Dag 2 - Fietsen door Vancouver – wat een superstad!

Door De Huismannetjes - 16-07-2018 07:17

Vanmorgen waren we allemaal, zoals verwacht, vroeg wakker. Sommigen met een onderbreking midden in de nacht (Paula, Iris, Stefan en Dave) anderen omdat ze rond 7 uur wakker werden (Merel en Koen).

Nadat we om half acht het lekkere ontbijtje (weinig keus, maar dat wat er was was wel lekker) hadden genuttigd wilde het grootste deel van de groep toch eigenlijk wel de WK finale Frankrijk – Kroatië kijken. De wedstrijd begon bij ons om 8 uur ’s morgens, dus de groep weer op weg naar de Ierse pub waar we gisterenavond ook hadden gegeten. Tsja om 8 uur alweer de kroeg in, maar echt waar, alleen om het voetbal te kijken!

Paula en Dave besloten om alvast een deel van Vancouver lopend te gaan verkennen. Eerst kijken bij de Noordam, het grote, imposant uitziende cruiseschip van de Holland Amerika Lijn dat vanmorgen ineens in de haven tegenover ons hotel lag. Daarna een stukje verder gelopen en staan kijken bij de vertrekkende watervliegtuigen. Wat een bijzonder gezicht om die vliegtuigen, waar ongeveer 10 personen in mee kunnen en met van die drijvers in plaats van wielen te zien opstijgen vanaf het water!

Daarna weer teruggelopen naar de Ierse pub om net de laatste 5 minuten mee te maken en te zien dat Frankijk Wereldkampioen is geworden.

Vervolgens zijn we naar de fietsverhuur gewandeld, wat iets voorbij ons hotel zat. Wel grappig, overal waar we naar binnenstappen, of het nou de fietsverhuur, restaurant of een cafeetje is, als we op de vraag: Met hoeveel zijn jullie? “TIEN!” antwoorden, zie je bij de meeste toch even een snelle schrikreactie waarna ze zich snel herpakken en het allemaal weer geregeld wordt.

Nadat we allemaal een passende fiets hebben gekregen zijn we begonnen met een mooie fietstocht langs alle mooie plekjes van Vancouver, een tocht van zo’n 20 km. En we kunnen kort zijn met de conclusie, wat een superstad is Vancouver! Naast de relaxte sfeer van de inwoners, beschikt Vancouver over mooie fietspaden die meestal gescheiden zijn van de wegen waar auto’s rijden, mooie bezienswaardigheden zoals Stanleypark, de aqua taxi, Granville Island. We zijn het er allemaal over eens en er zijn zelfs reisgenoten die ondertussen overwegen om te verhuizen naar Vancouver (in plaats van naar Zijderveld…😉) zo mooi vinden ze het. En ik moet toegeven, ik ben het van harte met ze eens!

In Stanleypark hebben we onder andere de totempalen bekeken en genoten van het uitzicht richting de zee en gefietst langs de verschillende strandjes en weides. Om de grote klim over de brug te vermijden hebben we de zogenaamde aqua taxi genomen om het water over te steken.  De lunch hebben we, op advies van 2 dametjes van de VVV van Vancouver die we 's morgens spraken, genuttigd op Granville Island. Hier is een hele grote overdekte Public Markt waar ieder iets naar zijn eigen voorkeur als lunch heeft uitgezocht en wat we vervolgens lekker buiten op een bankje hebben opgegeten.

Nadat we bijna 5 uur op de fiets hebben gezeten waren weer terug bij de fietsverhuur. De meeste hadden toch wel vermoeide benen en verlangde naar het zwembad in het hotel. Isa wilde graag kijken of de credit card werkte en besloot om samen met Michal te gaan shoppen.

Nadat we uitgezwommen en uitgeshopt waren zijn we naar Gastown gelopen, een wijk dat grenst aan ons hotel. Wat hebben Roel en ik toch een goed hotel uitgezocht op dito locatie (al zeg ik het zelf)! Gastown is de oudste wijk waar Vancouver in de 19de eeuw begonnen is en nu weer helemaal hip and happening is zoals je wel vaker ziet in grote steden. We dachten even een hapje te gaan eten, maar zoals hierboven ook al beschreven, met tien man kom je niet overal 1-2-3 binnen. Uiteindelijk prima gegeten bij Black Frog met uitzicht op de antieke stoomklok (uit 1975!?) die elke vijftien minuten van zich laat horen. Kennelijk zijn de ouders in het reisgezelschap voor Vancouver begrippen dus….jawel antiek!

Na het eten slaat de vermoeidheid in een cocktail van jet-lag / grote fietstocht (had ik al gezegd hoe mooi die was?) / wandeling door Gastown toe en besluiten we lekker richting ieders hotelkamer gaan. Morgenochtend weer alles inpakken en richting luchthaven waar we door El Monte – de verhuurder van de campers – hopelijk net na de middag worden opgehaald om naar onze campers te worden gebracht. De volgende etappe waar we ook alweer naar uitkijken.