Life is a Ferry Tale

Door Britt en Tjebbe - 23-06-2018 23:38

Nou, daar zitten we dan. Op vliegveld LAX te wachten op onze vlucht die over zo’n 5 uur zal vertrekken. We hebben net de voetbalwedstrijd Duitsland-Zweden gekeken en hebben nu nog een paar uur niks te doen. Dus dan gaan we natuurlijk onze laatste blog schrijven!

De laatste keer schreven we vanaf de lelijkste camping ooit in San Francisco. Die camping was trouwens ook de duurste van de vakantie; voor het bedrag van 1 nacht kan je een week in een nationaal park staan (geen grapje). Volgens de barista bij de Starbucks was San Francisco dan ook ‘outrageous expensive to live’. Maar gelukkig waren we niet in SF voor de camping!

Maandag waren we al vroeg op en liepen we naar de ferry terminal op zo’n 10 minuten lopen van de camping. Vanaf daar ging er een ferry die ons naar San Francisco zou brengen. De ferry deed er ongeveer een half uur over en dat gaf ons mooi de tijd om te kijken naar de stad die opdoemde in de verte. Ook vingen we al een eerste glimp op van Alcatraz. Eenmaal aangekomen in SF liepen we naar de terminal waar de boot naar Alcatraz vandaan vertrok.

Voor degenen die niet weten wat Alcatraz is: Alcatraz is een eiland dat zo’n twee kilometer voor de kust van SF ligt. Op het eiland was eerst een militair fort, met een militaire gevangenis en daarna werd het gebruikt als gevangenis voor de grootste boeven van die tijd zoals Al Capone. Het eiland is nu een officieel nationaal park en wordt daarom ook goed beschermd.

Je zou misschien verwachten op een eiland te komen waar je een oude gevangenis ziet staan en that’s it. Nou… nee. Het eiland is eigenlijk heel vreemd. Je hebt de oude gebouwen maar ook prachtige bloemenzeeën en wildlife in de vorm van veel verschillende soorten vogels.

We begonnen met een kijkje in de oude werkplaatsen. Hier hadden ze een interessante tentoonstelling van foto’s die gemaakt waren op de dag dat Alcatraz sloot en waren er verhalen te lezen over de verschillende (pogingen tot) ontsnappingen van het eiland.

Daarna was het tijd voor het échte werk: de cellen! Onder begeleiding van een super toffe audiotour werd je het cellencomplex rondgeleid. Je hoorde ex-gevangenen en cipiers aan het woord die vertelden over het leven in de gevangenis en de verschillende opstanden en incidenten die er zijn geweest. Ook mochten we even de cellen in en konden we wat frisse lucht krijgen op de buitenplaats. Vanaf de buitenplaats kon je je heel goed voorstellen hoe raar het geweest moet zijn om op het eiland gevangen te zitten. Je ziet de grote stad liggen in de verte, maar kunt er met geen mogelijkheid naar toe. Natuurlijk ook nog de foto’s van ons gevangenisavontuur:

Na de gevangenis was het tijd voor een wandeling naar Pier 39 en Fisherman’s Wharf. Hier hebben we wat gegeten, gekeken naar een daadwerkelijk grappige straatkomediant en hebben we natuurlijk de zeeleeuwen gezien die daar lekker in het zonnetje liggen.

We zijn ook nog naar Lombard Street gelopen: een weg die eigenlijk alleen bekend is omdat die super slingerend de stijle helling van San Francisco afgaat. Toeristen vinden het leuk om de scherpe bochten met hun huurauto te trotseren, en andere toeristen gaan daar dan weer naar kijken (zoals wij). De straat was niet super bijzonder vonden we; de bloemen waren wel erg mooi!

Daarna gingen we terug naar Pier 39 voor het avondeten en daarna terug met de boot naar de camping. We waren allebei behoorlijk verrot dus we besloten wat later op te staan de dag erna. Na een rustige start zijn we weer naar het centrum gegaan om fietsen te huren. Online hadden we goede recensies gelezen over het verhuurbedrijf ‘Basically Free Bike Rentals’. Het idee was dat je de huurkosten van de fietsen als voucher kreeg om iets te kopen in hun enorme winkel met sportspullen. Als iets ‘Basically Free’ is, dan gaan wij natuurlijk meteen op zoek naar de addertjes onder het gras. Maar zowaar waren die er niet en konden wij de 64 dollar die we hadden betaald voor de fietsen zomaar uitgeven in de sportwinkel. We kozen voor een fietshelm voor mij voor in Nederland en 2 paar wandelsokken. Op die manier was het zeker een voordelige middag!

Maar we hebben natuurlijk niet alleen maar geshopt, we hebben vooral ook gefietst. We begonnen met het bekendste fietspad van SF: over de Golden Gate Bridge. Het waaide behoorlijk dus we moesten stevig trappen maar het is gelukt!

Daarna zijn we richting Union Square gereden: the place to be om te shoppen. Wie SF een beetje kent, weet dat het bekend staat om zijn super stijle hellingen. Ik heb er 1,5 gehaald en moest toen afstappen omdat mijn benen veranderden in spaghetti (ondanks de bemoedigende woorden van een random voorbijganger). Maar Tjebbe ging als een malle en heeft het veel langer volgehouden. Daarna stond hij wel te trillen op zijn benen, maar het was wel indrukwekkend! Union Square was niet heel bijzonder als je niet wilde winkelen dus fietsten we door naar China Town, wat leuk was om te zien. Daarna was het tijd om onze fietsen weer in te leveren en hebben we heerlijk Indiaas gegeten. En daarmee zaten onze 2 dagen SF erop. We vonden het echt een hele leuke stad, zeker het deel langs het water!

Woensdag was het tijd voor een lange rit over de legendarische Pacific Coast Highway 1. Helaas was een deel van de weg afgesloten door eerdere modderstromen en hebben we het (blijkbaar) mooiste gedeelte gemist. Alsnog was het een mooie route met telkens zeeaanzichten. We hadden een camping gereserveerd aan het water. Het doel van deze camping was om een beetje bij te komen van alles en een dagje niks te doen. Of zoals Tjebbe het beschreef: zitten en kijken. En we hebben gezeten! En we hebben gekeken! We hebben zelfs dolfijnen en zeehonden gezien, zo goed hebben we gekeken. Het begon een beetje bewolkt maar daarna trok het open en hebben we in de zon gelegen. Natuurlijk hebben we ons wel goed ingesmeerd (zoals elke dag deze vakantie). Een beetje dom alleen dat we allebei vergeten waren om onze buik in te smeren dus we allebei huiswaarts gaan met rode buiken…

​​​​​​​

Gister zijn we naar Long Beach LA gereden via een leuke kustplaats Santa Barbara. We hadden niks meer op het programma staan behalve de camper schoonmaken en de bende inpakken. Dit programma werd wel een poos onderbroken door bier drinken en worst eten bij onze Amerikaanse overburen. Uiteindelijk zijn we toch maar bij ze weggegaan, hebben we het aanbod om mee te gaan stappen afgeslagen en hebben we de camper schoner gemaakt dan we hem hadden ontvangen. Vanmorgen hebben we de camper ingeleverd en zijn we met de leukste taxichauffeur van LA meegereden naar het vliegveld.

Een korte opsomming van onze vakantie zou zijn: 4 weken, 3500 mile (zo’n 5600 km), 8 nationale parken, 3 steden, helikoptervlucht, winst met gokken, 1 paar cowboyboots, te veel frappuccino’s, beren, herten, eekhoorns, dolfijnen, zeehonden, bevers, kampvuren, marshmallows, bbq’s en ontzettend veel prachtige herinneringen verder!

Het was een fantastische vakantie en ik ben dan ook een beetje sip om weer naar huis te gaan. Maar dit gaat zeker niet de laatste keer zijn dat we naar Amerika gaan. Sterker nog: de volgende reis wordt op dit moment alweer gepland. We vonden het heel leuk dat jullie allemaal mee hebben gelezen en het vooruitzicht om jullie allemaal weer te zien, maakt het naar huis gaan een stuk minder erg.