Dag 14 t/m 18, dinsdag 05-06-2018 t/m zaterdag 09-06-2018

Door Rogier en Marleen - 17-06-2018 19:40

Dinsdag:

Ein-de-lijk dé dag aangebroken, we gaan naar Yellowstone NP! Dit park staat al járen op ons to-do-lijstje en nu, tijdens onze 5e Amerika reis gaat het dan eindelijk gebeuren. We waren in de ochtend nog even in Cody gebleven. We wilden de historic old town nog bezoeken.

Nadat we in de historic old town zijn geweest reden we naar het centrum van Cody. Dit was een leuk, western uitziend straatje. We bezochten er nog wat winkeltjes, en gelukkig hebben nog wat kentekenplaten kunnen scoren!

Nadat we waren uitgewinkeld reden we richting Yellowstone NP. In eerste intantie wilde we via een mooie scenic byway het park inrijden. Echter raadde men dit op de camping van gisteren af. Je kan je tijd veel beter spenderen in Yellowstone NP zelf, deze route zou veel te veel tijd in beslag gaan nemen. Zo gezegd zo gedaan, en we reden via de "korte" route richting Yellowstone NP. Hoewel "kort", het was zeker nog wel een uur rijden. Onderweg kwamen we nog een hele grote dam tegen, hier zijn we nog even gestopt. Deze dam was tot rond 1900 de hoogste dam ter wereld.

We reden verder en uiteindelijk reden we via de Oost ingang Yellowstone NP binnen. De eerste aanblik deed ons denken aan de Tioga pass in Yosemite NP. We zagen veel bomen en mooie bergmeren. Ook zagen we nog veel smeltwater naar beneden stromen wat resulteerde in watervalletjes. De eerste twee dagen hadden we een camping gereserveerd bij Canyon Village. We reden daarom richting het noorden van het park. Onderweg richting de camping maakten we kennis met onze eerste "pool", namelijk de Mud Volcano. En we vonden het geweldig! We zagen grote en kleine plassen met kokend modder. De stoomwolken kwamen er vanaf, gigantisch! En stinken dat het deed! Via een houten vlonderpad liepen we langs alle plassen, de een nog vreemder dan de ander. Af en toe stond de wind "verkeerd" en kwam de rotte eieren lucht je tegemoet. We vonden het beiden geweldig om te zien. Zoiets vreemds hebben we nog nooit eerder gezien én geroken! We reden íets verder en toen kwamen we al bij de volgende "pool" aan, de Sulphur Caldron. Deze "pools" konden via de zijkant van de weg bekijken. Nadat we hier waren gestopt was het niet meer al te ver rijden naar het Canyon Village Visitor Center. Daar aangekomen bleek het Visitor Center al gesloten te zijn, deze was "maar" tot 17.00 uur open. Wel was er nog een kiosk geopend die bear spray verhuurde. We hebben beiden een flesje gehuurd. We zijn toch van het wandelen en willen niet het risico lopen om "ongewapend" een beer tegen te komen. We kregen daar een instructiefilmpje te zien, hoe te handelen in beer gebied? En hoe te handelen als je er eentje tegenkomt? Vervolgens nog snel naar het supermarktje daar, we willen morgen ons eerste wasje draaien. In de Walmart hadden ze alleen mega flessen wasmiddel te koop die je volgend jaar nog niet op hebt...Gelukkig hadden we in het supermarktje een klein flesje te koop. Gewapend met onze wasmiddel en deet (het stikt hier van de muggen, Florida is er niets bij) verlieten we de supermarkt en reden we naar de camping die er tegenover lag. Inmiddels was het al 18.30 uur en het inchecken ging niet bepaald vlug. Er was een hele loop met campingplekken overstroomd door een breuk in een waterleiding. Nu moest iedereen worden overgezet naar een andere loop. Na ruim 20 minuten was eindelijk de boel geregeld en kregen we een campingplaats toegewezen. We stonden helemaal achterin de camping. De plek was prima, we hadden een mooie picknicktafel midden tussen de bomen. Er lag zelfs nog een hele laag sneeuw! We hebben de avond afgesloten met een barbeque tussen de sneeuw.

Woensdag:

Woensdag wasdag! Oh, wat hadden we er zin in (not!). Omdat we niet te veel tijd wilden verliezen, stonden we al om 07.00 uur bij de laundry. We waren er met de camper naar toegereden, we stonden zo ver weg! Het was anders niet te doen. We hadden zo bedacht, de wasmachine gaat aan, dan gaan we douchen, na het douchen is hopelijk de wasmachine klaar, dan gaat de boel in de droger en in de tussentijd gaan we ontbijten. En het werkte perfect! Om 09.00 uur stonden we alweer voor het Visitor Center. Bij het Visitor Center aangekomen kregen we wederom informatie over alle highlights van het park. Ook raadde de parkranger ons nog enkele hikingtrails aan. We besloten eerst in dit gebied te blijven, hier zit namelijk de Grand Canyon van Yellowstone. Onze eerste wandeling begon al bij het Visitor Center. We liepen vanaf de parkeerplaats langs de lodges en door het bos naar de North Rim Drive. Daar aangekomen waren er enkele uitzichtpunten. We hebben daar de Grand View en de Lookout Point bekeken. Het uitzicht was prachtig! Het is een (grand canyon) grote kloof met een enorme waterval. Vanaf de Lookout Point hebben we nog een leuke wandeling gemaakt naar het Red Rock Point. De trail door deze enorm kloof daalde flink d.m.v. zigzag bochtjes en trapjes. Vanaf dit punt hadden we een nóg mooier zicht op de waterval. Nadat we van het uitzicht genoten hadden en weer bovenop de North Rim Drive waren aangekomen besloten we terug naar de parkeerplaats te lopen. We wilden ook naar de South Rim Drive maar dit vonden we te ver om met de benenwagen te doen. Bij de South Rim Drive aangekomen bleek de trail die Marleen zó graag wilde doen gesloten te zijn (Uncle Tom's Trail). Via deze trail kan je met een trap heel dichtbij de watervallen komen. Echt balen, dit is niet de 1e trail die gesloten is i.v.m. onderhoud. We reden daarom verder naar Artist Point. Vanaf dit punt besloten we een wandeling te maken naar Point Sublime. Het was een vrij pittige wandeling langs de Grand Canyon van Yellowstone. Jammer genoeg veranderde het uitzicht niet echt, meestal kom je wandelend telkens iets nieuws tegen. Maar dat was bij deze trail niet het geval. Het was leuk, maar geen aanrader. Al blijft het uitzicht die je hebt over de kloof natuurlijk geweldig! Na deze wandeling hebben we genoten van Artist Point zelf. Vanaf dit punt heb je een schitterend uitzicht over de waterval. Na ons foto-momentje was het tijd om het park verder te verkennen. We hebben 5 dagen uitgetrokken om Yellowstone NP te bekijken. Het park heeft een weg van ruim 200 km in de vorm van een 8. We willen het hele park bekijken, dus dat wordt een hele opgave. Dit is ook de reden dat wij op verschillende campings staan. 2 nachten in Canyon Village, 2 nachten in Madison en 1 nacht in Lake Village. We reden vanaf Canyon Village in westelijke richting voorbij Norris richting Mammoth Hot Springs. Bij Mammoth Hot Springs aangekomen stopten we voor een bezoek aan de Upper en Lower Terraces Area. De Upper Terraces hadden een scenic drive die je met de auto kon doen. Maar natúúrlijk is de weg weer verboden voor campers. We parkeerden de camper daarom en hebben een deel van het gebied via het houten vlonderpad bewandeld. We kwamen hele vreemde wit/blauwe pools tegen. Deze pools lagen in soort van witte verhoogde terassen. Het was een heel vreemd maar mooi gezicht. Het leek soms wel marmer wat tegen de pools aan zat. het vlonderpad ging helemaal naar beneden richting de Lower Terraces. We hadden al heel veel gewandeld vandaag, we hadden beiden geen zin om dit ook nog te bewandelen. We besloten daarom terug naar de camper te gaan en naar beneden te rijden. Daar aangekomen hebben we nog een stukje van de Lower Terraces bewandeld. Inmiddels waren we best gaar en hongerig. Het was al rond de klok van 6. De tijd vliegt! We besloten daarom een picknickplaats op te zoeken, daar te koken (handig hé zo'n camper) en vervolgens te rijden naar Lamar Valley. Vlak na Tower-Roosevelt hadden we onze picknickplaats gevonden. We kwamen al gauw in gesprek met een Amerikaans gezin die voorbij kwamen wandelen. Ze hadden beren gezien met kleintjes. Ze lieten ons foto's zien, zo aandoenelijk! Ze hadden de beren gewoon van heel dichtbij kunnen zien. Geweldig! We waren wel een beetje jaloers, wij hoopten ook nog beren te zien. Niet tijdens een wandeling, maar aan de kant van de weg als wij veilig in onze camper zitten! In de tussentijd hebben we spaghetti gemaakt en buiten aan de picknicktafel opgegeten. Wat is dit toch ook genieten! Wat een uitzicht! Na het eten zijn we door Lamar Valley gereden. En wat we daar zagen...!? Honderden bisons! Misschien wel meer. Niet normaal, velden vol! Die beesten zijn ook zo eigenwijs he? Ze steken met de hele kudde gewoon de weg over. En als meneer bison daar zin in heeft, blijft hij ook gewoon lekker midden op de weg staan. We hebben een paar keer moeten stoppen voor een kudde overstekende bisons. Noem je een baby bison ook een kalfje? Nou ja, in ieder geval...we zagen er daar ook een heleboel van! Zo schattig! Huppelend achter mama bison aan. Wat hebben we genoten van deze weg door Lamar Valley. We hebben zelfs nog een beer gezien! Helaas van héél ver weg. Er stonden allemaal mensen aan de kant van de weg. Toen we vroegen waar ze naar keken wezen ze het aan. We zagen nog net een zwarte beer de berg verder oplopen. Maar meer dan een zwart koppie hebben we helaas niet meer kunnen zien. We reden vervolgens via Tower-Roosevelt terug naar Canyon Village. Het was inmiddels heel laat en zijn bij aankomst op de camping vrijwel direct naar bed gegaan.

Donderdag:

Vandaag gaan we de camping verlaten. We waren best moe van de dag ervoor. We besloten daarom wat rustiger aan te doen vandaag. Gelukkig hebben we alle tijd in Yellowstone NP. We reden 19 km verder naar Norris. Daar zit het Norris Geyser Basin. Ook zit daar Steamboat Geyser. Een geiser die sinds dit jaar bijzonder actief is. Zover wij begrepen "spuit" deze geiser gemiddeld zo'n 2 keer per jaar, maar nu sinds januari al 8 keer. Wie weet hebben wij geluk! Bij het Norris Geyser Basin aangekomen begonnen we met een wandeling in het Porcelain Basin. Dit was een vrij korte wandeling aangezien een deel van de trail gesloten was. Aan het begin van de trail kwamen wij aan bij de Whale's Mouth. Deze geiser leek een beetje op de bek van een walvis, vandaar de naam. Uit deze geiser kwam echt kneiter veel storm. We vonden dit fantastisch om te zien! De trail ging verder over houten vlonderplanken en we kwamen langs verschillende geisers. Het landschap was echt onbeschrijvelijk mooi! Nadat we deze trail bewandeld hadden liepen we verder naar de Back Basin. In de Back Basin zat ook de Steamboat Geyser. Helaas produceerde hij alleen stoom en hebben we geen eruptie gezien. We kwamen langs allerlei geisers en poolen. De poolen zijn zó mooi om te zien! Dit is zoiets bijzonders, dit zie je nergens. Hoe moeder natuur die kleuren kan produceren...wow. Wat wij begrepen worden de kleuren veroorzaakt door organismen die van hitte houden. Aangekomen bij de Green Dragon Spring moesten we vreselijk lachen. Er was een klein Amerikaans meisje van zo'n jaar of 6 die haar eigen vlog aan het maken was. Zo liet vakkundig met de camera de geiser zien en vertelde er wat over. Ze sloot af met "thank you for watching". We moeten bekennen de geiser was ook erg mooi. Dit keer leek het op de bek van een draak waar rook uit kwam. We liepen vervolgens verder en kwamen uiteindelijk bij een geiser aan die regelmatig water spuwde. Het was een geiser die niet heel hoog spoot maar wel heel erg vaak en lang. Het Norris Geyser Basin wordt niet vaak in de reisgidsen aangeprezen. Echter vonden wij het een erg mooi gedeelte van het park. Vooral de ligging en de natuur er rondom heen was prachtig! Nadat we het Nurris Geyser Basin hadden bezocht kwamen we nog enkele kleine niet noemenswaardige geisers/pools tegen. Uiteraard zijn we wel gestopt om ze te bekijken omdat we niets willen missen.

Rond de klok van 4 kwamen we al op de camping aan (Madison). We hebben lekker in het zonnetje gezeten, wat gedronken en wat spelletjes gedaan. We sloten de avond af met een lekkere barbeque. We kijken uit naar morgen, dan gaan we naar het Old Faithful gebied. Dit gebied is hét paradepaardje van Yellowstone NP!

Vrijdag:

Vandaag is dan de dag aangebroken waar we al zolang naar uitkeken! Vanaf de camping in Madison zijn we eerst helemaal naar beneden naar Old Faithful gereden. Vanaf daar willen we bij alle uitzichtpunten stoppen. Uiteraard hebben wij eerst een stop gemaakt bij het Visitor Center. Bij het Visitor Center kunnen we een indicatie krijgen wanneer de geisers spuiten. Nadat we alle tijden hadden genoteerd liepen we naar buiten. We kwamen gelijk al oog in oog te staan met de beroemde Old Faithful geiser. Er zaten al een heleboel mensen te wachten. Hij kon binnen enkele minuten gaan spuiten. We zaten nog maar net en ja, hoor! Hij begon! Wow, die geiser kwam heel erg hoog! Ook kwam er enorm veel stoom vanaf! Het was fantastisch om te zien. We gingen vervolgens ontbijten bij de Old Faithful lodge. Nadat we beiden hadden ontbeten met een bagel besloten we een wandeling te maken langs alle geisers. Het zogenaamde Upper Geyser Basin waar de Old Faithful zit, is onderverdeeld in drie gebieden, Geyser Hill, Black Sand Basin en Biscuit Basin. We begonnen onze wandeling in Geyser Hill en besloten naar de Morning Glory Pool te lopen. Dit was een wandeling van 4.4 km. De wandeling ging wederom over houten vlonderpaden en we kwamen langs allerlei verschillende geisers en gekleurde poolen. Het was fan-tas-tisch om te zien! De Grotto Geiser was ook erg bijzonder om te zien! Deze was flink aan het borrelen, spuiten en stoom aan het blazen! Het leek wel een klein vulkaantje, zo bijzonder. Maar het aller-aller mooiste was toch wel de Morning Glory Pool. Deze pool had allemaal verschillende kleurtjes, oranje, geel, blauw, groen door elkaar. Dit was echt de allermooiste van allemaal. We hebben er zeker wel 20 minuten naar zitten staren, onvoorstelbaar! Op de terugweg richting het Visitor Center kwamen we ook langs de Daisy Geyser. De geiser was nét begonnen met spuiten toen wij aan kwamen lopen. We kregen een lekkere miezer douche over ons heen. Helaas zagen en voelden we vooral de stoom. We stonden nét aan de verkeerde kant. Toen we bijna aan de juiste kant waren stopte de geiser opeens. Ja, jammer te laat! Maar zo gaat dat met moeder natuur. Maar we konden er beiden wel om lachen gelukkig. Terug bij het beginpunt aangekomen hadden we ons zelf getrakteerd op een softijsje. Nadat het ijsje op was gingen we naar het volgende onderdeel. We wilden naar het Black Sand Basin maar reden deze per ongeluk voorbij. We stopten daarom bij het Biscuit Basin. De Sapphire Pool is ons nog het meest bijgebleven. Deze was zo prachtig blauw van kleur! Het was een vrij korte wandeling gelukkig, lang niet zolang als bij Geyser Hill. Bij Black Sand Basin waren we hierna ook gestopt voor een wandeling. Ook deze wandeling was gelukkig kort. We wilden vervolgens naar het Midway Geyser Basin rijden. Hier zit de Grand Prismatic Spring. Dit is naast de Old Faithful hét paradepaardje van Yellowstone NP. Dit is de gekleurde pool die je altijd op alle plaatjes ziet. Hij schijnt enorm te zijn! Onderweg naar de parkeerplaats kwamen we echter al in een file te staan. Het was inmiddels midden op de dag en vreselijk druk. Dit ging 'm voorlopig niet worden, we besloten daarom éérst naar de Lower Geyser Basin te rijden. Maar ook hier was het vreselijk druk en konden we niet parkeren. We reden daarom naar een picknickplaats die we op de heenweg zagen. De picknickplaats lag aan een rivier en we besloten onze stoeltjes uit de camper te halen en hier voorlopig te gaan genieten van het zonnetje. We hebben hier zeker nog een uur á anderhalf uur gezeten en besloten toen nog een poging te wagen bij de Midway Geyser Basin. Daar aangekomen was het nog steed vreselijk druk. Echter zijn we nu wel in de rij gaan staan. Bij de parkeerplaats aangekomen ontdekten we dat er geen parkeerplaatsen waren voor campers. We waren het zat en hadden 'm dit keer neergezet op een parkeerplaats speciaal voor bussen. We vonden het wel goed. Iedere keer konden wij met moeite een parkeerplaats vinden omdat mensen met een personenauto doodleuk parkeren op de parkeerplaatsen speciaal voor campers. De wandeling naar de Grand Prismatic Spring was erg kort. Maar daar aangekomen viel het uitzicht ons eerlijk gezegd tegen. De pool is inderdaad onwijs groot en je ziet verschillende kleuren. Maar omdat je er naast staat kan je de pool helemaal niet goed zien. Ook kwam er heel veel stoom vanaf waardoor de pool ook niet helemaal zichtbaar was. Een beetje teleurgesteld liepen we terug naar de parkeerplaats. Zou de pool altijd zo slecht zichbaar zijn? En kunnen we misschien niet ergens anders in het park een betere plek vinden om de pool te bekijken? We besloten om morgen een nieuwe poging te wagen. We reden terug naar de camping en besloten om de Lower Geyser Basin morgen te gaan bekijken. Op de camping aangekomen ging de barbeque en het kampvuur wederom aan. Na een tijdje kregen we nog nieuwe buurtjes. Het waren Nederlanders, die waren we nog niet vaak tegengekomen deze vakantie! Ze bleken uit Haarlem te komen en waren ook Amerika-gek. Inmiddels waren ze hier ook al vaak geweest. Ook Canada hadden ze al vaak bezocht. En voor je het weet zit je met elkaar de hele avond bij het kampvuur. Het was erg gezellig!

Zaterdag:

Vandaag was onze laatste volle dag in Yellowstone NP aangebroken. Voor vanavond hebben we een camping gereserveerd in Lake Village. Ons doel voor vandaag was om die kant op te rijden en bij diverse punten te stoppen. Onze eerste stop was het Lower Geyser Basin. We waren hier gisteren niet meer aan toegekomen. Wederom liepen we over houten vlonderpaden langs diverse poolen. Er was geen geiser of pool die er met name tussenuit sprong. De meest bijzondere zitten toch bij het Old Faithful gedeelte. Een minuut of 20 later was de wandeling al voltooid. We reden vervolgens verder naar het Midway Geyser Basin. Echter konden we wederom de camper niet parkeren. We parkeerden daarom naast de rijbaan verderop. We moesten daarom een stukje lopen om bij het Midway Geyser Basin te komen. We hoopten dat door de hogere temperatuur er minder stoom van de Grand Prismatic Spring zou komen (en daardoor beter zichtbaar zou zijn). Helaas was dat niet het geval. Wel zagen we opeens aan de overkant mensen op een heuvel staan. Dit wilden wij ook! Dan hebben we waarschijnlijk wel goed zicht en kunnen we op de Grand Prismatic Spring neerkijken. We hadden geen wandelkaart van dit gebied, dus op goed geluk parkeerden we bij de eerste parkeerplaats na de Midway Geyser Basin. En dit pakte goed uit, bij deze parkeerplaats begon een wandelpad naar het betreffende uitzichtpunt. In het begin was het wandelpad vlak, maar al gauw begon deze te klimmen. We voelden het in ieder geval goed in de kuiten. Een halfuur later stonden we bovenop het uitzichtpunt. En het was de klim meer dan waard. We hadden nu een fenomenaal uitzicht over de Grand Prismatic Spring. Dit is hét plaatje wat je van Yellowstone NP hebt. Een grote gekleurde pool. Het was echt heel erg mooi om te zien! We zijn nog een tijdje bovenop het uitzichtpunt gebleven om van het uitzicht te kunnen genieten. Vervolgens liepen we terug, naar beneden gaat gelukkig altijd sneller! Een uur en een kwartier later kwamen we weer bij de camper. We stapten in en reden vervolgens weer naar het Visitor Center van de Old Faithful. We hebben gisteren een leuk bord van Yellowstone NP gezien. We hadden spijt dat we deze niet gekocht hadden. Dus het bord hebben we alsnog gekocht. De rit ging verder naar West Thumb Geyser Basin. Dit waren de laatste geisers die we nog niet hadden gezien. Dit geisergebied lag in een heel mooi gebied. Het houten vlonderpad bracht ons naar diverse geisers en poolen. Dit keer hadden we uitzicht over het enorme Yellowstone Meer met op de achtergrond besneeuwde bergen. Het was een heel mooi plaatje! Het was een niet al te grote trail, slechts 1.2 kilometer. De wandeling was daarom al snel gemaakt. De rest van de middag hadden we tijd om naar het Yellowstone Meer te gaan. We wilden bij de haven bij de camping een bootje gaan huren. Eerst reden we naar Fishing Bridge voor de laatste souveniertjes. We hebben o.a. nog een fleecekleedje gescoord. We reden vervolgens naar de camping toe. We waren ruim op tijd, het was nog maar een uurtje of 3 terwijl we pas om half 5 zouden mogen inchecken. Gelukkig werd daar totaal niet moeilijk over gedaan. De dame die ons incheckte vertelde ons dat er gisteren een beer op de camping is geweest. En een andere gast kon zijn tentje niet meer in. Er was een bison de camping opgelopen en die vond zijn tent wel een mooi plekje om op te gaan zitten. Van de tent was dus niets meer over. We hoopten stiekem dat de beer vandaag weer een bezoekje aan de camping zou brengen. Echter was deze kans klein omdat de rangers maatregelen genomen hadden. Na het inchecken hebben we een tijdje bij de campingplek gezeten om van het zonnetje te gezien. Vervolgens zijn we naar de haven gelopen. Bij de haven aangekomen bleek dat wij helemaal geen bootje konden huren! De bootverhuurder ging pas volgende week open. Echt heel erg balen! Om de tijd te doden zijn we toen een winkeltje ingelopen bij de haven. We hebben daarom nog wat biertjes gekocht, we zijn door onze voorraad heen. We kochten o.a. Yellowstone bier en een biertje met een bison erop. We zijn benieuwd hoe het smaakt! Rogier heeft nog een paar Yellowstone sokken gekocht en Marleen een pakje Yellowstone speelkaarten. Terug bij de camping aangekomen zat het ons nog steeds dwars dat wij geen beer van dichtbij hadden gezien. We besloten daarom een stukje te gaan wandelen. Maar ook tijdens de wandeling geen beer gezien. Wel kwamen we nog twee bisons op de camping tegen. De bisons stonden gewoon bij mensen op de campingplaats. Echt een heel grappig gezicht. Als we hier geen beren tegenkomen, misschien dan wel ergens anders? We stapten wederom in de camper en reden richting het noorden waar de meeste beren komen. Na een tijdje zagen we aan de kant van de weg een heleboel mensen staan. We stopten en vroegen wat er aan de hand was. Ze zagen een stel beren met kleintjes! Wij dus snel de camper geparkeerd. Komen we terug en, je raad het al, de beren waren weg! Het is niet te filmen. Vlak voordat wij er stonden besloten de beren terug het bos in te lopen. Helaas kwamen de beren niet meer terug. Na een tijdje wachten zijn we daarom verder gereden. Wederom stonden er mensen langs de kant van de weg . Ze hadden van die grote telescopen bij zich. Het bleken vrienden te zijn die ieder jaar in Yellowstone NP afspraken. Met de telescopen proberen ze wildlife op te sporen. Helaas zagen ze vandaag echter niets. Na een tijdje hadden we toch nog geluk. Eén van hen zag een zwarte beer. We mochten beiden door de telescoop kijken en zagen de zwarte beer ook lopen. Gelukkig, we hebben toch nog een beer gezien!

We reden vervolgens terug naar de camping. Het werd al laat en we wilden nog wat eten. Om 22.00 uur waren we terug op de camping. We moesten toen nog steeds eten....het werd daarom geen culinair hoogstandje....We waren beiden gesloopt.