Illecillewaet

Door Angenis en Greet - 19-08-2017 06:42

Hey bear? No bear! Maar daarover later.

Vanmorgen eerst naar Mt. Revelstoke National Park gereden. We wilden de Meadows in the Sky Parkway naar boven rijden. 26 kilometer. En dan uitstappen om te wandelen naar de top van Revelstoke Mountain. Behalve een paar uitzichtpunten richting Revelstoke, niet verder gekomen dan 12 kilometer. Gelukkig wisten we dat al toen we naar boven reden, de rangers bij de ingang hebben het uitgelegd. Er was storm op komst, met mogelijk onweer: dan is het erg gevaarlijk daarboven. Bovendien is hier al een tijdje ‘extreme fire hazard’, en bliksem kunnen we dan niet hebben. En dan nemen de autoriteiten het zekere voor het onzekere en sluiten de weg en alle wandelpaden af. En inderdaad, het stormt nu we weer terug zijn in het hotel. De schuimkoppen staan op het water.Morgen hopen we op beter weer en een volledig toegankelijke weg. Dan gaan we alsnog.

Om toch nog iets te zien en te doen, zijn we doorgereden naar Glacier NP. Met meer dan 400 gletsjers is er daar heel wat te zien. De meeste van de ruim 100 trails in Glacier zijn ruim een eeuw geleden aangelegd door Zwitserse berggidsen. Die zijn gewoon door de Canadezen ingehuurd. Voordat we aan het echte werk begonnen, liepen we een vlondertrail van 400 meter door een stukje regenwoud, de Hemlock Grove nature trail. Veel Hemlocks en Red Cedars; enorm hoge en oude exemplaren.

En daarna dus het echte werk: het wandelen van de Great Glacier trail naar de Illecillewaet gletsjer en waterval. Vroeger heette deze gletsjer de Great Glacier, maar tegenwoordig weer Illecillewaet Glacier. De naam die de First Nations er ooit aan gegeven hebben. Een ranger, een First Nations dame, vertelde beeldend dat het ‘rushing water’ betekent. Terwijl je de naam Illecillewaet uitspreekt, houd je je hoofd achterover en maak je met je wijsvinger letterlijk een omtrekkende beweging van je voorhoofd naar je keel.

En nu de beren (speciaal voor Roos!). In het gebied leven de Black Bear en de Grizzly Bear. Aan het begin van de trail staat een groot whiteboard met daarop aangegeven de gespotte beren. In de afgelopen week zijn er tot en met gisteren ruim tien grizzly's gespot. Water drinkend, bessen etend… Dus wij hadden een beetje hoop.

Omdat het verboden is om met minder dan vier personen op pad te gaan, hebben wij ons aangesloten bij een groepje Duitsers. Drie volwassenen en drie kinderen. Best gezellig, ook al was een van de mannen wat nors. Beren kunnen nogal agressief reageren met alle gevolgen van dien. Kennelijk hebben ze meer ontzag voor wat grotere groepen mensen: die worden nauwelijks aangevallen. Dus wij zijn braaf bij het groepje gebleven… Na een flinke tippel van 3,5 kilometer kwamen we in hoog tempo lopend na anderhalf uur, 320 meter hoger vlak bij de gletsjer en watervallen uit. Even uitgerust en toen in een uurtje weer beneden. We moesten als groep bij elkaar blijven en die lui liepen toch snel. Volgens mij hebben ze niets van de schitterende omgeving gezien. En helaas. No bear, dus geen ‘hey bear’. Misschien wel dankzij de funkelnagelneue, super bear bell die we aan onze rugzak hadden hangen.

Morgen nogmaals de Meadows in the Sky Parkway rijden. En het stuk van Glacier na Rogers Pass. De laatste volle dag in de Columbia Mountains voordat we naar de minstens 70 miljoen jaar jongere Rockies gaan.

En nog even wat over het afrekenen in Canada. In Nederland zijn we gewend om, als particulier, alles af te rekenen inclusief BTW. In Canada is alles geprijsd zonder BTW. In de supermarkt, in de restaurants, de benzine. Da’s best raar als je voor de eerste keer gaat afrekenen. En helemaal als je provinciegrenzen gaat overschrijden, want iedere provincie heeft zijn eigen tarief. Bovendien geldt voor kinderkleding dan weer geen BTW-tarief in sommige provincies.

En dan is er ook nog eens naast de BTW de ‘verplichte’ tip in restaurants. Iedereen in Canada verdient een minimumloon, alleen dat van de horecamedewerker is een stuk lager. Die moet het van de fooien hebben. 5% van de fooi is kennelijk voor de werkgever. En is de fooi lager dan 5%, dan moet de medewerker die tot 5% bijpassen van zijn salaris. Weird! Geen wonder dat serveersters soms zo overdreven aardig doen …

Angenis 19-08-2017 06:45 {{button-48236}}

Goh.
Als ik dit zo lees, hebben wij een hartstikke leuke vakantie.

Huub 19-08-2017 06:54 {{button-48237}}

Weer veel beleefd.. en hard lopen is een soort van afschudden. Maar die hards als jullie zijn, chapeau.
Achterlijk salarissysteem om over de btw maar niet te spreken. Bye te way...komen jullie nog in het Franstalige gedeelte ?

De Helliemonsters 19-08-2017 07:40 {{button-48238}}

Prachtig verhaal en foto's weer! Ik probeer steeds weer de naam van die gletscher uit te spreken, incl gebaren, maar dat wil niet lukken😝

Milly 19-08-2017 09:14 {{button-48245}}

Ik geniet van jullie verhalen en de mooie plaatjes erbij. Ik betrap mezelf erop dat ik bij het openen van mijn mailbox eerst op zoek ga naar jullie blog 😊. Heeft iets weg van een leuke serrie volgen op Netflix en niet kunnen wachten op de volgende aflevering 😀😃. Ik ben fan!

Jans 19-08-2017 09:19 {{button-48246}}

Ik sluit me bij Milly aan..... Elke ochtend weer een fijn begin van de dag.
En weer een belevenis daar in Canada en die beren komen wel...

Sylvia 19-08-2017 10:12 {{button-48254}}

Ik kwam net op het web een hele serie drama verhalen van onderzoekers die door hun eigen studieobjecten gemolesteerd waren... Nog al wat beren waren daders. Dus misschien maar goed dat je die niet tegengekomen bent.

Overigens vind ik het heel leuk de dag te beginnen met het lezen van de krant en jullie blog.

Gienie van het Molengat 19-08-2017 11:49 {{button-48258}}

Misschien "Beren op de weg " ??

Baukelien Mollema 19-08-2017 17:26 {{button-48271}}

Mooi geschreven. Ik wil er ook heen .....!