Dag 16: Arches

Door Dennis en Marike - 19-06-2018 19:38

36 graden, zonnig en licht bewolkt

Oke we hadden vandaag een hele dag niks doen in de planning. Maar we rolden 9 uur van bed en hadden eigenlijk direct zin om wat te ondernemen! We hadden van te voren opgezocht dat er nog 2 hele mooie parken in de buurt van Arches lagen. Dus vreemd genoeg beginnen we niet in Arches maar in Canyonlands National park(ik zou zweren dat het een State park was, maar niet dus) en Deadhorse State Park. Voor de national parks hebben we in onze eerste park een pas gekocht dat toegang geeft voor alle nationale parken. Voor State Parks moeten we ter plekke nog entree betalen. We snappen dit wel. Elk park heeft goede voorzieningen, inclusief toilet, visitor center en goede aanduidingen.

Beide parken liggen tegen elkaar aan en ze zijn echt prachtig. Dit zijn van die parken die veel toeristen pas bij hun 2e rondreis meepakken. Maar wij hebben een dag extra in Arches hiervoor gereserveerd. Canyonlands leek net of iemand een grote hand om een stenen plaat heeft gedrukt ter grootte van zo’n 100 mijl. Het ziet er echt bizar en indrukwekkend uit!

Wij hebben een korte hike van 0.5 mijl gedaan naar ‘Mesa Arch’, een kleine Arch die als het ware een tv scherm vormt voor het bizar mooie uitzicht. Hier werden we echt stil van, zo mooi(geen foto van). Echt 1 van de hoogtepunten wat betreft viewpoints tot nu toe. Onderweg waren het trouwens ook weer 1 en al pracht. Marike hangt bij tijden meer uit het raam dan dat ze in haar stoel zit. Soms lijkt het net of heb ik een Golden Retriever naast me zitten (voor de beeldvorming). Ik zou hetzelfde doen, maar zo nu en dan moet ik ook wat op de weg letten.

Daarna was Deadhorse State Park aan de beurt. Entree: 20 dollar! Best duur. Alle andere state parks waren 10 of 15. En de weg naar het eindpunt van Deadhorse was misschien 3 mijl? Of misschien nog wel minder. Het uitkijkpunt was wel weer echt geweldig dus elke cent meer dan waard. Ongelofelijk wat die Colarado River, in combinatie met zandstormen en flash floods, heeft uitgesleten. Door dit park waren we wel in een 3 kwartier heen.

Op de terugweg nog ff wat boodschappen doen en, omdat we nog wel puf over hadden, gingen we ook nog wat uitzichtpunten bij Arches langs. Echt Arches is echt een nheel mooi nationaal park. In elke steen zie je andere vormen. Ik zie krokodillen en dikke mannen, Marike ziet overal piemels…. Arches is heel uitgestrekt en gewoon echt heel mooi. De Arches(natuurlijke bogen in rotsen) op zich zijn al heel mooi, maar het is het geheel wat het zo bijzonder maakt.

Rond 8en zijn we pas weer terug op de camping. Niet vermoeid, we doen het gewoon rustig aan en genieten van alles. We zeggen ook wel 100x awesome en geweldig, maar dit is het ook echt steeds weer zo. Al zal de kracht van die woorden inmiddels wel wat afnemen. Omdat we vandaag al zoveel hebben bekeken hebben we morgen eigenlijk helemaal niks te doen. Dus dat zijn we nu ook echt niet van plan. Wie weet pakken we morgenavond nog een hike vanaf de camping, maar dat zien we dan wel weer. Er zijn wel thunderstorms voorspelt voor morgenavond, dus in dat geval blijven we lekker bij de camper.