We zijn er weer na 5 dgn geen WIFI

Door Wim en Janet - 16-06-2018 02:22

Zondag 10 juni: we vertrekken vroeg naar Banff , een lange reis.  Aan het begin van Glacier National Park  kopen we een parkpas van $135  Het geld vliegt de portemonnee uit ( hihi) We komen voorbij het wolvencentrum maar hebben hier helaas geen tijd voor . De Tomtom geeft een uur later aan ( tijdzone van Alberta) In Golden stoppen we voor boodschappen en dan rijden we Banff National Park in. Het uitzicht is telkens geweldig, alleen jammer dat de besneeuwde bergtoppen in de mist liggen. We zien bighorn sheep onderweg maar zijn er al voorbij voordat we een foto kunnen maken. We stoppen bij lake Louise  ( het meer van de Rocky's!)  Het meer weerkaatst alle licht wat binnenkomt tot een bepaalde kleur door een bepaald poeder . Het meer is nu blauw groen en het regent helaas. . We rijden naar onze geboekte camping ( 618 plaatsen )  midden in de bossen zonder stroom en zonder water . We worden met klem gewaarschuwd voor elken (groot soort hert wel agressief nu ze jongen hebben), beren en jawel hele grote kikkers!! Ik ga hier dus niet alleen buiten de camper. Dichtbij . vanuit Banff staan 2 kleine tentjes...ik moest er niet aan denken!!! Het is erg koud . Morgen gaan we een vuurtje maken wat is toegestaan hier en het hout is gratis , het is nu te koud om buiten te zitten Campground Village 1 Tunnel Mountain Banff

Maandag 11 juni: we slapen ff uit en Wim gaat hout kloven als een echte houthakker ( geweldig om te zien) Hij neemt ook hout mee in de camper ( op andere plaatsen moet je hiervoor betalen . Na de koffie gaan we wandelen en ik ben vooral erg alert...... We gaan met de shuttle ( gratis ) naar Banff en vragen naar de Johnston Canyon die we willen gaan lopen morgen . Banff is een leuk maar toeristisch plaatsje. Het is ongeveer 10 graden . Terug op de camping even bij het kampvuur gezeten maar het is koud!!!. Een squaral zat op mijn stoel mijn dipsaus te eten , die zal vanavond wel dorst hebben . We schrijven even de kaarten voor kleinkids en lezen een krant ( man aangevallen door grizzly bear en zwarte beer die hotel binnen loopt )

Dinsdag 12 juni: We zetten vroeg de wekker want we moeten om 9,15 uur met de shuttle mee. Vanuit Banff lopen naar het treinstation waar we kaarten kopen voor vervoer naar Johnston Canyon en zowaar onderweg in de  bus zien we een zwarte beer met de billen naar ons toe maar we hebben er één gezien!!!!YES YES .. de canyon is prachtig om te lopen  maar wel redelijk veel klimmen, we besluiten tot de large falls te lopen. In banff gaan we lekker uit eten in een echte saloon. op de camping zitten we nog even bij het vuur en gaan op tijd naar bed . Morgen willen we zeker om 8.uur gaan rijden voor weer een lange trip naar Jasper

Woensdag 13 juni: we vertrekken om kwart voor acht. Als eerste komen we bij het Bow lake  we worden er stil van, zo mooi!! Als een spiegel en we maken mooie foto's  Wat ons opvalt is , dat er op deze weg veel campgrounds nog gesloten zijn. Bij de sakatchewan river crossing stoppen we even ( dit samen komen van 3 rivieren heeft veel volkeren en diersoorten samen gebracht. . Het staat nu nagenoeg droog en is niet heel bijzonder om te zien. We rijden verder en maken een foto van de Saskawatchan gletsjer , onderweg zien we weer een zwarte beer maar verdwijnt al snel achter een bosje op de stijle helling. Even verder in het Glacier centre kopen we 2 kaartjes voor de Sky walk ($72)  We worden daar met de bus naar toegebracht . De jonge busschauffeurs maken onderweg continue grapjes ( we snappen het niet...zal wel Canadese humor zijn).We lopen over een glasplaat die 285 meter boven een vallei hangt. Wel een beetje eng maar werkelijk fantastisch! Er is veel uitleg over de beren, het gesteente en de fossielen . Onderweg vanuit de rijdende bus nog een berggeit gezien, die komen van de bergen naar beneden om daar de rotsen te likken, het zout is goed voor de groei van de hoeven en de horens . De grizzly beer die hier leeft , eet dagelijks 200.000 rode bessen ( zelfde calorieen als 70 hamburgers) De zaadjes die ze weer uitpoepen zorgen weer voor nieuwe planten. Het is echt koud  en soms sneeuwt het .  Vlak voor Jasper weer een beer op ongeveer 50 meter afstand die zich niet laat fotograferen. Bij de Athabasca falls maken we een wandeling  werkelijk adembenemend.!!!! Om de paar jaar komt hier iemand dood die over het hek klimt en uitglijdt op de spekgladde rotsen, ze komen in nhet ijskoude water en verdrinken  er is geen manier om er weer uit te komen. Er staan overal bankjes ter nagedachtenis aan deze jongeren. Heel indrukwekkend.  Om 17.30 uur komen we aan op de camping in Jasper , we hebben weer een mooie plek midden in de bossen, zonder facilteiten en de douche op zeker een km afstand , maar we redden ons wel . .

Donderdag 14 juni: Om 10 uur waren we in de plaats Jasper en wilden met de gondel omhoog maar ze liet een vieuw van boven zien en door de bewolking is het uitzicht niet goed en de tocht het geld niet waard. We besluiten naar de Maligen Canyon te gaan waar je tot 6 bruggen kunt lopen met steeds weer een ander uitzicht op de canyon  Het is daar prachtig. Aangekomen op de parkeerplaats worden we geattendeerd  op een zwarte beer en Wim kan dichtbij komen om een foto en filmpje te maken maar door een hard toeterende oelewap nam de beer de benen  maar we hebben een foto.. Op de camping zien we genoeg vrouwtjes elken. Onderweg alvast een caming in Valemount gereserveerd . Terus bij de camping gelijk gedouched . We genieten ontzettend, Canada is zo mooi maar oh zo groot, je kunt maar een fractie zien .

Vrijdag 15 juni: We staan op een golf camping, helemaal op de vlakte , het weer is mooi , ik draai een paar wasjes en we gaan ons voorbereiden op een avond op een ranch met een paardenshow en een diner.

Onderweg naar de Valemount Pines Golf Course campground  nog gewandeld  bij de Overlander falls  en bij het Moose lake nog wat foto's gemaakt.  Ook bij de Mount Robson hoogste berg van Canada 3954 meter hoog geweest. Er is daar een trail van 23 km die je kunt doen maar daarvoor moet je je eerst laten registreren omdat dit nkiet zonder gevaar is . We hebben ongeveer 21 graden en kunnen lekker buiten zitgten in een t shirt maar het waait hier behoorlijk. De komende dagen belooft het heel warm te worden  . Tot morgen