17 juli 2017 Seward-Soldotna

Door B. Belder - 13-08-2017 12:34

De wekker gaat vroeg want we moeten vandaag om kwart voor 8 verzamelen bij Kayak Adventures. Het is nog behoorlijk koud en het ziet er vies uit buiten.

We komen voor tijd al aan en moeten veiligheidsformulieren invullen. Ook een noodnummer enz. Omdat het een beetje miezert huren we toch ook maar een regenbroek. We hebben geen idee of het zo blijft.

We gaan met een clubje van 6 inclusief gids het water op. De gids heet Erin en is hier voor het seizoen om te kajakken.

We gaan met een busje naar een strandje om vanaf daar te water te gaan. We gaan kajakken in de Ressurection Bay. Op het strand moeten we nog een zwemvest aan en een soort rok, die straks rond je kajak gaat. Eerst krijgen we een hele instructie hoe de boot werkt, hoe je moet zitten, hoe je moet peddelen en veiligheidsvoorschriften. Er is nog nooit iemand bij haar omgevallen met kajak dus laten we hopen dat het zo blijft.

We gaan te water en we gaan. Het is best zwaar voor je armen maar echt super tof. We zien al snel een bald eagle in een boom langs het water. En even verderop een harbor seal. Best dichtbij. Mijn camera zit in de drybag en ik durf hem er niet zo goed uit te halen dus laat ik hem zitten. Gelukkig is de action cam waterdicht dus die zit in mijn zwemvest. Zo kan ik af en toe filmpjes maken en wat foto's maar heb geen idee of ze lukken. Wat is het prachtig zeg! Het miezert een beetje maar eigenlijk heeft dat wel wat. Volgens de gids is het op en top Alaskan weather. Ook zien we af en toe zalmen en andere vissen opspringen uit het water.

Het is helemaal niet zo eng als je eenmaal op het water bent. Op een gegeven ziet Robin iets links van de boot, het heeft een vinnetje. Het blijkt een Dall porpoise te zijn, een soort havendolfijn. Volgens de gids vrij zeldzaam om te zien.

Halverwege stoppen we op een ander strandje. Hier gaan we even de benen strekken en wat eten en drinken. We hebben trek gekregen. De gids heeft van alles meegenomen; zelfs warme chocolademelk. En allerlei snacks. We kijken hier wat rond, maken wat foto's en gaan dan weer terug. Het is op de terugweg wat zwaarder voor de armen. Ook zijn er wat meer golven. Volgens de gids zijn er wel minder golven dan tijdens zonnig weer dus ook hier hebben we weer geluk. Maar ook nu zien we weer aantal springende vissen, zeehonden en veel soorten vogels. Na een tijdje zijn we weer bij het eerste strand en gaan we terug. Het was echt heel leuk, een echte Alaskaanse ervaring, want de native Alaskans hebben deze sport bedacht.

We gaan terug naar de camper en rijden door naar de supermarkt waar we snel wat eten halen, we eten even in de auto. En gaan dan richting Homer. Voor vandaag is dat te ver want het is al bijna 1 uur, dus gaan we ongeveer tot de helft. Onderweg rijden we door plaatsjes en tot onze verbazing is Soldotna best wel groot. Wij rijden nog iets verder en gaan daar op een camping bij een meer staan.

Onderweg kwamen we allerlei vissende mensen tegen en reclame voor vistochten. Het zalmseizoen gaat langzaamaan beginnen.

Bij onze camping kun je op trout (forel) vissen. We zetten de bbq aan en maken een kampvuur. Daarna lekker slapen.