Victoria en whale watching

Door Yvon - 17-09-2017 16:17

Dinsdag 22 augustus
Vandaag zijn we vanuit Pacific Rim National Park Reserve vertrokken richting Victoria. Het is niet ver rijden maar door de slingerwegen en werkzaamheden aan de weg doen we er toch lang over. In de middag komen we aan bij Bamberton Provincial Park waar we op een first-come, first-served camping komen met veel lege plekken. Het strand is wel een behoorlijk stuk naar beneden.

Woensdag 23 augustus
Vandaag gaan we Victoria verkennen, het is wederom een stralende dag. We parkeren de camper net buiten het centrum op een plek waar we desnoods de hele dag kunnen blijven staan. Bij het visitor centre valt mijn oog op een whale watching trip vanuit de haven, het lijkt me erg leuk om onze laatste dag op Vancouver Island af te sluiten met een mooie tour van in totaal 3 uur. Eerst vinden ze het maar niks (“veel te duur”) maar later besluiten we toch te gaan, tenslotte hebben we verder weinig tours gedaan deze vakantie. We kunnen nog mee met de tocht van half zes met de zodiacboot dus we zijn pas laat weer terug. In de tussentijd zijn we terug naar de camper gegaan, hebben daar alvast gegeten (restjes opmaken) en zo veel mogelijk opgeruimd en schoongemaakt. Daarna nog even het oude centrum in en om 5 uur staan we vol verwachting bij de kade. Ook best wel een beetje spannend. We hijsen ons in speciale pakken en vertrekken richting open zee. De boot klapt af en toe hard op de golven maar ach, als je orka’s en walvissen wilt zien heb je dat er wel voor over. Na twee uur varen hebben we helaas nog niets gezien en toch wel een beetje teleurgesteld gaan we terug, het is nog circa een uur varen naar de haven. Omdat het donker wordt moeten we snel varen en het is flink gaan stormen, we worden dan ook constant keihard op de golven “gesmakt”, pijnlijk en bepaald niet goed voor rug en knieën. Omdat we niks hebben gezien mogen we als compensatie de volgende dag nog een keer gratis mee maar helaas… dat lukt ons niet. Terug op de kade is het inmiddels helemaal donker, we zijn kletsnat en gaan gauw terug naar de camper en daarna naar de camping. We komen daar laat aan en vertrekken de volgende ochtend heel vroeg om de boot naar het vasteland te nemen.

Donderdag 24 augustus
We staan bijna als eersten in de rij voor de ferry en hebben dan nog even tijd om de camper verder op te ruimen en schoon te maken. Na de overtocht van 1,5 uur willen we nog even langs bij Bass Pro, de favoriete jachtzaak van Jan Willem. Deze ligt in een winkelcentrum en de winkels gaan echter pas om 10 uur open. Alles is klaar om de camper om uiterlijk 12 uur in te leveren. De taxi brengt ons naar ons hotel vlakbij het vliegveld. In de buurt is een goede pizzeria waar we heerlijk eten. We blijven ’s avonds in het hotel want naar het centrum is nog een klein uur reizen.

Vrijdag 25 augustus
De laatste vakantiedag is aangebroken, we zijn voor de tweede keer in Vancouver. Dus doen we dat wat we aan het begin van de vakantie niet hebben kunnen doen. Eerst naar het artistieke Granville Island (schiereiland) en daarna met de SeaBus naar Lonsdale Quay in Noord Vancouver, een overdekte foodmarket waar we bijna niet kunnen kiezen uit het grote aanbod internationale gerechten.
Terug in Gastown met z’n leuke winkeltjes merken we dat we nu ook wel genoeg hebben gezien en best wel moe zijn van het reizen. We willen nog op een terras in de zon zitten met een wijntje maar al slenterend merken we dat op de weinige terrassen in de stad alle plekken in de zon bezet zijn. Terug in het hotel gaan we vroeg slapen want de volgende ochtend staan we om kwart voor vier op. Bij de Chinese  avondwinkel nog wat ontbijtspullen gekocht.
De terugvlucht met tussenstop in Dallas verloopt voorspoedig en dit keer zonder vertragingen, ondanks orkaan Harvey die die dag in Texas aan land komt. De volgende ochtend landen we volgens schema lokale tijd 8 uur op Schiphol. Wat een prachtige reis hebben we gemaakt. 4200 km. gereden met de camper in ruim 3 weken tijd, onderweg schitterende natuur, beren gezien, familie bezocht en 4 weken lang elke dag zonnig weer. Maar ook goed om weer thuis te zijn!