Jasper en op bezoek in Ponoka

Door Yvon - 17-08-2017 03:18

Zaterdag 12 augustus
Vandaag de tweede dag in Jasper National Park. ’s Ochtends vertrekken we naar de diepe kloof van Maligne Canyon. Onderweg daarheen zien we een grote groep elks aan de kant van de weg lopen.  Omdat er ontzettend veel rook van de bosbranden in de lucht zit, besluiten we terug te gaan naar het dorpje. Hier komen we onder het genot van een kop koffie op het idee om Marry en de rest van de familie in Ponoka op te zoeken, dat hadden we niet in de planning opgenomen maar zat wel in ons achterhoofd. Even rekenen, het is ‘maar’ 450 km. rijden en we hadden de komende vweek geen campgrounds gereserveerd dus zijn flexibel in onze route. Berthil ingeschakeld en die neemt contact op, Marry komt laat thuis maar we gaan eerste naar de oude boerderij. Onderweg zien we een ander landschap met uitgestrekte velden, we hadden het gevoel nu het echte Canada te zien. Aan het begin van de avond komen we aan bij Deanna en Everhard waar we van de drie jongens een uitgebreide rondleiding krijgen over het veebedrijf. Ook crossen we nog met de side-by-side en de quad over het land. We eten een hapje en zetten daarna onze camper in de tuin van Marry waar we nog tot ’s avonds laat bijkletsen.

Zondag 13 augustus zijn we de hele dag in Ponoka. We ontbijten met Marry en spelen met de hond Bobby en de twee kittens. Vervolgens brengen we een bezoek aan het graf van Be en op de terugweg halen we afhaal pizza op. In de middag brengen we een bezoek aan het gezin van Roland en Katriena die op het platteland wonen. Daarna gaan we weer terug maar Deanna en Everhard waar Lisanne en JW helpen met melken van de koeien. Dat is de ook de volgende dag nog goed aan hun kleren te ruiken, die hebben wel een sopje nodig. ‘s Avonds gaan we kleiduiven schieten en daarna gezellig met z’n allen nog een biertje en wijntje drinken bij Marry aan de keukentafel, aan verhalen geen gebrek. We vinden het allemaal ontzettend leuk om deze kant van de familie weer eens te zien en om mee te maken hoe zij hier in Ponoka leven. Blij dat we dit uitstapje hebben gemaakt.

Maandag 14 augustus hebben we de lange rit naar het plaatsje Golden gereden. Het is inmiddels behoorlijk gaan regenen en daardoor afgekoeld. Weer voor jassen! Vrijdag moeten we op Vancouver Island zijn (daar hebben we campings gereserveerd) dus we moeten goed kijken naar de route en hoe we de dagen het beste kunnen verdelen. We rijden nu wel deels dezelfde route als aan het begin van de reis maar dit is de kortste route terug naar Vancouver. We komen in de avond aan op een rommelige campground met ontzettend vieze douches voor veel te veel geld. Maar het is al laat, de gemeentecamping was vol en we hebben geen puf meer om een andere camping te gaan zoeken. Ook wassen in een gore laundry was geen pretje. Morgen maar beter.

Dinsdag 15 augustus rijden we verder naar Salmon Arm waar we op een mooie campground terecht komen met veel voorzieningen, een echte gezinscamping. We spelen met zijn vieren midgetgolf tegen de avond en gaan daarna lekker zelf koken. Gezond eten is er de laatste dagen een beetje bij ingeschoten.