Badlands National Park en Mount Rushmore

Door terBeekjes on tour again - 04-06-2018 01:28

Badlands National Park en Mount Rushmore.

Vanmorgen na het ontbijt het Badlands Nat.park weer ingereden ( Nu op een verharde weg) Het waait nog flink maar dat schijnt er hier bij te horen.  En weer staan we versteld van hoe bijzonder   ook dit gebied weer is. Door erosie zijn er diepe ravijnen in het land ontstaan. Grillige rotspunten staan nog overeind. Soms zie je alleen maar een “zandbult” in het gras. Maar als je dichterbij komt kijk je in een diepe kloof. We hebben een wandeling door zo’n uitgespoeld stukje aarde gemaakt, de “window trail”. Al wandelend ontdek je waar de route z’n naam aan dankt. Er zijn steeds “ramen” waardoor je een glimp opvangt van wat er nog komen gaat. Toen we weer doorreden zagen we opeens een kudde dikhoorn schapen, er was zelfs een jong bij. Fotomomentje! De wind kreeg af en toe flink vat op de camper. Die schut dan heen en weer en  sturen was soms moeilijk. Toen we vanuit het park de snelweg weer opreden zagen we een Rodeo Arena met volop activiteiten.......het seizoen is dus weer geopend. Voordat we bij de camping zouden aan komen moesten we nog een paar boodschappen doen. Daar moet je ff wat tijd voor uittrekken want een Walmart dat is eigenlijk een AH, een Media Markt, een CenA , een Halford en een Kruitvat in 1. Om een voorbeeld te noemen, als je op zoek bent naar ontbijtgranen dan heb je keuze uit 1 gangpad vol met allerlei soorten en smaken. Met onze aangevulde voorraad reden we verder naar Mount Rushmore, onze eind bestemming voor vandaag. En dan zien we de presidentiële hoofden ook al verschijnen. Ze kijken uit over de Black Hills. Wel bijzonder die “standbeelden” zo hoog tegen de rotswand aan. Op de camping aangekomen eerst maar weer een paar wasjes gedraaid, de laatsten voor we weer naar huis gaan. Op tijd eten en douchen want we wilden ‘s avonds naar de ceremonie bij Mount Rushmore. Vanuit de camping kon je met een shuttlebus (zo’n echte gele schoolbus) mee rijden naar het monument. Daar eerst even gekeken naar de tentoonstelling over de achtergrond, de kunstenaar en de bouw van het monument. In totaal hebben ze er met 700 mensen, 14 jaar aan gehakt en gebeiteld. Via de Avenue of Flags, waar alle vlaggen van de staten hangen, liep je naar een amfitheater. De ceremonie werd geopend door een Ranger en bestond uit een film en het ontsteken van de lampen. Tot slot werd het volkslied gezongen en mochten de veteranen uit het publiek naar voren komen om de Amerikaanse vlag te strijken.  Kortom, een echte Amerikaanse gebeurtenis.