Stop 2 - Lake Louise!

Door Sandra en Danny - 10-06-2018 00:46

Hi y'all,

We zijn inmiddels aanbeland op de laatste middag/avond van onze 2e locatie in de Rockies, Lake Louise. Morgen vertrekken we voor een kort ritje van zo'n 50km naar Banff, de laatste locatie in de bergen.

Lake Louise ligt zo'n 230km ten zuiden van Jasper. Beide plaatsen worden verbonden door de zogeheten Icefield Parkway. Deze snelweg, nouja je mag er 90km p/u, loopt tussen en over de bergen heen/door. In de winter is het dus een waar wit paradijs van gletsjers en besneeuwde toppen. In de lente/zomer, in ieder geval de tijd waarin wij nu reizen, zijn er nog steeds besneeuwde toppen. Maar deze steken dan juist af tegenover de groene hellingen waardoor een waar contrast ontstaat tussen alles wat je kunt zien.

Onze rit zou ongeveer zo'n 2,5u duren. In werkelijkheid hebben we hier 6u over gedaan, omdat het zo adembenemend mooi was. Niet alleen de natuur of wildlife, maar ook de vergezichten of watervallen die we tegenkwamen. Als je vanuit Jasper naar Lake Louise rijdt kom je als eerst twee watervallen tegen: Athabasca (links op de foto) en Sunwapta Falls (rechts op de foto). Beide liggen op de eerste 50km vanuit Jasper.

Vervolgens rijdt je 50km verder naar het Icefield Centre. Dit is ongeveer de helft van de route, maar wel het episch centrum. Het stikt er van de aziaten die geen rekening houden met andere, euh... toeristen die keurig op hun beurt wachten om foto's te maken. Jullie snappen wel, geen plek voor ons dus wink. Maar zoals beloofd, we zouden de toerist uithangen en hebben ook de bekende Athabasca gletsjer vastgelegd. Opvallend is wel hoe klein hij is in de zomer, maar dan toch te bedenken dat deze gletsjer nog steeds deze omvang heeft bij een temperatuur van +10 tot +15 graden celsius.

De laatste 100km richting Lake Louise gaan grotendeels omhoog naar het hoogste punt, de zogeheten Bow Pass. Hier zijn we ook nog gestopt voor een korte wandeling, met een waanzinnig uitzicht op Peyto Lake. Kijk je ogen maar uit op de foto...

Tot zo ver de toeristische bezienswaardigheden. We zijn ook nog wildlife tegen gekomen:

- 2 zwarte beren;

- Een kudde groot hoorn schapen

- Een kudde berggeiten

Maar.. en het is echt zo, er stak een grizzlybeer vlak bij ons de weg over. Een echte grizzly!! Zie hieronder de door Sandra vastgelegde plaatjes:

Uiteindelijk, na al deze indrukken was het een lange dag zijn we op tijd gaan slapen, want ja we komen om te hiken.

Ditmaal hebben we de Castle Mountain Lookout trail gedaan. En dat hebben we geweten ook... 3,5 km lang alleen maar omhoog lopen, in totaal 550m omhoog lopen. Maar dan krijg je er ook wat voor terug. Dit uitzicht hadden we op de top, waar we dan ook lekker gelunched hebben.

's Avonds zijn we nog een wandeling gaan maken bij het meer waar het allemaal om te doen is in Lake Louise. De naam van het meer zal jullie niet verrassen; Lake Louise. Door dat we een officiele trail gevolgd hebben, kunnen we deze kilometers toevoegen aan ons totaal en hebben we inmiddels ruim 50 kilometer gehiked.

Vandaag is het slecht weer met veel regen en zouden we eigenlijk nog gaan wandelen, maar helaas valt deze dag dus letterlijk in het water. Om heel eerlijk te zijn. We don't care, onze benen zijn totaal gesloopt en we moeten nog een paar dagen.. morgen blijft het dit weer en hebben we maar besloten om naar een kuuroord te gaan. Ach, het kan erger he laugh

Vanavond sluiten we in stijl af hier met een barbecue welke hier plaatsvindt boven een open fire. We zijn heel benieuwd!

Voor nu zijn we weer klaar met updaten.