Toronto Niagara Detroit Chicago Mount Rushmore Yellowstone

Door Road trip Amerika - 05-08-2017 20:17

Hoog tijd voor een update. Wat hebben we alweer veel meegemaakt. Gisteren hebben we Karin opgepikt in Billings en we zijn klaar om te vertrekken naar Yellowstone.

Vorige week zaterdag lijkt alweer een jaar geleden, ontmoetten we Sid die ons een erg mooie rondleiding gaf door de verschillende buurten in de stad. Ook gingen we de CN toren op voor een prachtig uitzicht over de stad, Lake Ontario en het stadion van de Blue Jays.

De volgende dag was Niagara Falls. We zagen ze toen we eropaf reden en waren onder de indruk. Hoewel we iets groots verwachtten, overtrof het die toch. We namen een boottochtje waarbij de uitgereikte poncho's geen overbodige luxe waren.

Van Niagara reden we snel door naar Detroit. De grens was opnieuw geen enkel probleem. De enige vraag die we kregen was wat we in Canada hadden gedaan en het antwoord holidays voldeed. We vonden een mooie parkeerplek na enig afdingen en vandaar konden we lopend de stad in. Er hangt een fijne sfeer in de stad. Langs de rivier is het erg levendig met spelende kinderen en fietsers met harde muziek achterop. We aten lekker in Greektown in een straat waar volop werd geparadeerd met auto's waaraan zelfs de politie meedeed.

Onderweg naar Chicago werden we door de politie gestopt vanwege te hard rijden. De politie  dacht dat we drugs smokkelden.  Liefst drie politiewagens met zwaailichten, vier agenten en een hond kwamen eraan te pas terwijl wij in de berm moesten blijven zitten. We mochten gaan zelfs zonder boete.

In Chicago barstte het onweer los en troffen we een doorweekte Franka. We bekeken het Chicago Cultural Center met prachtige zalen Tiffany koepel en gratis pianoconcert. Natuurlijk Millennium Park met de Bean en Fontein. Daarna een boottocht met uitleg over de wolkenkrabbers door een gepensioneerde architect. Erg interessant en leuk. De volgende dag begonnen we met een wandeling langs enkele zeer mooie bijzondere gebouwen zoals het Monadnock en Trade Centre en openbare kunst van Picasso en Miro. We gingen niet de Willis tower op, maar het Hancock Center, vanwaar we een prachtig uitzicht hadden over Chicago en Lake Michigan.

Na een deepdish pizza, waar we uur op moesten wachten maar die wel heel lekker was, maaken we ons op voor de grote doortocht naar Mount Rushmore, ruim 13 uur rijden. Een hele dag rijden dus door maïsvelden en de sand dunes. We hebben zoveel mogelijk snelwegen vermeden om en van het landschap te genieten.

We hadden onze aankomst bij Mount Rushmore zo gepland dat we vroeg aankwamen en net voor de Sturgis, de grootste motorrijdersbijeenkomst ter wereld. Heel wat Harleys gezien, maar geen last van gehad. We begonnen bij Crazy Horse, het grootste beeldhouwwerk ter wereld in wording. Het gezicht van de indianenleider is klaar. Aan zijn paard en de rest moet nog tientallen jaren worden gewerkt. Daarna Mount Rushmore. Heel bijzonder om in het echt te zien.

Via de Devil's Tower reden we naar Billings waar we Karin ophaalden. Eindelijk zijn we met vier passagiers compleet. Alles past en het is heel gezellig. Ieder heeft zijn eigen vaste plekje.

Na een rustig ontbijtje, inkopen doen en camping regelen, reden we naar Yellowstone. Daar installeerden we ons op de camping en maakten nog een korte wandeling langs het meer.

Gisteren was onze eerste volle dag in Yellowstone. We zagen de highlights Old Faithfull en Prismatic Spring en maakten drie wandelingen naar veel andere geisers, hete bronnen en watervallen. Erg indrukwekkend allemaal.

Vandaag nog een dag in Yellowstone en dan gaan we richting Banff en Jasper in Canada.