Van Cayucos via Costanoa naar San Francisco.

Door Joke - 29-10-2017 06:07

Beste volgers,

Het is op een oor na gevild en onze reis zit er bijna op. We zitten onze laatste avond in Holland God Look in San Francisco en doen nog even veslag van de laatste reisbelevenissen, terwijl in Nederland al weer de klok een uur is teruggezet. Hier kom'tie:

Woensdag 25 oktober, de laatste dag op weg naar een camping en wel in Costanoa/Pescadera vlak aan zee. Omdat de beroemde kustweg hwy 1 niet kan worden gereden omdat er een burg 'uitligt', had Roel het eerste stuk een prachtige binnendoorroute uitgezocht door Carmel Valley, een route met veel bochten en soms zeer smalle wegen, onder bomenrijen aan beide zijden van de weg door en............natuurlijk bergje op en bergje af,  maar wel weg weg die rechtstreeks leidde naar Carmel/Monterey. Een klein stukje snelweg daar en we zaten op de 17 Miles Hwy, een beroermde route langs de kust rond het schiereiland waarop Monterey ligt. Er wonen en verblijven is uitsluitend bereikbaar voor de superrijken in deze wereld, want er liggen o.a. vijf golfbanen, waaronder het onder golfers beroemde Pebble Beach. Het was mooi weer dus de oceaan was prachtig blauw. Roel keek jaloers naar de prachtig aangelegde golfbanen, maar die zijn onbetaalbaar duur voor de gewone man. Later doorgereden op Highway 1, de kustweg naar het noorden, die behoorlijk druk is. Op een mooie KOA-camping aangekomen met zeer ruime plekken en veel groen. Naast ons een Amerikaans stel uit Lake Tahoe, waar hij makelaar is, met twee jonge kinderen. Na het eten, er was eindelijk eens een restaurant op de camping, hebben we nog een paar uurtje zitten kletsen, totdat Joke iets harigs langs de benen voelde kriebelen. Twee skunks/stinkdier bleken minder bang voor ons, dan wij voor hen. Ze leken ook niet bang voor het campvuur en één nam zelf bezit van een campingstoel. Tijd om een groot deel van onze eindvoorraden over te dragen aan onze Amerikaanse buurtjes. Even later zien we ook de stinkdieren niet meer en na een poosje kunnen we rustig gaan pitten.

Donderdag, 26 oktober echt vroeg uit de veren, want we moeten inpakken en wegwezen, ongeveer 100 kilometer rijden, de camper aftanken en voor 10.30 uur inleveren in San Francisco, waar we eerst nog over een hele lange brug over de brede San Francisco Bay over moeten. Nog snel de allerlaatste 'voedselresten' bij de buren uit Lake Tahoe voor de camper gezet, het eigen vuilnis opgeruimd, de beruchte grey- en blackwaterreservoirs leeggemaakt en op weg. De kustweg zo'n 50 kilometer naar het noorden, nog steeds hwy 1, tot Half Moon Bay is echt een prachtige weg, maar nog steeds omhooggevallen en dan weer naar beneden en nog steeds erg bochtig. Na Half Mooi Bay, waar we getankt hebben, gaan we oostwaarts richting San Francisco en wordt het wel drukker, maar er is zelfs op de brug, aan beide zijden 5-baan,  geen enkele vorm van file. Om ongeveer 10.00 uur zijn we bij Roadbear om de camper in te leveren. Om 11.30 uur zijn alle formaliteiten afgerond en gaan we met de taxi naar ons hotel via een andere brug naar het centrum, weer over de grote baai. Volgens de Indiase chauffeur zou er rond deze tijd geen drukte zijn..........promp in de file op deze 2 x 5 baans tolweg. Een uur later (eindelijk) in ons hotel. Het is een sober hotel met weinig extra voorzieningen, maar het is er netjes en schoon. Lekker uit eten geweest in The Cavalier, een leuke maar zeer luidruchtig restaurant door de hoge plafonds.

Vrijdag, 27 oktober. 's Morgens eerst een ontbijtje gescoord en daarna met de Cable Car naar Fishermans Wharf. Dat is echt niet te lopen want San Francisco is gebouwd op een berg met vreselijk steile straten. Het is opnieuw een stralende dag en vanaf Fishermans Warf kunnen we duidelijk The Golden Gate Bridge zien liggen. Rustig wat pieren opgelopen geluncht in één van de zeer vele restaurantjes en wat foto's geschoten van de brug, van Alcatraz en van pier 39 met zijn vaste bewoners, de seals. In de middag op tijd terug met de Cable Car en naar het hotel om ons op te frissen voor het avondmaal in hetzelfde restaurant als gisteren, waar het nu gelukkig een stuk minder luidruchtig was en op tijd tussen 'de klamme lappen', want we merken nu dat  5 1/2 week reizen met een camper over een afstand van 5.650 miles en de bezoeken aan al die nationale en staatsparken toch wel inspannend is geweest.

Zaterdag, 28 oktober, onze laatste hele dag in San Francisco. Eerst maar weer eens een ontbijtgelegenheid gezocht en gevonden. Daarna een stevige wandeling naar de Union Square, waar we moeten opstappen op een open hop-on hop-offbus voor een stadstour die we hebben geboekt. Het is wisselend bewolkt en heel wat kouder dan de laatste weken. Fall is coming, oftewel het wordt overal in Califormie herfst, en niet alleen in Californie. De vooruitzichten zijn dat het kouder, natter en winderige wordt, dus het is mooi geweest in Amerika. Deze laatste dag voert ons door, China Town, langs de Townhall, het Operahouse, langs het jazz-mekka van Frisco, door Haight, waar in 1967 de 'flower-power' losbrak en nog steeds voortbloeit bij bejaarde en nieuwe hippies en andere highlights. Uiteindelijk ook over de Golden Gate Bridge, maar tot onze schrik ligt de brug in een dikke mist die vanaf zee constant binnendrijft. Het is behoorlijk koud in de open bus over de brug in de mist. Op de lookout aan denoordzijde van de brug zijn we toch maar even uitgestapt voor wat foto's, maar de hele brug hebben wel niet meer gezien. Gauw met de volgende bus terug en naar Fishermans Warf. Daar scheen wel de zo'n maar was er minder wind, je kunt er kilometer lopen en goed eten. Ook treden er veel artiesten op. Op de zaterdag is het er ook superdruk en het is erg commercieel. Wat ons is opgevallen aan San Francisco is dat het een grote drukke stad is, met nog veel meer 'rare vogels' dan in bv. Amsterdam, dat er ontzettend veel zwervers, daklozen en junkies zijn, dat het in de loop van de dag steeds smeriger wordt op straat en gaat het langzamerhand stinken, dat de bredere straten, in vergelijking met grote Europese steden, met veel verkeer in de stad, maken dat het er constant zeer lawaaiig is.

Wij hebben genoten van onze reis en geprobeerd jullie wat mee te laten beleven. See you in te Netherlands!!!!!!!