Dag 26/27 - Victoria / Lake Cowichan

Door Ineke & Jos Peters - 07-05-2018 23:25

Gisteren hebben we de hele dag door Victoria gesjouwd. Victoria is een leuke, levendige stad met veel terrassen, dus aangezien het een heerlijke zonnige dag was, hebben we eindelijk op terrasjes kunnen zitten

We hebben uiteindelijk 3 dagen in Victoria gestaan en vanmorgen vertrokken we richting Tofino. Het leek ons leuk om via de weg langs de kust te rijden in plaats van over de highway, maar dat is ons behoorlijk opgebroken. De kustweg is een bochtige bergweg, dus het kostte veel tijd om maar een korte afstand te rijden. Na een uur waren we pas 30 kilometer gevorderd, terwijl het 300 km naar Tofino is.

Onderweg hebben we koffie gedronken in een ontzettend leuk restaurantje, waar het zo druk was dat de mensen tot buiten in de rij stonden om te bestellen. We spraken daar de enige Nederlander, die we tot nog toe ontmoet hebben. Hij was 6 maanden geleden gescheiden en reist nu alleen door West-Canada en ja hoor, hij bleek een politieman te zijn, werkzaam in Ermelo.

Hij heeft een vriend, die op Vancouver Island woont op een plaats waar je alleen met een boot kunt komen en waar de orca’s gewoon langs komen zwemmen en de beren rond het huis lopen. De mailboot komt éénmaal in de week aan. Ik zei dat het klinkt als dat programma van Floortje Dessing “Aan het einde van de wereld”.

Hij was trouwens wel over de Glacier Parkway gegaan en het blijkt dat wij een goed besluit hebben genomen om daar niet naar toe te gaan. Er lag heel veel sneeuw en vrijwel alle wegen waren afgesloten.

Wij hebben inmiddels ook de beslissing genomen om niet meer naar Tofino te gaan. We zijn het rijden moe. Daarom zijn we gestopt bij Lake Cowichan, waar we op een prachtige plek op een camping aan het meer staan. Waarschijnlijk blijven we nog een dag hier en rijden dan naar Naimano, onze op één na laatste bestemming, dat ongeveer 80 kilometer hier vandaan ligt.

Wat me eigenlijk de hele reis al verbaast, is dat we in de bossen vrijwel alleen maar naaldbomen zien. Ik ben niet zo dol op naaldbomen, ik houd veel meer van loofbomen. Van naaldbomen word ik vaak een beetje dépri.

Op de camping waar we nu staan (Lakeview Park Campsite) is onze plaats gelukkig omringd door loofbomen.

Vanavond voor het eerst deze vakantie een kampvuur gemaakt. Jos had hout gesprokkeld en het vuur was zo aan. Helaas hadden we vergeten marshmallows te kopen, want marshmallows roosteren boven het vuur is echt het ultieme kampeergevoel in Canada en de VS.

Wat ik echt geweldig vind hier is dat het vanzelfsprekend is dat je je overgebleven eten in een restaurant meekrijgt. Ik ben niet zo’n grote eter en de porties zijn hier zo enorm dat ik best veel laat liggen. Vroeger hadden ze het over een doggybag, nu vragen ze of je een box wilt hebben.

Waar wij ook van staan te kijken, is dat als je een softdrink bestelt, je de 2e gratis krijgt, als je dat wilt tenminste. Ik vind namelijk één cola meer dan genoeg. Ze komen ook koffie bijschenken, maar dat kan op sommige plaatsen in Nederland ook, bijv. bij La Place.