Vrijdag 22, zaterdag 23 en zondag 24 september

Door Goud - 26-09-2017 01:18

Vandaag zijn we van Orofino via de12 naar Lewiston gereden en toen via Moscow richting Onaway, Potlach naar St Maries. Omgeving is schitterend, we rijden door de Hoodoo mountains, door bossen en landerijen. Soms zien we , of denken we dat we een hert zien, maar verder alleen vogels.

In een klein dorpje  met een grote  windmill, waarschijnlijk vroeger want we hebben hebben niet gevonden , heeft Wout koffie gehaald bij zo'n klein hokje langs de kant van de weg. Bij Reizen met Waes had hij gezien dat daar een leuke bediening kon zijn (topless) en de tekst coffee and more maakt hem nieuwsgierig. Helaas de dame achter de balie was alleen erg vriendelijk( en bejaard).

We komen van de zuidkant langs de 97 bij coeur d'alene lake, super mooi, wel jammer dat alle oevers volgebouwd zijn met ( zomer) huizen en er weinig pull outs zijn zodat je bijna niet kan stoppen.

We hebben besloten om hier in de buurt een camping te zoeken. In Postfalls zijn we gestopt, camping vlakbij een wall mart, met goede douches.

Weinig last gehad van het verkeer wat redelijk dicht langs de camping ging.

Het weer begint steeds beter te worden , zonnetje graad of 15 en droog en de voorspellingen voor de laatste week zijn ook goed.

Zaterdag 23 september

Na het ontbijt eerst naar de wall mart, paar keine bodschappen kopen en een koffer scoren. Van een van onze koffers was het slot gesneuveld op de heenreis.

Geslaagd! Nu oude koffer nog ergens dumpen.

Vandaag staat het bezoeken van een shoppingmall op het programma , de spokane falls en een korte rit richting Wilbur.

De offlinekaarten op de telefoon werken , we vinden makkelijk onze bestemmingen. De shoppingmall is groot, dus we gaan doelgericht op  pad en vinden snel wat we willen hebben. In deze streek is men wild van american football en wel van de Seattlle seahawks, overal zie je het terug en ook bij de Mac en andere supermarkten lopen de medewerkers van de winkel in shirts van die club, waarschijnlijk sponsoring.

In de binnenstad van Spokane kost het moeite om een parkeerplek te vinden , uiteindelijk staan we op een bouwterrein aan de rivier van waaruit we makkelijk naar de watervallen kunnen lopen. Geweldig om te zien hoe midden in de stad de natuurlijke kracht van het water ook gebruikt wordt om energie op te wekken. Daarna verder gereden richting Wilbur via de 2, mooi om te zien hoe het landschap verandert , je hebt downtown , de buitenwijken , de industriewijken, daarna de nieuwe ontwikkelingen en dan bijna niets.  Ten westen van Spokane heeft men het water van de rivier de Spokane gebruikt om de grond weer vruchtbaar te krijgen , uitgestrekte akkers met tarwe en gras zie je hier met af en toe een boerderij.

De camping in Wilbur lag gelijk aan de weg en we besloten om door te rijden naar nummer  twee the river rue rv park. Deze camping lag ca .20 km verder.

Onderweg zien we twee wilde kalkoenen lopen.

In de laatste kilometers veranderde het landschap van heuvelachtig naar bergachtig, moesten we een pas over om daarna af te dalen naar Franklin Roosevelt lake, een gigantisch stuwmeer waar het water van de Columbiarivier in uit kwam.

Aardige mensen en fantastich uitzicht op het meer. De weg eindigde in een ferry waar je het meer kon oversteken.

In het washok zijn geen deuren maar douchegordijnen, maar daar we inmiddels ook wel aan gewend geraakt.

Heerlijk stil was het hier.

Zondag 24 september

Vandaag rijden we verder richting het westen, eerst terug naar Wilbur en toen naar Grand Coulee, daar hebben ze net voor de tweede wereldoorlog een gigantische dam gebouwd die velen staten van Amerika en Canada voorziet van stroom. In het infocentrum wordt uitgelegd hoe het werkt en wat er allemaal moest gebeuren om het tot stand te laten komen.

Daarna via een indianenreservaat naar Omak gereden via de 155. Dit gebied is bergachtig en bebost, we zien af en toe een huis, wat ons ook opvalt is dat er dan ook veel auto's bij staan , kapot en verroest, ze hebben hier geen grof vuil!

Bij Omak nemen we het besluit om naar lake chelan te rijden en daar een camping te zoeken. Leuk stadje om even rond te lopen , temperatuur is ruim boven de 20 graden en in het infocentrum wat boekjes gescoord over de omgeving en dan met name de cascade loop.

Hier in de columbiavalley zijn veel boomgaarden met appels en ander fruit.

In chelan zien we de distributiecentra en bedrijvigheid daarvan. .

De camping ligt aan de Columbiarivier en we hebben nog lekker in het zonnetje gezeten en plannen gemaakt voor de rest van Twee op reis.

Morgen gaan we eerst verder naar het zuiden naar Leavenworth en dan via de alt 97 naar het noorden , richting Winthrop.