Donderdag 21 en vrijdag 22 september

Door Marijke en Jean - 23-09-2017 05:56

Goeieavond iedereen,

Hier weer wat nieuws van ons. Donderdagmorgen zijn we vertrokken in de sneeuwregen richting Banff. Een rit van zo'n 320 km met onderweg wel enkele stopplaatsen. Onderweg is het goed beginnen te sneeuwen en dat praktisch de ganse dag door. De eerste stop was Sunwapta Falls. (!) Daarna zijn we doorgereden tot Columbia Icefield Glacier Discovery Center. Vanuit hier vertrok onze tocht naar de Athabasca Glacier. Dit is een gletsjer van om en bij de 6km. We vertrokken met de bus voor een ritje van 5 min naar de Ice Explorer bus. Dit is een bus met hele dikke banden om op het ijs/sneeuw te rijden . Dit ritje duurde een kwartiertje tot op de gletsjer. Daar mochten we uitstappen , rond lopen op de gletsjer en was er tijd om foto's te nemen. Het was daar verschrikkelijk koud! Na 20 min. keerden we terug met de Explorer naar het centrum om daar met de bus weer een ritje te maken naar de Glacier Skywalk. Dit is een stalen boogbrug van 35 m over de Sunwapta Valley. Deze brug heeft een glazen bodem zodat je 280 meter lager kunt kijken in de canyon. Vandaar vertrokken we terug naar onze auto om onze tocht naar Banff verder te zetten. Onderweg konden we mooie kiekjes maken van de sneeuwlandschappen met de bergen en de meren. 's Avonds kwamen we in ons hotel Juniper aan in Banff. We zijn dan ook hier maar blijven eten. Superlekker!

Vandaag dus vrijdag zijn we hier in de buurt gebleven . We hebben een wandeling langs de Bow River gemaakt tot aan de Bow Falls en van daaruit naar het Fairmont Hotel. Hier stond eerst een hotel uit hout opgetrokken van 1888 en was een van de eerste Canadian Pacific Railway Hotels. Een brand zorgde dat het hotel helemaal verwoest werd en er kwam een nieuw stenen gebouw in de plaats in 1928 . Het hotel heeft 700 kamers en is nu een National Historic Site of Canada of ze noemen het ook " The Castle in the Rockies".  We zijn er eens binnen gewandeld . Het was heel groots en beneden waren allemaal boetiekjes waar je voor heel veel geld kan kopen!    Daarna zijn we terug naar het centrum gegaan om het stadje een beetje te verkennen. In de late namiddag zijn we dan met de auto naar boven gereden , de Norquay Road om een mooi zicht op de stad, het Fairmont hotel en de omgeving te krijgen. Toen we terug naar het hotel reden ( wat heel kort bij is) kwamen we op onze weg een jonge Elk tegen. Zij bleef even poseren zodat we foto's konden nemen en verdween toen het bos in. Een mooie afsluiter van de dag !

Het is nu 21u en nu gaan we naar Thuis kijken.