in de auto en waren om 16.30 bij onze lodge. Vandaag hebben wij weer vanalles gezien.

We zijn vanmorgen eerst naar Vermilion Lakes gereden. De weg was nu wel open en geen Grizzly Beer gezien blush. Het was nog vroeg maar wel een schitterend uitzicht, zelfs zo rustig dat je de weerspiegeling van de bergen in het water zag.

Toen zijn we doorgereden naar Jasper, via de Icefield Parkway. Onderweg nog even gestopt bij de afslag van Lake Louise om te tanken en lekker een kop koffie gehaald. De eerste stop die we hebben gemaakt is Herbert Lake, daarna Bow Lake en als laatste Peyto Lake. De trail na Peyto Lake was even pittig maar zeker de moeite waard. Zelfs langs het looppad nog behoorlijke lagen met sneeuw!! Dit meer was echt super blauw en behoort tot één van de drie mooiste meren van de Canadese Rockies!!

Onze volgende stop was Colombia Icefield, hier heb je een uitzicht over een gigantisch ijsveld. Één van de grootste ijsmassa's onder de Noordpoolcirkel. We zijn daar alleen even gestopt om te wisselen van chauffeur en een snelle plaspauze bij het informatiecentrum. Op het dakterras had je uitzicht over de Columbia Icefield.

Een klein uur verder zijn we gestopt bij de Athabasca Falls. Deze waterval is twaalf meter hoog en behoort tot de meest ruige waterval in de Rocky Mountains. Je kunt de waterval op meerdere platforms en bruggen bekijken.

Onze laatste stop van vandaag was de Mount Edith Cavell, we zagen onder aan de berg dat het uitkijkpunt eigenlijk gesloten was.. maar we wilden toch de gok wagen.. blush Eenmaal boven aangekomen moesten we eigenlijk een vergunning hebben, maar omdat het redelijk rustig was mochten we toch parkeren en de trail lopen! Achteraf begrepen we dat ze nu vergunningen afgeven omdat ze bezig zijn met de weg en er maar een beperkt aantal auto's per dag boven mogen parkeren. Lucky us.. de klim naar het uitkijkpunt over de gletsjer was toch nog behoorlijk steil en pittig.. M'n banden in mn buik zijn nu zeker strak pfff laugh.. Het uitzicht op de Angel Glacier was ook bijzonder.. Mount Edith Cavell stijgt letterlijk en figuurlijk boven alle andere bergtoppen uit met zijn 3.300 meter. Het meer onder de Glacier zat helaas nog helemaal dicht met ijs en sneeuw. Het uitzicht op Cavell Meadows was schitterend.

Na deze stop zijn we doorgereden naar ons hotel in Jasper Village, vanavond in het dorp lekker een pizza gegeten en vanavond weer op tijd naar bed. De nachten worden steeds wat langer dus hopelijk is de jetlag snel voorbij!!

Morgen gaan we verder Jasper in.. helaas nog geen wildlife gezien behalve een hert vandaag. Wie weet morgen meer geluk.. op het programma staat morgen Maligne Canyon, Medicine en Maligne Lakes.

Welterusten en tot morgen!