Vervolg 3

Door Mariette Kops - 29-09-2017 05:44

Voordat we de volgende dag uit Banff vertrekken, rijden we nog naar het bekendste orientatiepunt van de stad: het Fairmont Banff Springs Hotel. Als je beneden aan Bow river staat bij de watervallen en je kijkt omhoog dan zie je een prachtig bouwwerk tussen de hoge sparren staan. Het is gebouwd in 1888 in de stijl van een schots kasteel met torens en erkers en bijgebouwen, er zijn 770 kamers, voor de muren is natuursteen gebruikt en alles in verband gemetseld. Natuurlijk gaan we even nieuwsgierigen in de lobby van het hotel.. zo groot en fantastisch mooi... schitterend plafond met enorme hanglampen, dikke tapijten en meubilair dat uitnodigt om lekker in te zitten. Doen we ook .... we kijken onze ogen uit. Vanaf het bordes aan de achterkant heb je een mooi uitzicht over Bow Valley.

De bestemming van vandaag is het plaatsje Golden. Hiervoor nemen we de route via Yoho National park dat grenst aan Banff National Park en nog hoort bij de Rocky Mountains. Mooie route langs de rivier en daarboven loopt de spoorlijn van Canadian Pacific Railway. We zagen al vaker de trein door het landschap gaan en dat is een bezienswaardigheid op zich.... een gigantische locomotief die meer dan honderd grote goederen- en tankwagons trekt. Je hoort hem al van ver aankomen door de waarschuwingsfluit ( of wat voor geluid het ook is). Als we kunnen, stoppen we even om te kijken.

Yoho is niet groot, maar ook weer heel mooi. We stoppen bij Lake Emerald, (alweer een meer, zul je zeggen) , hier geen grote drukte. Het water heeft ook weer die bijzondere kleur en ligt er rimpelloos bij. Een plaatje... we twijfelen even of we een bootje zullen huren maar het begint lichtjes te regenen, dan maar de wandeling rond het meer van 5 km ...(goed voor ons) . Het pad loopt vlak langs de oever en als we voor 3/4 rond zijn, komen we op een vlonderpad dat over een soort delta ligt. Hier stroomt het water vanaf de berghelling door allerlei kleine kreekjes het meer in. Prachtig!! Inmiddels is het ook weer droog...

We rijden verder en stoppen nog bij de Natural Bridge over de Kicking Horse river. Gigantische rotsblokken die als een brug in de rivier liggen. Hier is het weer druk met fotograferende aziaten die allerlei gewaagde capriolen uithalen....

Rond 16.00u. Zijn we in het plaatsje Golden, veel houtzagerijen hier. Verder een rommelig stadje met schreeuwerige reclameborden (vind ik). Tanken, een plekje op camping Municipal, wasje draaien, praatje met onze amerikaanse buurman, borreltje drinken, koken, eten en dan is de dag weer voorbijgevlogen....