15 juni Jasper NP

Door W.P. Gravesteijn - 17-06-2018 03:44

Na een flinke bui vanmorgen is de zon lekker doorgebroken. Het is zelfs aangenaam lekker buiten. We hadden nog een idee om met de tramway omhoog te gaan, maar er hing toch nog behoorlijk bewolking. Die moet dan morgen maar. Dus eerst een stukje de icefields parkway op naar de Athabasca falls. Die liggen zo’n 30 km van de camping. De uitzichten onderweg waren prachtig. De bergen, royaal besneeuwd, waren bijna geheel uit de wolken en met een zonnetje erbij…geweldig mooi. De Athabasca falls zijn ook weer prachtig om te zien. Ruim voldoende water om er een prachtige waterval mee te maken.  De falls zitten blijkbaar ook in het Chinees reisbureau in het programma, want uit het niets stonden we opeens tussen een massa hoedjes met selfiestok. Maar net zo snel als ze kwamen waren ze ook weer vertrokken en konden we rustig genieten van dit stukje natuur.

Daarna zijn we een stuk terug gereden richting Jasper en hebben we een hike gemaakt naar een gebied wat de 5 lakes heet. Onderweg alweer een zwarte beer gezien. Wat een score dit jaar. De hike was behoorlijk pittig (ca. 2 uur stevig doorsjokken heuvel op en af). Dan kwam je bij een prachtig azuurblauw meer met mooi uitzicht. Na het eerste van de vijf vonden we het welletjes. Zowel het weer als het humeur begon wat te betrekken dus terug naar de camper. De beesten teller; van de big five kwamen we de chipmunk en de prairiehond tegen. Toch ook leuk. Wie het kleine niet eert…

Even uithijgen en onze zwaar bezwete spullen uitdoen. Het betrok behoorlijk. We zijn vervolgens naar de Maligne canyon gereden. De zon was verdreven door meer dan forse regenbuien, maar bij de canyon aangekomen viel het toch weer alleszins mee en konden we het grootste stuk droog wandelen. We hadden ons op een lekker bakkie verheugd, konden we meteen de bui uitzitten, maar in dit seizoen houdt de catering er al vroeg mee op. Dus dan maar naar de canyon. In een woord geweldig. De Maligne rivier stort zich via watervallen en allerlei kolken door een kloof die maar een paar meter breed is en tot een meter of vijftig diep is. Je kan daar prachtig langs en overheen lopen. Ook dit is best een pittig tochtje maar het natuurgeweld motiveert wel. Er zijn een zestal bruggen, maar na de derde brug zijn we weer omhoog gelopen. Het was al wat later en we begonnen de kuitjes te voelen. Maar deze kloof, echt een aanrader!

Daarna terug naar Jasper. We hadden bedacht om maar weer eens uit eten te gaan. We hebben prima gegeten bij Papa George’s. Heerlijke Californische Cabernet Sauvignon gedronken bij eendenborst, wild boar chops met blueberry sauce en een geweldige steak met rode wijn saus. Prima gegeten dus. Een espresso’tje toe na een stevig toetje en dan nog even door Jasper wandelen.

Daar ben je vrij snel klaar mee. Geen dorpje waar je iets over kunt schrijven. M.i. vooral op wintersport gericht, veel souvenirshopjes een groot trein emplacement en maar liefst vier benzinepompen. Dit keer met benzine en goedkoop in vergelijking met BC.

Morgen hopelijk redelijk weer voor de bergjes en de icefield parkway.