Op weg naar Yosemite; een eerste blik op Half Dome en één van de watervallen

Door Gwenda en Pascal - California 2018 - 18-06-2018 07:52

Vandaag van Vallejo naar Yosemite gereden. Een rit waar we ongeveer 5,5 uur over gedaan hebben. Eerst wat ruzie met de navigatie over te volgen route. We hadden 2 routes voorbereid. Een snellere onderlangs en een iets langzamere, maar mogelijk mooiere route bovenlangs. We besloten voor de route bovenlangs te gaan; er stond vandaag verder toch niets op het programma.

Guus (onze eigen meegenomen losse Garmin-navigatie) leek voor de mooie route bovenlangs te gaan. Dus Guus zou leidend zijn, boven telefoon-navigatie. Alleen wilde Guus maar niet de snelweg op… Hij bleef maar dwars door de stadjes gaan. Na een tijdje hadden we in de gaten dat Guus niet werkelijk voor de route bovenlangs ging, maar voor een route ‘door het midden’. En dat zijn geen snelwegen. Wel grote wegen, heel goed te berijden, alleen dus wat lagere snelheid. Geen probleem, gewoon gedaan.

Aan het eind van de route reden we Highway 120 op, die uiteindelijk overgaat in de Tioga Road. Een prachtige weg! Weinig goede stoppunten, dus we hebben voornamelijk filmpjes ipv foto’s. Op een bepaald punt reden we werkelijk Yosemite National Park in. De overgenomen America The Beautiful Pass werkte briljant.

Ik zat inmiddels al een tijdje rond te speuren, want ergens zouden we toch de bekende bergpieken moeten kunnen zien…? En ineens kwam ‘ie tussen de bomen door; Half Dome. Met een parkeerplaatsje erbij. Wij op de rem en gestopt. Werkelijk prachtig!

Weer een stukje verder kwam er een tunnel. Zegt Pascal dat hij ergens gelezen heeft dat aan het eind van de tunnel je een goed uitzicht hebt op de vallei. We waren de tunnel nog niet uit en daar was het uitkijkpunt! Schitterend! Eén van de watervallen was zichtbaar, helemaal achterin. Welke, geen idee. Maar er komt in ieder geval nog water uit! En dat was de bedoeling!

Doorgereden naar ons hotel. Mooi gelegen aan de Merced River. Helaas hebben we geen kamer met uitzicht op de rivier. Dat is echt mooi. Maar alles was vol. We willen morgen nog wel eens vragen of we mogelijk na 1 of 2 dagen zouden kunnen verhuizen naar een kamer met river-view. Nee heb je, ja kun je krijgen.

Na het uitladen van de auto zijn we met een boekje en eigen drankje op een terras aan de rivier gaan zitten. We dachten dat het terras bij het restaurant hoorde, maar schijnbaar niet. Daar hebben we heerlijk even gezeten, beetje gelezen. Met naast ons de voorbijrazende Merced River.

In het winkeltje voor de komende dagen wat boodschappen voor ontbijt en lunch gehaald. Vanavond gegeten in één van de twee restaurants hier. Lekker douchen en dan even lekker ontspannen met biertje en flesje cider.

We hebben hier overigens helemaal GEEN telefoonbereik. Lang leve USA-simkaart! En alleen gruwelijk duur betaalde hotel-WIFI. Die we dus wel een keertje genomen hebben om het thuisfront te kunnen bereiken en dit te kunnen plaatsen. Mogelijk dus een paar dagen geen berichtjes van ons. Voor ons vertrek hier (woensdag of donderdag) nemen we nog een keertje WIFI.

Dus waarschijnlijk tot over een paar dagen!