18 juni Rondom Banff

Door W.P. Gravesteijn - 20-06-2018 05:52

Vandaag een rustig dagje. We hebben vannacht heerlijk geslapen. We hebben lekker buiten onder een strakblauwe lucht ontbeten. Het ontbijt werd opgevrolijkt door een flinke kudde elken. Een prachtig gezicht zo vlak bij je kampeer plekje.

We hadden besloten om in ieder geval Lake Louise te gaan bekijken, een must in deze buurt. Dat blijken meer mensen te denken want op de snelweg naar het plaatsje met het meer met gelijke naam stond al dat alle parkings vol waren 11h00 ’s morgens op een maandag! Nu hadden we al bedacht om niet met de RV naar het meer te rijden gezien de parkeerproblemen daar.

Je kunt een 5-tal km voor Lake Louise langs de snelweg naar een overflow parkeerterrein. Hier kun je gratis parkeren en kun je gratis verder met een bus naar het meer. Dus dat gedaan. Ook deze parkeerplaats bleek al meer dan goed gevuld. De parkeerwacht loodste ons netjes naar een plekje voor de camper. Vervolgens moesten we in een wachtrij voor de bus aansluiten. De rij was lang en lekker in de volle zon. Er stonden een rij bussen die ongetwijfeld in een keer de hele rij naar het meer zou hebben kunnen transporteren. Maar neen, er reed exact elk kwartier een bus, strak georkestreerd door een nerveus op en neer lopende parkwachtster die met een telapparaatje in de hand het aantal mensen in de rij telde en dan kwam vertellen dat je in de bus van over een uur kon plaatsnemen. Voor veel mensen was dit aanleiding om iets nuttigs met hun leven te gaan doen, maar we bleven maar. De rij werd korter. We hebben lekker gebabbeld met een Amerikaans echtpaar en konden zelfs na drie kwartier met de bus mee. Had ze zich toch nog ietwat misgeteld. Veel in Canada is perfect geregeld, maar het kan ook iets te veel van het goede zijn.

De bus, zo’n bekende gele schoolbus, bracht ons keurig naar Lake Louise. En daar was het inderdaad idioot druk. Maar wat een prachtig meer en wat een schitterende omgeving met daarbij het beroemde Fairmont chateau (hotel). We zochten naar iets waar ze koffie serveerden, maar op de wegwijzers stond dat het dichtstbijzijnde koffie etablissement 4 uur lopen was. Dat kon toch niet waar zijn. Er was ook een bootjesverhuur, wellicht dat ze daar…?. Helaas, alleen bootjes, zelf roeien, voor het niet onaardige bedrag van 100 CAD per half uur. Dat leek ons geen goed plan. Dus terug gewandeld naar de voorkant van het mooie hotel.  En daar was een prachtig terras met dito restaurant. Er stond een bordje dat het verkrijgen van een tafel/eten vanwege de extreme drukte lang kon duren. Ons toch maar gemeld en we hadden direct een tafeltje, weliswaar net binnen, maar met een schitterend uitzicht op het meer. De bediening was vlot en ontzettend vriendelijk, ondanks de drukte. Chapeau voor het Chateau! Heerlijk iets kleins warms gegeten, fors ijsje en een cappuccino toe. Dit alles voor een schappelijk bedrag , uitgezonderd de Chardonnay van Annie. Het winnende doelpunt van Engeland tegen Tunesië gezien en daarna nog even heerlijk op de tuinstoelen buiten gerelaxt. Een stukje langs het meer gewandeld, enigszins buiten de drukte, Je mocht niet ver want er liepen grizzly’s met jongen rond (echt).

Terug naar de bus, nu geen wachtrij. Op weg naar beneden reden we nog langs een grizzly. We hebben hem/haar zelf helaas niet gezien.

Daarna zijn we naar Johnston Canyon aan de 1A weg gereden. Een werkelijk prachtige canyon met meerdere watervallen. De middag calorietjes weer weggewerkt in een heel mooie wandeling. Je hebt er de upper en lower falls. De bovenste, de verste uiteraard, is erg mooi.

Op de terugweg nog even een lekker soft ijsje weggewerkt. Daarna naar Banff centrum gereden. We moesten nog wat te eten halen. Banff is best een leuke plaats, maar een ramp om een camper kwijt te raken. Het beste is dit om dit bij de ingang van het dorp te doen en dan met een shuttle bus verder. We hadden genoeg gebutst voor vandaag. Met enige moeite hebben we de camper bij het centrum geparkeerd. Nog even lekker door het levendige stadje gewandeld en keurig de boodschappen kunnen doen.

Een lekkere relaxte dag zit er weer op. De kneuzingen lijken mee te vallen, gelukkig maar. Morgen weer een flinke rit via Yoho en Glacier NP naar Revelstoke.