Banff

Door Marloes Harmsen - 19-06-2018 01:42

Banff Village is een leuk plaatsje, het was groter dan we hadden verwacht. Het had gezellige straatjes met winkeltjes en restaurants. Leuk sfeertje! Ook grappig om te zien waar de hotels die we zoveel boeken nou precies liggen.

We hadden nog wat tijd over en we reden door naar Lake Minnewanka. Ze hadden slecht weer voorspeld en dat hebben we geweten. Toen we aankwamen drupte het een beetje, maar dat kunnen we natuurlijk wel aan. We stonden aan de waterkant en het begon keihard te regenen. Door de vele regen en lage wolken maakte dat het meer en de bergen een stuk minder goed zichtbaar. We vonden het wel mooi geweest en gingen terug naar de camping.

De volgende ochtend vertrokken we al vroeg naar Johnston Canyon. Een smalle kloof waar een rivier met sterke stroming doorloopt. We hebben zowel de lower als de upper Falls bezocht. Omdat we mooi vroeg waren, was het op de weg omhoog vrij rustig en konden we de camper prima kwijt. Op de weg naar beneden kwamen we steeds meer tegenliggers tegen.

De rest van de dag hebben we wat bezienswaardigheden in de buurt van Banff Village bezocht: Bow Falls, Suprise Corner (uitzicht op het Fairmont Banff Springs Hotel) en het Hoodos Viewpoint. Dit lag allemaal vrij dicht bij elkaar en waren dus snel klaar. Even terug naar de camping voor een powernap.

Rond een uur of 2 vertrokken we naar Yoho NP. We hadden niet verwacht dat we die nog konden meepakken, dus dat was extra leuk. Op de borden stond al snel Takakkaw Falls, nou dat leek ons wel wat. De weg omhoog was steil met scherpe bochten, waardoor campers langer dan 7,5 meter in bijna elke bocht moesten steken om de bocht door te komen. Bocht 1 ging heel soepel en konden we in een keer maken, dat beloofde veel goeds. Grapje.. Bocht 2 was wel erg scherp, dat haalden we met ons bakbeest natuurlijk nooit. Het was nog een flinke weg omhoog, dat gingen we maar niet doen. We zagen een goede plek om te draaien en gingen op weg naar Emerald Lake.

Een mooi helder meer omringt door bergen, zoals wel meer meren hier in de Rockies ;). Anders dan in Banff scheen hier de zon! Fijn, die hadden we de laatste dagen maar weinig gezien. Vesten/jasjes uit, er even van genieten en ondertussen kijken hoe andere mensen stuntelig in een rubberbootje stappen. Dat is toch altijd leuk. Op de weg terug hebben we in Yoho nog Natural Bridge meegepakt.

Terug in Banff gingen we lekker uiteten, en lekker was het zeker. In de Lonely Planet werd Magpie & Stump aangeraden, een Mexicaans restaurant die er van binnen ook erg gezellig uitzag.
Vanaf de camping vertrekt een bus naar Banff Village. Het ritje vanaf de camping is gratis, terug kost je 2 dollar. Echt super handig!

Sunday was Lake day. De wekker ging -ja, je leest het goed- om 5 uur. Bij het Visitors Center werd ons verteld dat als je Lake Morraine wil bezoeken, je daar voor 8 uur moet zijn. Wij kwamen er rond 7 uur aan en hadden al een van de laatste camper parkeerplekken, echt bizar!
Wel begrijpelijk waarom dit gletsjer meer zo'n populaire bezienswaardigheid is, het is echt prachtig! Op het uitzichtpunt op 25 meter hoogte heb je het mooiste uitzicht, ook wel "Twenty Dollar View" genoemd.

Vanaf Lake Morraine was Lake Louise nog maar een klein stukje rijden, hier was nog genoeg plaats om de camper te parkeren. Ook Lake Louise is mooi, maar vergeleken bij Morraine Lake toch een stuk minder indrukwekkend. Toen we terug reden kwamen we weer langs de afslag naar Morraine Lake, het was rond 9 uur en ze hadden de weg al afgesloten, omdat de parkeerplek vol was.

De volgende twee meren waren Herbert Lake en Bow Lake. Prachtig hoe de bergen weerspiegelen in de meren.

Het laatste meer van de dag was Peyto Lake. Wauw, wat een plaatje. De kleur van het ijsblauwe water lijkt wel nep, zo prachtig blauw! Een korte fotoshoot kon op deze mooie plek natuurlijk niet ontbreken. Via een kort verhard pad loop je naar het viewpoint, onderweg kom je nog grote hompen sneeuw tegen.

Omdat we de dag al vroeg begonnen waren, waren we ook vroeg klaar met het bezoek aan alle meren. Op zoek naar een camping, want voor deze nacht hadden we niks gereserveerd. Van te voren natuurlijk wel het e.e.a. uitgezocht, het is Tompson Creek Campground geworden. De weg er naar toe is prachtig tussen de bergen door.

Even snel geluncht en alsof de dag nog niet geslaagd was, kwam daar dan de HIGHLIGHT of the day. Een helikoptervlucht over de glaciers! We hadden alledrie nog nooit eerder een helikoptervlucht gedaan, het was echt fantastisch! Wat een spectaculaire uitzichten!

Het was ook qua weer een prachtige dag, terug op de camping konden zelfs de korte broeken en hempjes uit kast.