Dag 15: Canyon-Grant Village

Door Bart en Lonneke - 17-06-2018 21:30

Sinds we in Yellowstone Park zijn was het steeds lekker weer, maar vannacht was het heel erg koud. Toen we vanochtend de generator aanzetten om toast en koffie te maken, hebben we gelijk ook de verwarming aangezet. Na het ontbijt zijn we gelijk vertrokken richting Grant Village, waar onze volgende camping is. Onderweg reden we weer door de Hayden Valley, waar we veel Bizons en Elks zagen. De eerste stop was bij Mud Volcano, dat is een plek waar allemaal borrelende en rokende modder- en waterpoelen zijn. Het begon een beetje te regenen toen we daar rondliepen, maar we hebben alles nog redelijk droog kunnen bekijken. Daarna hebben we in Fishing Bridge de propaan tank laten vullen. Daar begon het serieus te regenen. Het was de bedoeling dat onze volgende stop het West Thump Geyser Basin was, maar het regende zo hard, dat we besloten door te rijden richting Old Faithful. Tussen West Thump en Old Faithful begon het zelfs keihard te sneeuwen! Daarom besloten we helemaal door te rijden naar Madison (dat is ook een heel mooi stuk om te rijden, overal zie je rookpluimen opstijgen tussen de bossen en heuvels) en vanaf daar terug te rijden richting het zuiden, om onderweg het Geyser basins te bekijken (er vanuit gaande dat het wel weer droog zou worden). Het klaarde inderdaad op en onze volgende stop was het Lower Geyser Basin. Daar waren mooie, heldere en blauwe hotsprings en een geiser die constant spoot. Op de boardwalks bij de geisers was het vooral dekking zoeken voor Aziaten met selfie sticks. Om de haverklap was er weer een Aziaat die met z’n selfie stick tegen m’n kop liep te zwaaien. Ik heb op deze reis nog geen Aziatische toerist gezien, maar hier in Yellowstone is het een ware plaag, met hun telefoon zijn ze aan het vloggen, met hun camera met telelenzen van minimaal anderhalve meter lang zijn ze aan het fotograferen, terwijl ze met hun selfiestick de andere toeristen van de boardwalks af meppen. Volgende stop was het Midway Geyser Basin met de beroemde Grand Prismatic Spring. Het eerste stuk van de Midway Geyser Basin liepen we door dikke rookwolken. Emily vond dat fantastisch, want het was lekkere warme stoom. Eenmaal aangekomen bij de Grand Prismatic Spring was daar een enorme deceptie, want je kon hem niet zien vanwege de enorme hoeveelheid stoom dat eraf kwam. Het enige vermakelijke daar, waren de hordes Aziaten die met hun enorme telelenzen foto’s maakte van het bordje met daarop GRAND PRISMATIC SPRING, zodat ze thuis konden laten zien dat ze er toch echt zijn geweest. Nu had ik foto’s van de Grand Prismatic Spring gezien, die duidelijk vanaf hoger terrein schuin op deze hotspring waren genomen. Dus ik tuurde over de heuvels die er achter liggen en zag daar ineens een plukje mensen tussen de bomen staan en een pad in de verte, dus bedachten wij dat we iets verder over de weg gingen rijden en bij de eerste parkeerplaats uit zouden stappen om daar heen te lopen. Eenmaal bij die parkeerplaats, bleek dat er geen campers mochten staan, maar gelukkig was er iets verderop een parkeerhaventje langs de weg waar we nog konden staan. De wandeling naar dat uitkijkpunt toe, was eerst vrij lang vlak en daarna ging het pad stijl omhoog en het was super rustig daar. We waren onderweg naar het uitkijkpunt al veel meer in ons element zonder wapperende selfiesticks om ons heen en eenmaal boven hadden we een super uitzicht over de Grand Prismatic Spring en hij was prachtig! Daarna zijn we in een keer naar onze camping in Grant Village gereden, waar we wat hebben gegeten in Grand Village en ‘s avonds nog even bij het kampvuur hebben gezeten tot het ging regenen. Dit is ook weer een hele mooie camping in het bos net als in Canyon Village. Morgen gaan we naar de West Thump Geyser Basin, Biscuit Basin en de hoofdattractie van Yellowstone: de Old Faitful Geyser (ik vrees nu de selfiesticks en telelenzen al 😉).