Hoogte en diepte punten

Door Henk-Jan en Laurentia - 23-03-2018 05:03

Dag 9: 13 Maart.

De extra rustdag in Albuquerque was heerlijk en uitgerust, gaan we deze dag wat vroeger opweg naar onze volgende bestemming, Holbrook.
De reis naar Holbrook is niet spannend, lekker relax langs de uitgestrekte prairies. Al vroeg in de middag komen we aan in Holbrook, snel inchecken op de camping en dan lunchen.
Na de lunch zijn we een klein stukje terug gereden voor onze eerste kennismaking met de Nationale Parken Petrified Forest en Painted Desert. Wat een geweldig mooie parken, bergen met allerlei verschillende kleuren. Het andere park heeft de grootste verzamling versteende bomen, maar dat is ook gek. Bomen van hout die door de tijd en het weer versteend zijn, ook dit was weer heel bijzonder om te zien.

Dag 10: 14 Maart.

Eindelijk gaat het gebeuren, vandaag gaan we naar de Grand Canyon. Rond het middag uur rijden we het park binnen en gaan we opzoek naar een parkeerplaats voor de camper. Het is mooi weer en dat in combinatie met de springbreak zorgt ervoor dat het behoorlijk druk is. Als eerste gaan we de Rim opzoeken. En ineens sta je daar aan de rand van de Grand Canyon, wat een onwerkelijk gezicht, zo inmens groot en diep gat in de Aarde. De rode rosten in combinatie met de zon en wolken zorgen voor een heel mooi uitzicht! We wandelen een tijdje langs de Rim en besluiten dan de wandeling naar beneden in te zetten om zo een indruk te krijgen van hoe inmens diep en groot deze kloof eigenlijk is. De wandeling naar beneden gaat goed, we lopen tot het Ooh & Aah point. Die naam is helemaal terecht! Hier rusten we even uit en eten we wat. We worden bij het eten bijgestaan door een Chipmunk, wat een grappig beestje, voeren doen we niet de boete die daarvoor gegeven wordt is ons iets te hoog. 250 USD. Na de korte pauze beginnen we aan de wandeling omhoog, terug naar de Rim...En ja dat viel wel even iets tegen, dan is het toch dieper dan we dachten!!

Vol eerste indrukken zitten we later in de camper, we houden een korte pauze om daarna de shuttle bus te pakken naar een uitzicht punt. De zon gaat inmiddels al onder en we willen graag de zonsondergang mee maken, deze moet namelijk heel mooi zijn hier.
Mooi was het zeker, de zon die de bergen liet branden. De regenbuien die langs trokken aan de noordkant het zorgde voor veel mooie plaatjes. Na 8 uur in de avond waren we op de camping, snel alles aansluiten, douchen en naar bed. Morgen gaan we weer terug!

Dag 11: 15 Maart.

Vandaag vroeg opgestaan, ontbeten en toen even naar de receptie voor de administratie om dan nog even naar de Grand Canyon te gaan.
Nou dat liep toch even wat anders dan we hoopten, bij de receptie kregen we te horen dat er sneeuwstormen aan kwamen en de verwachte sneeuwlaag zou wel eens meer dan 12cm kunnen worden....ehhh sorry?!
Ja het komt vanuit het zuiden en jullie gaan naar het Noorden dus het hoeft geen probleem te zijn, als je maar voor 11 uur weg bent.
Okay, zodra locals met zulke waarschuwingen komen kun je maar beter luisteren, om 11:10 reden we weg. Eerst was er nog niets aan de hand, tot we bijna bij de ingang van het park kwamen, in de bermen en in het bos lag al wat sneeuw. Toen we eenmaal in het park reden sloeg het totaal om, wat een sneeuwstorm!! Het zicht was nog geen 50 meter meeer en de laag sneeuw werd dikker en dikker. Nou lekker dan rijd je daar met zo'n enorm bakbeest door de sneeuw met 0 zicht. Met een slakke gang kropen we door de sneeuw opweg naar de oost-uitgang van het park. Met veel vertraging een een auto die van de weg afgleed is het ons gelukt om zonder schade de uitgang te bereiken. Pfieuw. Het doel van vandaag was de plaats Page halen, dit is gelukt wel veel later dan geplant maar we zijn er!!

Dag 12: 16 Maart.

Tja dat weer blijft toch een dingetje, wat is handig om te doen? Gaan we volgens de planning naar Bryce, of gaan we naar Monument Valley of gokken we erop dat er in Zion nog plek is op de camping? Straks nog maar eens kijken naar de weersverwachting, nu eerst naar een ander hoogte en diepte punt de Horseshoe Bend.
Bij de Horseshoe bend maakt de Colorado rivier een u-bocht om een berg, hier heb je mooi uitzicht op het plateau en op de rivier, na een korte wandeling kwamen we aan bij de rand, en ook hier was het afschuwelijk diep. Je durfde bijna niet naar beneden te kijken, maar wat een mooi plaatje was het weer. Daar dachten elke Amerikanen anders over. Deze hadden soms een doodswens. Ze hingen over de rand, of maakte sprongen over de open plekken. Ons niet gezien. Owja waar gaan we nou heen, het weerbericht. Bryce vandaag overdag +4 graden, komende nacht -18 graden.....eehhhh nou nee bedankt! Monument Valley dan? Regen en harde wind, dat gaat hem ook niet worden. Op naar Zion en hopen op een plek op de camping. De rit ging door schitterend berg gebied de noordkant van de staat Arizona en de zuid kant van de staat Utah, zo mooi die diep rode bergen met de bossen en diepe dalen.

Rond 15:00 kwamen we aan in Zion, we kwamen via de oost ingang wat zowel inhoud dat je door twee tunnels moet om in het dal te komen. Tunnel 1 is niet zo bijzonder, blijf op de je eigen baan dan komt alles goed. Tunnel 2 is even wat anders, hiervoor krijg je assistentie van de rangers die aan beide kanten van de tunnel staan. Zodra je jezelf meld bij 1 van de rangers leggen ze het verkeer stil en kun je met de camper door de tunnel. Er is wel een voorwaarde, blijf precies in het midden rijden. Doe je dat niet dan heb je grote kans op schade aan het dak van de camper. De tunnel duurde voor ons gevoel veel te lang, maar zonder schade kwamen we aan de andere kant eruit.
Nu snel naar de camping en hopen dat er nog een plekje is. En die was er, wat een geluk!!! Plek A17 en de plek die we gereseveerd hebben voor morgen en overmorgen is A18, dat komt mooi uit!
De rest van de dag hebben we gebruikt om het gebied te verkennen.

Dag 13: 17 Maart..  Laurentia Jarig!!

Hiep hiep hoera!! Laurentia is vandaag jarig!! Wat bijzonder om dat hier mee te mogen maken. Henk-Jan heeft de camper met gebruik van A4 papier versierd, toch leuk.
Vandaag staat er een lange wandeling op het programma, de zogenaamde Observation Point Trail. Deze wandeling is 13 km en gaat je mooi uitzicht over de Zion Canyon. De wandeling was pittig, maar na 2,5 uur hadden we de top bereikt en werden we getrakteerd op een super gaaf uitzicht over het park!! Tijdens het lopen kom je door schitterende canyons en mooie bos gebieden, voor de mensen die ooit hier komen een must om te doen!
In de loop van de middag waren we weer benden, terug naar de camper om te douchen en bij te komen.
Aan het begin van de avond zijn we met de bus naar het plaatsje Springdale gegaan, we moesten tenslotte de verjaardag van Laurentia nog vieren. Dit hebben we gedaan bij Oscar's een knus restaurantje waar je heerlijk en goed kan eten. Stiekem even melden dat Laurentia vandaag jarig is want meestal krijg je dan wat extra's. Henk-Jan had een hamburger en Laurentia bestelde spareribs, mevrouw wilt u een halve of hele portie? Nou doe maar de hele joh...Mevrouw dat is heel veel eten, ja dat weet ik maar ik heb honger! Daar zat Laurentia met een gigantisch bord spare ribs, die ze nog bijna helemaal op kreeg ook. Hierna kwm het toetje, die was zo groot, daar zou je met gemak met vier personen van kunnen eten. Het was een brownie met daarop een berg vanilla ijs en een hoop slagroom. Zo lekker!!

Dag 14: 18 Maart.

Auuwww spierpijn!! Misschien was de wandeling gisteren toch wat veel? Ja misschien wel, maar wat is het hier ongelofelijk mooi. Absoluut het hoogte punt van de reis tot nu toe! We hebben er eigenlijk geen woorden voor om te beschrijven hoe mooi en puur dit park is. Deze dag hebben we wat rustiger aan gedaan, naar het museum en nog wat kleine wandelingen. Dit park is zeker een bezoek waard! Schitterend!

Dag 15: 19 Maart.

Heerlijk rustig aangedaan en ontbeten met uitzicht op de bergen van Zion, het blijft genieten.
Na het ontbijt zijn we gaan rijden naar Valley of Fire, dit is een kleiner en wat onbekender staats park. Na een korte rit van ongeveer 1,5 uur komen we aan in het park. En ook hier is het landschap weer totaal anders, oranje rode rotsen die door erosie allerlei verschillende vormen hebben. We gaan naar een parkeerterrein om vandaar start de wandeling naar de Fire Wave. De fire wave is een soort berg met daarin verschillende lagen steen en mineralen, die zorgen ervoor dat er verschillende kleuren zijn in de berg. Heel bijzonder en ook dit is weer heel mooi. We overnachten op een van de campings in het park, op deze camping zijn geen voorzieingen voor de camper. Gelukkig zijn de Amerikanen van de luxe en hebben we alles aanboord. Het is een heldere avond en we worden getrakteerd op een spectaculaire sterren hemel! Weer een hoogte punt deze reis.

Dag 16: 20 Maart. Las Vegas.

Ondanks de rust die er is in Valley of Fire zijn we redelijk optijd wakker en kunnen we ook vroeg op weg naar de volgende bestemming; Las Vegas. We rijden door het park over die typische kronkel weggetjes dwars door het park om uit eindelijk over een eindeloos lange rechte weg uit te komen op de Interstate naar Las Vegas.
Het bijzondere is dat je pas heel laat iets opmerkt van deze grote stad, dat komt door het berg gebeid wat om Las Vegas heen ligt. En dan ineens zie je de grote stad verschijnen, met in het midden de grote hotel flats bekend van the Strip.
Wat een enorm verschil met de rust en mooie natuur van afgelopen dagen!
De avond hebben we door gebracht op Fremont street, dit is het oude gedeelte van Las Vegas. Hier hebben we wat rond gelopen en vooral onze ogen uitgekeken naar al die mensen in maffe kostuums (en sommige met heel weinig kleding) die daar stonden om geld te verdienen. Een bijzonder ervaring. Ook waren we daar toen de enorme schermen boven de straat aangingen, hierop werd een film getoond in combinatie met muziek van bepaalde artiesten. Toen wij er waren was er muziek en beeld van de band Greenday, dat was wel gaaf om te zien!

Dag 17: 21 Maart.

Dag 2 in Las Vegas, we zijn deze dag ontspannen begonnen, dat gaf ons de tijd om al een stuk van deze blog te schrijven, en nog wat andere dingen te regelen. Rond 14:00 nemen we de shuttle naar The Strip, wat we daar zien is verbluffend. Zoveel enorm grote hotels en winkel centra, echt gigantisch. We besluiten om te beginnen bij The Forum Shops @ Ceasars Pallace. Eenmaal binnen kijken we onze ogen uit, alles, maar dan ook echt alles is helemaal in Romijnse stijl. Enorme beelden, fontijnen en zelfs een replica van een plein in Rome. We besluiten om hier een bakkie te doen bij The Cheesecake Factory, ook dit pakt weer goed uit! Wat een heerlijk stuk taart krijgen we daar bij de koffie!!
Hierna besluiten we om wat rustig te wandelen over the strip, toevallig zijn we iets voor 16:00 voor het Bellagio hotel en worden we getrakteerd op de fonteinen show. We lopen wat verder en komen nog langs het Paris hotel, uiteraard met een replica van de ijffeltoren en de Arc de Triomphe. Henk-Jan heeft nog een ding waar hij heel graag even wil kijken en dat is The Venetian hotel, en ook dit hotel is weer helemaal in stijl. Buiten staat een replica van de San Marco toren, wanneer je naar binnen loopt loop je langs het Dogen Palleis en om het helemaal af te maken hebben ze de brug der zuchten er ook maar meteen aan vast gemaakt. Eenmaal binnen in het winkel centrum is het nog mooier, typische straatjes van Venetie na gemaakt, de grachten inclusief gondels die daar rond varen en als aflsuiter hebben ze het San Marco plein na gemaakt.

Inmiddels is het ook weer etenstijd en we beluisten wat te gaan eten bij Denny's, groot voordeel we hebben dan uitzicht over de vulkaan van. The Mirage hotel en deze gaat om 20:00 uitbarsten. Hoe groter en gekker hoe mooier is het motto hier waarschijnlijk cheeky
Tijdens het eten zijn we aan het denken of we nog naar een show willen in een van de vele teaters hier, we hebben een leuke kortingsbon gekregen en besluiten om terug te lopen naar het Bellagio om daar naar "O" van Cirque du Soleil te gaan. Wat een vette show was dat, zoveel stunts en spektakel!! Moe en voldaan komen we weer terug op de camping, snel douchen en naar bed het was een mooie dag!