Dag 11: van Zion naar Bryce Canyon

Door Allard & Desire - 21-09-2017 06:24

19Sep17 – Vandaag moesten we het prachtige Zion alweer verlaten en gingen we richting het volgende bekende Nationale Park; Bryce Canyon. We zijn vroeg in de ochtend vertrokken, omdat we voor het eerst maar 1 nacht in een park zouden verblijven. We moesten dus zo vroeg mogelijk proberen aan te komen in Bryce, zodat we voldoende tijd hadden om het park te verkennen. Een andere goede reden om vroeg uit de veren te gaan was dat we nog geen camping hadden gereserveerd, dit was niet meer mogelijk. Er waren alleen nog ‘first come first serve’ plekken op de campings in het park en we hadden geen idee hoe snel deze campings zouden volstromen.

De rit van Zion naar Bryce Canyon was geweldig. De route ging voor een deel door het prachtige Zion en dit stuk was een erg mooie afsluiting van ons bezoek daar. We moesten door een tunnel om via Zion naar Bryce Canyon te rijden en we wisten van te voren al dat we hier een speciaal ticket voor nodig hadden. Toen vroeger de tunnel gemaakt is bestonden er nog geen grote wagens en daarom is deze tunnel te smal en laag om met een camper veilig door heen te gaan. Voor een camper moet al het verkeer stil gelegd worden, zodat je alleen – in het midden – door de tunnel kan rijden. Dit ging allemaal zeer voorspoedig en voor we het wisten reden we het park uit.

Na het verlaten van Zion zag je de omgeving direct veranderen. De canyons verdwenen, het werd groener, beekjes zochten hun weg in het grasland, en in de verte zagen we al voorproefjes van de rotsformaties waar Bryce Canyon zo bekend om staat.

Rond een uurtje of 11 kwamen we aan in Bryce. We hadden eigenlijk geen idee hoe zo’n ‘first come first serve’ camping werkte en zijn maar gewoon het park binnen gegaan, opzoek naar de camping. Tot onze opluchting hoorden we bij binnenkomst van het park, waar we zo weer door konden rijden door onze annual pas, dat er genoeg plek was op de camping – jeeuh! En voor we het wisten hadden we een prachtig plekje in een mooie bosrijke camping (Camping North). Het principe van zo’n camping is eigenlijk erg simpel; bij aankomst op de camping rij je een rondje en kijk je waar nog plek is. Als je een plek gevonden hebt dan hang je een briefje aan de paal bij de camp site met de aankomst datum, aantal nachten, kosten, camp site nummer en het kentekennummer van de camper en vervolgens doe je geld in een envelop met dezelfde gegevens, die je bij de entree van de camping in een bak moet gooien. Weer wat geleerd!

We hadden deze keer voor de verandering eens van te voren bedacht wat we wilden gaan doen en konden hierdoor een uurtje later direct op pad. Mooi op tijd om nog een lange wandeling te maken en het park te verkennen. Via de shuttle bus (gaan elke 15 minuten in het hoogseizoen, erg goed geregeld) zijn we naar Bryce point gereden, het begin van de trail die we van plan waren te lopen. De rit er heen zagen we alleen bos en was het weinig spectaculair. Maar toen we eenmaal uitstapten kregen we een fantastisch uitzicht voorgeschoteld. We zaten, zonder dat we het echt doorhadden, op 2400 meter hoogte en hadden een werkelijk prachtig uitzicht over de rotsformaties in het park en de hoge rots plateau’s in de verte.

We waren van plan de Rim trail te lopen, een redelijk eenvoudige wandeling langs de rand van het plateau, met prachtige uitzichten op Bryce Canyon. Toevallig begon op dezelfde plek ook de Peek-A-Boo loop trail, wat volgens de boekjes een van de mooiste wandeling in het park moest zijn. Omdat we toch alle tijd hadden hebben toen maar besloten om de veel zwaardere Peek-A-Boo loop trail te lopen.

Klein gokje, maar hij pakte heel goed uit. Via veel steile haarspeldbochten daalden we snel af, richting de prachtige rotsformaties. Achter elke bocht was weer een andere fantastisch uitzicht, erg mooi! De wandeling is officieel een rondje, dus we moesten eigenlijk dezelfde steile weg weer omhoog, maar bij toeval kruisten we het pad van een andere erg mooie trail, de Navajo Loop. We besloten om via deze trail weer naar de ophaal plek van de shuttle bus te lopen, deze trail was namelijk iets minder steil, dus makkelijker :) Langs deze trail moesten we tussen twee kliffen via een zigzag pad weer omhoog (Wallstreet genoemd), het gangetje waar we doorheen moesten lopen was prachtig om te zien, dus foto toestel weer in de aanslag.

Bryce Canyon was zeer indrukwekkend! We hebben ons vandaag weer uitstekend vermaakt en weer mooie plekken mogen bewonderen. Een tip voor de mensen die nog naar Bryce gaan, als je goed te been bent doe dan zeker de Peek-A-Boo Loop trail, bij deze trail loop je de canyon in en hier kun je de prachtige hoodoos van dichtbij bekijken.