Calgary-Banff 30 juli (dag 15)

Door Familie Bosman - 31-07-2018 06:28

Omdat we onze trouwe lezers niet teleur willen stellen speciaal voor Jan en Lenie weer een bijdrage.

Vandaag een korte reis. Tijdens het ontbijt wekt Vin de indruk weg te willen, dit wordt door de rest van de groep opgepikt. Om even over 9 uur zijn we onderweg voor een rit van ongeveer 125 km. Lekker vroeg onderweg naar Banff. We hebben hoge verwachtingen. Wanneer de Rockies weer in zicht komen zijn dit granieten puisten die ver boven het land uitrijzen. Hoog en stijl. Boven de boomgrens wil ook echt niets meer groeien. We merken wel dat de we minder hoog zijn dan in de buurt van Denver. Net zoals in Scandinavië is de boomgrens lager dan in zuidelijkere landen. Even over half 11 zijn we al in Banff en na wat boodschappen te hebben gedaan zoeken we onze camping op. Een in het bos strak aangelegd terrein met veel asfalt maar ook gravel. Bij onze plek worden we opgewacht door 2 volwassen Elks, 2 wapitiherten. Ze knabbelen heerlijk mals gras rondom het toiletgebouw. Wanneer ik in de buurt kom gaat de kop omhoog en de oren naar achteren. Dan ga ik toch maar weer terug en wacht rustig tot mevrouw is uitgegeten.  Het dorp doet denken aan een wintersportdorp in de zomer met allerlei winkeltjes en restaurantjes. Geheel en al ingericht op de toerist. Niet echt authentiek en daarmee voor ons niet heel aantrekkelijk.

Na de lunch willen we gaan wandelen maar het is over de 30 graden. Te warm voor een flinke wandeling. Vin en ik buigen ons ook over de campings voor de komende dagen. Mijn gevoel dat dit deel van de reis wel eens wat problematischer zou kunnen zijn blijkt waar. We leggen 2 nachten bij Wells Grey vast maar van hier tot Jasper lukt het ons in eerste instantie niet. Later op de middag vindt Vin nog een plekje voor morgenavond bij Jasper. Dan blijft er nog 1 nacht over die we nog niet hebben geboekt. Bij Whistler is van 4 tot 6 augustus niets meer te vinden. Er zijn landelijke feestdagen en heel Canada is dan onderweg naar een camping hebben we ons laten vertellen. We zullen dan direct naar Vancouver rijden want daar hebben we wel een plekje kunnen vinden. Je zult begrijpen dat we behoorlijk wat tijd nodig hebben gehad om dit uit te knobbelen. Aan het einde van de middag besloten we na het avondeten te gaan wandelen wanneer de grootste hitte achter de rug is. Helaas ging het toen regenen….. Back to mens erger je niet op het scherpst van de snede! Piet heeft het zwaar vanavond.

Uiteindelijk lopen we toch nog een rondje en zien we in de diepte de Bowriver stromen. Het is een indrukwekkende omgeving en ik ben benieuwd wat morgen weer brengen zal. Vin en ik hebben het erover dat we Canada als wat meer “ aangeharkt” ervaren. Wat netter, meer gestructureerd. Meer regels dan in de Verenigde Staten. Het rauwe van de Verenigde Staten is wat ons aanspreekt, maar wat ons als Europeaan ook tegen de borst stuit. Het individualisme, eigen belang en het onbedwingbaar vervullen van de korte termijn behoefte heeft natuurlijk ook een negatieve keerzijde. Ieder voor zich en de community (Church) voor allen.  De overeenkomsten met de Chinezen dienen zich snel aan. Canadezen zijn net ietsje geciviliseerder, genuanceerder, Amerikanen zonder dat rauwe randje. Laat ze het maar niet horen.

Jan smit 31-07-2018 08:46 {{button-53793}}

Weer bedankt voor het bericht beste luitjes. Ik leef me helemaal in , want dat is een reis , die we ook hebben gemaakt. Ik moest van Liesbeth nog vertellen, dat in de trein van Vancouver naar Jasper wij bij het diner naast John Travolta zaten. Maar wij wisten dat niet, de ober wilde ons dat steeds duidelijk maken. Was een gezellig diner met een klein zoontje van hen. De volgende morgen kreeg ik een verrassing , omdat de ober vertelde over John Travolta, die had het zo aangenaam gevonden, dat ik zijn plaats in mocht nemen voor bij de machinist . Dat was prachtig met geen beren op de weg, maar op het spoor. Leuk was, dat John Travolta in hetzelfde hotel zat als wij, en ik hem kon bedanken voor de geste. Was leuk, zeker ook omdat we ongedwongen dit hadden meegemaakt en hij dat kennelijk ook op prijs stelde.

Vooral,het Banff Hotel heeft destijds grote indruk gemaakt en die lunch aldaar zal,ik dan ook nooit vergeten. Ja het is natuurlijk zeer toeristisch. Die elks met oren naar achter en de kop omhoog. Hebben wij dat als mensen ook niet? Inderdaad Amerika kont wat ruiger over dan Canada. Mensen zijn ook anders, denk er om er leeft daar familie.
Veel,plezier verder en ik zie uit naar het volgende bericht. Alle goeds.

Gerrit Exaltus 31-07-2018 20:34 {{button-53826}}

Ik ben een trouwe lezer omdat via Sapo jouw berichten ook bij mij binnen komen.
Maar ik schreef geen reactie tot nu toe. Toch vindt ik jouw berichten heel indrukwekkend zo als je het beschrijft wordt je jaloers om het ook mee te willen maken.
Met de foto’s en het verhaal krijg je een indruk. Blijven genieten en schrijven want ik kijk er naar uit. Groetjes voor iedereen.