Vancouver Island

Door Yvon - 22-08-2017 18:27

Woensdag 16 augustus rijden we weer een flink eind richting Hope waar we op een rustige camping tussen de bomen een mooi plekje vinden bij de Coquihalla River. Goede voorbereiding is het halve werk, goed gedaan Mylena! Onderweg een paar stops gemaakt en uiteindelijk zijn we toch weer een groot deel van de dag onderweg. Maar het is een oase van rust op deze camping.
Na het eten een mooie wandeling gemaakt door de grotten van Othello waar begin 1900 een spoorlijn door de bergen werd aangelegd maar die nu niet meer in gebruik is. In de grotten is een zaklamp geen overbodige luxe, die hebben we gelukkig mee.

Donderdag 17 augustus
Onderweg naar Vancouver maar eerst nog een camping zoeken in de stad om morgenvroeg de ferry naar Vancouver Island te pakken. Nog een stop gemaakt bij Cabela’s, een grote jachtzaak waar JW zijn hart kan ophalen.
De campings zijn niet mooi gelegen en peperduur daarom besluiten we meteen door te rijden naar de ferry en op Vancouver Island een camping te zoeken. Vanaf morgen hebben we weer campings gereserveerd dus het gaat maar om 1 nacht.
In de stad is het druk en we doen er lang over om bij de ferry te komen. Daar aangekomen is het aanschuiven in de rij en wachten tot we op de boot kunnen. Gelukkig hebben we alles bij de hand in ons campertje. De overtocht duurt 1,5 uur en we zitten op een mooie plek op dek. ’s Avonds bij een camping van een alleraardigste Zuid-Koreaanse Guus-Hiddink-fan een plek gevonden. Onderweg zien we overal grote aantallen wilde konijnen. Ze zijn redelijk tam maar wel een plaag hier op het eiland.

Vrijdag 18 augustus
JW, it’s your birthday! Als eerste naar een jacht/outdoorwinkel en daarna koffie met gebak bij Starbucks om zijn verjaardag te vieren.
Vroeg in de middag gearriveerd bij de natuurcamping aan de oostkust, we hebben een plek vlakbij de zee. Na het middageten van overheerlijke pancakes met aardbeien, een wandeling gemaakt langs het strand en door het bos (naar “nature house”). Het strand ligt vol met aangespoelde boomstammen en bijzondere schelpen. We doen een poging om bij een strandtent een wijntje te drinken maar  vinden niks bijzonders. Dus kopen we in de super maar wijn en een biertje. ’s Avonds gaat de koude zeewind liggen en blijft het aangenaam warm.

Zaterdag 19 augustus
Van de oostkust naar de westkust gereden en onderweg leuke stops gemaakt, o.a. bij Cathedral Grove, met Douglas -fir bomen van wel 800 jaar oud, die enorm dik en hoog zijn.
De weg naar onze camping Mussel Beach Wilderness is een hobbelig stenen pad van 8 km. waar je amper kunt passeren dus we zijn blij als we gearriveerd zijn. Een echte natuurcamping pal aan het strand maar wel met de basisvoorzieningen. Volgens de berichten zijn hier dagelijks beren te spotten die vanuit het bos het strand opkomen om bij laag water eten te zoeken. Het is eb dus we lopen meteen naar de grote keien op het strand maar helaas, niks gezien. Na het eten nog wat hout gesprokkeld voor een kampvuurtje, dit is de eerste camping waar dit mag. Hier is geen fire ban omdat er minder brandgevaar is doordat de zeemist ’s ochtends het bos vochtig houdt.

Zondag 20 augustus
Om 7 uur vertrokken om beren te spotten en ze ook gezien! Er blijkt een mamabeer met haar jong in het bos te zitten, we hebben ze een aantal keer gezien vandaag. Op veilige afstand blijken deze beren wonderbaarlijk aan ons mensen gewend te zijn, zelfs van hondengeblaf trekken ze zich niks aan. We blijven vandaag op de camping en doen rustig aan, het is heerlijk strandweer. We hebben ’s ochtends onze plek laten omboeken naar een plek pal aan het strand en aangezien dit priveterrein is, hebben we ons eigen privestrand voor de camper. Het is een kiezelstrand, zandstranden zijn hier eigenlijk niet. Het is leuk om bij eb over de grote keien te lopen en al het leven daar tussen te zien.
’s Avonds weer een kampvuur gemaakt en marshmallows (gekocht in het piepkleine winkeltje) boven het vuur geroosterd en naar de zonsondergang gekeken, een mooie afsluiting van een werkelijk prachtige dag.

Maandag 21 augustus
Weer een half uur terug over de bumpy road naar de hoofdweg en dan eerst een koffiestop. We belanden in een leuke koffietent en als we net zitten ontdekken we dat er binnen enkele minuten een gedeeltelijke zonsverduistering is. Een oudere spraakzame man biedt ons zijn speciale eclipsbril aan en we kunnen zo de verduistering goed zien. Het wordt opeens een stuk kouder maar het blijft nog behoorlijk licht. Iedereen gaat naar buiten om te kijken, bijzonder om dit mee te maken.
Daarna eerst lozen en water halen op onze camping en dan rijden dan via het strand van Long Beach naar Tofino. Dat blijkt een gezellig havenstadje te zijn waar we uitgebreid lunchen. Op de terugweg een wandeling gemaakt door een stuk regenwoud over houten vlonders tussen de bomen met een lengte van 1 km. Daarna nog even op het strand gelegen voor we naar de stadscamping in Ucluelet gaan. Niet veel ruimte maar wel full service. De overgebleven marshmallows roosteren we ‘s avonds op het kampvuur.