We like to hike!

Door Britt en Tjebbe - 08-06-2018 03:43

Leuk hé, dat Tjebbe de vorige keer de blog heeft geschreven! Nu ben ik (Britt) gewoon wakker dus neem ik deze taak op mij.

Waar waren we gebleven? Oja, ik was aan het slapen. Na het slapen en een boterham, zijn we naar het visitors center van Capitol Reef gereden om daar aan een Ranger te vragen wat je het beste kon doen in het park als je maar een paar uur de tijd had. Hij raadde ons de scenic route aan die we met de camper konden rijden. Aan het eind van die route was een leuke wandeling die we dan konden doen. We hebben de adviezen van de Ranger gevolgd en hebben precies gedaan wat hij zei. En het stelde ons gelukkig niet teleur! Wel kwamen we weer op een onverharde weg terecht, waar we al hobbelend overheen zijn gereden alsof we in een Jeep zaten. Van Cruise America (het verhuurbedrijf van de camper) mag je niet over onverharde wegen, maar een beetje rebels zijn is wel leuk.

Capitol Reef is een minder overweldigend park dan bijvoorbeeld de Grand Canyon en Monument Valley. Het doet meer aan als een Bob Ross schilderij: mooie groene bomen, hertjes langs de weg en rotsen in allemaal verschillende kleuren. Echt een park om nog eens naar terug te gaan, wat langer te blijven en dan meerdere van de grote hoeveelheid wandelingen te gaan doen. Onderweg zijn we een paar keer gestopt voor foto’s en ook de wandeling leverde mooie plaatjes op.

Je kon tijdens de wandeling een zijpad nemen naar de ‘tanks’, natuurlijke waterbronnen in het steen. We waren alleen het pad op een gegeven moment kwijt, zijn als berggeiten over de rotsen geklommen en hebben geen tanks gevonden maar wél een heel mooi uitzichtpunt.

Op de terugweg stopten we bij nog een uitzichtpunt: Goosenecks. Hier kon je zien hoe de rivier slingerend zijn weg had gevonden door de rotsen. Het was inmiddels al behoorlijk laat dus besloten we maar uit eten te gaan in plaats van zelf koken. Een heerlijke Mexicaanse maaltijd verder was het tijd om terug te gaan naar de camping en te gaan slapen.

Gisteren zijn we naar Bryce Canyon gereden via een Scenic Byway. En dat was echt de mooiste route tot nu toe (oke even mooi als die van de dag ervoor). Onderweg zijn we een aantal keer gestopt voor wat foto’s. Ook zijn we wat langer gestopt bij een beekje om daar een beetje af te koelen.

Eenmaal aangekomen in Bryce, hebben we een shuttlebus gepakt om ons het park in te rijden. Met een RV mag je niet bij de uitzichtpunten komen, vandaar dat er elke 10 minuten gratis shuttles langs alle bezienswaardigheden in het park rijden. We hebben het hele rondje van de shuttle gedaan om een beetje een idee te krijgen hoe groot het park is, en we hebben een film gekeken in het visitors center. Ook hebben we een stukje van de Rim Trail gelopen en hadden we de eerste mooie uitzichten te pakken.

Daarna was het tijd voor het achtervolgen van een hert, een lekkere maaltijd en vervolgens een kampvuur (met marshmallows natuurlijk). We gingen slapen en de wekker stond om 6 uur want we wilden vroeg op voor een hike! Een Ranger had ons aangeraden om rond 8 uur te gaan wandelen zodat we de hitte en de drukte voor zouden zijn.

Zes uur, de wekker gaat. We hebben allebei ontzettend slecht geslapen en ik voelde me al sinds de avond ervoor niet lekker. Dus hebben we de wekker uitgezet en hebben we ons nog een paar uur omgedraaid. We dachten dat onze kans op de hike verkeken was, omdat het later op de dag veel te warm zou zijn. Gelukkig viel de warmte erg mee, zo’n 26 graden, dus besloten we alsnog te gaan! We hebben de Figure 8 Trail gelopen: een hike van zo’n twaalf kilometer die drie populaire trails combineert. Volgens het boekje was het wel een zware tocht, veel klimmen en we zouden er zo’n 4-5 uur over doen.

Oke, het was best een zware tocht. Het begon heel makkelijk doordat wij het eerste stuk konden afdalen. Daarna ging het al snel omhoog en begonnen we onze kuiten al te voelen. Gedurende de wandeling gingen we zo’n 6x helemaal omhoog en vervolgens weer naar beneden. Volgens de Apple Watch hebben we in totaal ongeveer een kilometer geklommen, best veel he! Maar het was het absoluut waard! Na elke bocht en elke rotsformatie doemde het volgende prachtige uitzicht weer op. Het was lastig om door te lopen en niet elke 10 meter te blijven staan voor foto’s. Natuurlijk hebben we er wel een hoop gemaakt hoor, hier zijn ze:

Na iets meer dan 3 uur kwamen we weer aan bij het beginpunt. We hebben het gehaald en wederom veel sneller dan het boekje aangaf. Morgen hebben we zeker weten spierpijn, maar dat hebben we er absoluut voor over.

Teruggekomen op de camping hebben we eerst een was aangezet en de camper grondig schoongemaakt. Zo gaan we lekker hamburgers eten en daarna gaan we terug het park in om naar het sterrenkijkprogramma van de Rangers te gaan. Morgen naar Zion, waar we twee nachten in het park zullen staan dus geen internet hebben.

Liefs van ons!

PS: leuk om te lezen dat onze verslagen het halen tot Meppel en Huize Pablo!