Boeing en koffers pakken 13 augustus (dag 29)

Door Familie Bosman - 14-08-2018 23:24

Onze laatste vakantiedag is aangebroken. Vincent heeft voor ons een rondleiding bij Boeing gereserveerd. Deze start om 10 uur en we moeten hiervoor ongeveer drie kwartier rijden.

Ook nu mogen onze camera’s, tassen, telefoons en eten en drinken niet meer naar binnen. Hiervoor kunnen we gebruik maken van een locker. Een dame vertelt ons wat er gaat gebeuren en dit doet ze op een zeer professionele manier en toon dat we denken naar een filmpje te kijken, maar het is toch heus live. We splitsen ons in 2 groepen van ongeveer 50 personen. Iedere groep een eigen bus. Dan gaan we op weg naar de fabriekshallen. Die zijn ongelooflijk groot. Die indruk heb je van de buitenkant niet maar wanneer we door een tunnel lopen onder de hal is deze echt gigantisch lang. Onze gids vertelt dat Disneyworld in de productiehallen past. Deze informatie moet ik even verwerken. In de hallen zelf zien we meerdere toestellen in aanbouw waaronder de 777 en dat is toch geen kleine jongen. We worden helemaal bijgepraat over de logistiek van het bouwproces en de nieuwste snufjes die zijn verwerkt in de 787 en Dreamliner. We zien ook nog een model van de dreamlifter. Deze heeft de vorm van een walvis en is vooral voor cargo bedoeld.

In de 787 en de dreamliner wordt meer rekening gehouden met de reizigers. Zo wordt de luchtdruk op een ander niveau gehouden zodat je oren minder snel poppen, de vochtigheid en de ventilatie zijn verbeterd. Het licht past zich aan de situatie van het reisdoel aan en ook de vensters sluiten niet meer met een klepje maar je kunt het licht regelen door middel van verduistering in het glas zelf. Dit werkt zoals een meesleurende bril. De goedkoopste Boeing begint bij 85 mio dollar. Nog even doorsparen dus.

We verbazen ons over de logistiek van de rondleidingen. Heel efficiënt worden we overal langs geleid en wanneer we weer op de bus moeten stappen komt deze juist aanrijden met een nieuwe lading mensen die dezelfde hal gaat bekijken. Het lijkt wel tot op de minuut geregisseerd. Ongelooflijk.  Ik heb nog niet helemaal uitgerekend hoeveel mensen deze site per dag bezoeken maar daar heb ik zometeen in het vliegtuig vast wel even tijd voor.

We zijn rond drie uur terug op de camping en starten met inpakken. Wat kun je toch een hoop verzamelen op een paar vierkante meter. Met 6 personen tegelijk inpakken is ook geen optie dus, we hebben goed opgelet vanochtend, we doen het in shifts. Eerst de meiden, die daarna lekker het zwembad in kunnen en daarna zijn Els en ik aan de beurt. Piet en Vincent nemen daarna nog een stukje voor hun rekening en alles is ingepakt. We zwemmen allemaal nog even en de natte spullen stoppen we gewoon in een droger.

Ons galgenmaal gebruiken we in een all American restaurant. Lekker vlees en vis, biertje erbij en samen napraten over onze belevenissen van de afgelopen vier weken. Wat heeft het meeste indruk gemaakt dit of toch dat? We komen er zo snel niet uit want het is teveel. Teveel mooie indrukken.

Op de een of andere manier zijn we allemaal zo moe dat we om half 10 al op bed liggen. Morgen is het vroeg dag en ook nog een lange dag!

Jan smit 15-08-2018 08:32 {{button-54761}}

Ook nog een eerder bericht wat ik later zie. Het verhaal over Boeing heb ik al,meer gelezen . Wat een organisatie en discipline . Een geweldige ervaring om die vliegtuigen in de werkplaats te zien. En zelfs dat nieuwe type , met die olifantensnuit. Ik heb daar foto’s van gezien . Heel,fascinerend.

Ook het inpakken bij jullie gaat volgens de discipline van de Boeing organisatie . Heel,goed. En dan de laatste duik in het zwembad en in bed en dan .......... naar huis.

Alle goeds.

Lenie Exaltus 15-08-2018 11:29 {{button-54786}}

Wat een belevenis weer ,zo'n rondleiding bij Boeing ,je kijk je ogen toch uit en al die nieuwe snufjes.
Je verwacht dit toch niet dat zoiets voor het publiek toegankelijk is. maar ja, dit wordt inderdaad wel heel lang sparen.Het inpakken was weer een staaltje van teamwork zeer efficient kan je aan jullie wel overlaten. Maar ik kan mij voorstellen dat jullie uitgeput allemaal vroeg op bed lagen, het waren weer volle dagen en dan nog een halve dag .