Dag 7: Yosemite - Lee Vining

Door Dennis en Marike - 09-06-2018 03:41

29 graden Yosemite – 24 graden Lee Vining (en een stukje kouder op 10.000 ft hoogte op de Tioga Road!)

Helaas verlaten we vandaag het mooie Yosemite weer. Maar uiteraard met nog heel veel moois in’t verschiet! Na ons ochtendritueel zitten we rond half 9 weer in de RV richting Lee Vining. Over de beruchte Tioga Road!

De Tioga Road komt wel op 10.000 ft (3 km.) hoogte! Stukje kouder natuurlijk, maar wat een uitzichten.. Het is na elke bocht weer een verrassing wat je ziet. Ook de wegen zelf zijn met de uitzichten erachter een plaatje. Voor mij is het echt een kunst op zich trouwens om elke bocht dan weer op de foto te krijgen hoor. Dennis roept dan alweer ‘goh, mooie weg, hadden we nu maar een camera…’, maar ik ben dan diegene die me uit het raam moet manoeuvreren met camera en al (die grote spiegels van de RV helpen dan ook niet mee hoor en die uitstekende alkoof zeker niet)! Maar goed, jullie gaan het zien als we weer thuis komen, volgens mij zitten er best een paar prima fotootjes tussen 😉 Al zijn de geuploade foto's hieronder van de telefoon niet super!

Na zo’n 70 mile Tioga Road, komen we aan in Lee Vining, waar we vannacht gaan slapen. Deze camping hebben we alleen niet geboekt (we zijn een dag eerder uit Yosemite vetrokken om de komende dagen wat rustiger aan te kunnen doen), dus hopen dat we een camping kunnen vinden! De enige camping in Lee Vining (Mono Vista) heeft gelukkig genoeg plek en gelukkig ook weer stroom en wifi (vandaar dat er sinds dag 4 weer wat verslagen geüpdatete worden!) en trouwens ook zeer nette restrooms!

Maar voordat we op de camping terecht konden, hebben we eerst nog even lekker geluncht in een plaatselijke diner. We bestellen natuurlijk weer de echte Amerikaanse gerechten (Dennis een chilidog en ik Mikes favorite, een tosti met ui, champignons, kaas en wat er ook nog meer voor lekkers op zat! Met natuurlijk de altijd bijgeserveerde sidedish curly fries). Volgens Dennis had er iemand over zijn broodje heen gekotst, maar het smaakte verassend goed. Daarna hebben we nog even boodschapjes gedaan bij de plaatselijke grocerie store.

Nadat we dus ingecheckt hebben op de camping besluiten we om Bodie, het spookstadje nog even te gaan bezoeken. We hadden gelezen dat de weg echt een stukje ‘offroad’ ging, maar dat het wel te doen was. Dus wij zetten de TomTom (inmiddels een grote bekende vriend van ons) aan en off we go! We komen alleen al vrij snel op een ‘offroad’ stuk, terwijl er nog 7(13 km ish) mile op de teller staat… stapvoets proberen we toch verder te gaan. Als anderen het kunnen, kunnen wij het toch zeker ook? Maar na 1,5 mile, die erg langzaam voorbij gingen, hebben we geen bereik meer met de telefoon en zien we toch te veel spoken op de weg. We besluiten om te keren, met de gedachte misschien een autootje te huren ergens.

Als we weer op de camping zijn rond een uur of 4, genieten we lekker van onze vrije middag. We zien veel Nederlanders ook op onze camping staan en we raken aan de praat met onze zeer gastvrije Brabantse buren. Zij hebben al vele camperreizen gehad en kunnen ons honderduit vertellen over de mooie plekjes die we deze reis of een volgende reis nog kunnen bezoeken. Onder genot van een biertje kletsen we gezellig over de mooie plekjes. Wat is het campingleven toch heerlijk en vrij!

Dat merken we ook als we weer op ons eigen picknickbank zitten en de Amerikaanse buren met ons een praatje maken. We kletsen wat en al snel komen we erachter dat er nog een (veel toegankelijkere) weg naar Bodie te doen is… tsja, dat moet je ook maar net weten! Dus Bodie staat voor morgenochtend nog steeds op het programma! Ohja, zij vertellen over hun mooie reizen in Europa (wat zij op hun beurt weer mooier vinden dan hier natuurlijk, het is maar net wat je gewend bent!). Waardoor ook Spanje en sangria ter sprake komt, het laatste zou ze voor hun avondeten nog maken. Dus ze bied ons ook een glaasje aan, lekker met vers fruit! Zoals we eerder al zeiden.. Amerikanen zijn echt bijzonder vriendelijk!

Het begint ’s avonds aardig af te koelen (18 graden) en we lezen nog lekker een boekje en uploaden en schrijven natuurlijk ons reisverslag! Grappig, omdat onze laptop op Nederlandse tijd staat, kunnen we een beetje gokken wanneer jullie ons verslag weer gaan lezen. Op het moment dat ik dit schrijf is het bij jullie dus 5 uur ’s ochtends en bij ons 8 uur ’s avonds 😊. Maar goed, genoeg gekletst, morgen weer een dag!