Telegraph Cove

Door Marloes Harmsen - 27-06-2018 06:52

Maandag reden we van Whistler naar Campbell River op Vancouver Island. Rond een uur of 8 vertrokken we en reden via de mooie Sea to Sky Highway naar Horseshoe Bay waar we om 11:00 uur de ferry naar Nanaimo namen.

Onze eerste overnachting op het eiland was in Campbell River, wat nog zo'n 2,5 uur rijden was. We zijn nog even "downtown" Campbell River doorgereden en zijn we 's avonds nog langs de waterkant gelopen voor de camping. Stiekem hoopte we hier al orka's te zien, want die zwommen er wel eens volgens de receptioniste die mooie foto's had als bewijs. Wel hebben we vanaf onze campingplaats 4 eagles gezien!

De volgende ochtend gingen we op weg naar Telegraph Cove. Een vrije saaie rit van 2,5 uur. Telegraph Cove is klein, erg klein. Maar wel gezellig klein! De grote ketens die je overal ziet, zijn hier niet. Aan de boardwalk zit een restaurant, pub en koffiezaakje. Aan de overkant van de marina is nog een gezellig terras waar je kan ontbijten, lunchen en dineren en is er een general store, dat is het qua horeca en winkels wel zo'n beetje. Ontzettend veel is hier dus niet te doen, maar met mooi weer kun je hier prima zitten.

De reden dat wij naar Telegraph Cove zijn gegaan is natuurlijk voor de Whale Watching. We wisten dat we wat vroeg in het seizoen waren, maar orka obsessed dat we zijn hadden we goede hoop. Na alle Whale Watching youtube filmpjes die er zijn zo'n beetje gezien te hebben, was het tijd om de #1 van onze Bucketlist af te vinken.

Onze hoop vervloog al snel, toen de kapitein en bioloog voor vertrek een kort praatje hielden. In de wateren van Johnstone Strait zwemmen het hele jaar door een groep orka's, deze orka's leven van andere zoogdieren, zoals zeeleeuwen en zwemmende hertjes (ja echt waar). Ze zijn onvoorspelbaar en daardoor is het moeilijk te bepalen waar zij zijn. In de zomer, ongeveer vanaf juli, komen hier ook de orka's die leven van zalm. Omdat de zalm er nog niet is, zijn deze orka's er ook nog niet.

We gingen een boord en hadden het geluk dat het de hele tocht droog bleef en de zon zelfs nog even doorkwam! Al snel zagen we de eerste zeehonden, eagles en dolfijnen. We vaarden naar een gebied waar ze de laatste dagen  humpback whales gezien hebben en ook vandaag waren ze er! De eerste die we zagen was heel dicht langs de waterkant op zoek naar voedsel. We konden zelfs zijn bek een klein beetje zien, maar dat ging te snel om vast te leggen. In totaal hebben we 5 humpbacks gezien, waaronder een moeder met haar jong. Hoewel we geen orka's gezien hebben, waren de humpback whales toch ook bijzonder.

Na de tour hebben we geluncht bij het Killer Whale Café (ja echt, om het er nog maar eens in te wrijven), dat was heerlijk! Daarna zijn we naar het museum wat was opgezet in een soort schuur. Er hingen verschillende skeletten van walvissen aan het plafond, wat een enorme beesten. Sinds een maand hangt er ook een van een orka; hebben we die toch nog gespot...

Morgenochtend vertrekken we naar Tofino.