Een lange dag...

Door Gwenda en Pascal - California 2018 - 10-06-2018 04:18

Vanochtend ging onze wekker al om 05:30 uur, in onze hotelkamer in Citizen M op Schiphol.
Een heel futuristisch ingericht hotel, dat laat zien dat je ook in een heel kleine ruimte alles kunt hebben wat je nodig hebt. Ook de lobby/bar is heel smaakvol ingericht.
Wij vonden dat de kamer een 2e stoeltje miste; die was echt handig geweest.

Om kwart over zes gingen we richting Schiphol, om eerst onze koffers in te checken. Dat doe je tegenwoordig zelf, bij een machine. Ging allemaal erg snel. Online inchecken hadden we vrijdagochtend al gedaan, dus dat was al klaar.
Daarna de paspoort-controle. Ook dat doe je zelf; je paspoort in een scanner en zelf 'op de voetjes gaan staan' en braaf naar de camera kijken.

Door naar de douane, voor de veiligheids-check. Daar hadden we geluk; net op het moment dat wij aankwamen ging er een nieuwe rij open en waren we direct aan de beurt. Pascal pakte zo ongeveer zijn hele tas uit en de overactieve douanebeambte ging monsters nemen. Hij was duidelijk net begonnen aan zijn werkdag en had er zin in...
Al met al ging ook dat redelijk snel, waardoor we rond 7 uur aan ons ontbijt zaten.

Daarna maar doorgelopen naar de gate; wat moet je anders doen. We waren lekker op tijd bij de gate en konden een zitplaats uitzoeken.
Na een tijdje ging de gate open en weer iets later verscheen er een lijst namen op de monitor. Stond je naam daar tussen, dan moest je je melden bij de balie. En..., mijn naam stond ertussen.
Dus ik naar de balie. Bleek dat ze geen volledige veiligheidscheck meer doen, maar een steekproef. Staat je naam ertussen, dan hoor je dus bij de steekproef en word je omgeroepen voor de check.
Daar moest alsnog alles af en uit; schoenen uit, alle apparatuur moest uit de hoes/cover. Kreeg ik natuurlijk m'n iPad niet uit z'n cover...
Allerlei monsters werden genomen; van m'n tas, over m'n broek, in de schoenen, over je handen, over alle apparatuur. Gelukkig was alles 'negatief' en mocht ik de boel weer inpakken.
De op deze manier gecontroleerde mensen stonden helemaal vooraan bij de sluis en konden dus als zo ongeveer de eersten aan boord.

We vertrokken met iets vertraging, maar de vlucht viel ons mee. Elf uur is een heel eind; de verveling slaat snel toe.
Diverse series en films gekeken, we werden regelmatig 'gevoerd en bewaterd'.
Onze strategisch gekozen stoelen bleken ook wat waard te zijn. Ondanks dat de dichtstbijzijnde deur niet open wilde, waren we alsnog snel het toestel uit.
We hebben slechts een half uur over de douane gedaan; dat was beide voorgaande keren wel anders.
Daarna door naar de bagageband, waar bleek dat het gros van de koffers er al naast stond. Die van ons ook. Binnen 35 minuten dus door de douane en onze koffers terug.

We zijn met een taxi naar het hotel gegaan; dat ging prima. Direct instappen en weg; gelukkig niet al te veel file onderweg.
Aangekomen in het hotel bleek dat onze kamer nog niet klaar was. We waren inderdaad ook aan de vroege kant; we hadden verwacht er een stuk langer over te doen.
De koffers konden we kwijt bij de portier, waarna we alvast de omgeving van het hotel gingen verkennen.
Een ontzettend gezellige buurt! Veel restaurantjes en leuke winkeltjes. Een portie 'Garlic Fries' gedeeld bij een leuk visrestaurantje; heerlijk! Vast gefrituurd in knoflook-olie; wat een smaak!!

Daarna weer terug naar het hotel en naar onze kamer. Ziet er goed uit! Een mega Kingsize bed; en hoog! Je hebt bijna een opstapje nodig om erin te komen.
We hebben meteen onze telefoons voorzien van de reeds bestelde Amerikaanse SIM-kaarten en dat werkte feilloos! Nu dus gewoon goed telefoon-bereik.

Rond een uurtje of half vijf nog iets gaan eten bij Denny's. De sampler-plate (was in 2011 geweldig) is nog steeds errug goed!
En nu dus nog even een berichtje voor het reisverslag maken.

We zijn nu bijna 24 uur op, dus gaan zometeen vroeg naar bed. En dan eens kijken hoe laat/vroeg we morgenochtend rechtop in bed zitten...
Dan gaan we gewoon alvast naar de zeeleeuwen kijken bij Pier 39. Daarna rustig ontbijten. Dan eens even zien waar we heengaan; misschien Lombard Street.
Om 6 uur 's middags gaan we naar Alcatraz, voor audio-guided tour in de gevangenis en zonsondergang vanaf het eiland.