San Francisco

Door Ruud, Sas & Robin - 24-07-2018 18:03

Vanmorgen rustig aan opgestaan, we hebben een lange dag in het vooruitschiet. Het is heerlijk weer, strak blauw en geen wolkje aan de lucht. Na een ontbijtje met geroosterd brood (het brood is hier anders echt niet te eten, zoet een heel zacht) tosties uit de oven, yoghurt en een sapje lopen we om 11 uur richting de ferry naar de stad. Onze camping is aan de overkant, richting noorden, van de baai. Over de Golden Gate dus. Met de ferry staan we in een half uur midden in de stad, ideaal. Als we wegvaren zien we een zwaar beveiligd oud gebouw en allemaal mannen in oranje pakken die buiten aan het wandelen en sporten zijn. Van de canadese mevrouw die naast ons zit horen we dat dit de beroemde gevangenis San Quentin is en dat 80% van de mannen die hier zit, wacht op de doodstraf. Dan krijgt de man die zojuist naar ons zwaaide toch ineens een heel ander gezicht.

We hebben verder een rustig overtochtje met een prachtig uitzicht op de skyline van SF en de Golden Gate.

Na aankomst lopen we via Grant naar Union Square. Onderweg koop ik een broek en een jurkje bij Banana Republik. Daarna lopen we door naar DE Applestore. Robin was van plan om een telefoon te kopen hier maar ziet daar door alle verhalen over de douane toch maar vanaf. Bovendien is de garantie lastig als je een telefoon hier koopt weten we uit ervaring. Maar ze wil toch graag even gaan kijken en hem even vasthouden. Wat een mooie winkel is dit!

Daarna gaan we Chinatown in en vinden in een achterafstraat een klein eethuisje waar het vol zit, dit moet goed zijn! The Spycy Shrimp heet het en het is inderdaad lekker. Voor 20 dollar hebben we een geweldige lunch. Via North Beach, de italiaanse wijk, lopen we verder naar Washington Square waar we in het gras een half uurtje uitrusten. Hier is van alles te zien, leuk om hier zo tussen de mensen te zitten.

Om 18 uur moeten we inschepen voor onze trip naar Alcatraz. Dus lopen we daarna naar de pier. We hebben geen van allen trek en pakken onderweg een bak minidonnuts, die we delen. Heel ongezond maar voor een keer niet erg. Straks in de camper zien we nog wel.

We hebben 3 maanden geleden al kaartjes gekocht voor de avondtour naar Alcatraz. Dat dit een goed idee was blijkt wel want op het bord bij de boot staat dat de eerstvolgende beschikbare tour op 26 augustus is!

De avond tour is geweldig. Als extraatje krijgen we allerlei mooie verhalen van de gidsen en we zien een demonstratie van het sluiten van de deuren, heel indrukwekkend. Alcatraz is sowieso heel mooi, de audiotour is heel interessant. Aan de hand van verhalen van exgevangenen, bewakers en bijvoorbeeld de kinderen van de bewakers krijg je een goed beeld van hoe het leven in 1950-1960 op het eiland was. Het wordt een beetje spooky omdat buiten de zon langzaam ondergaat. Weer heel speciaal!

Als we terugvaren naar de stad vanaf Alcatraz hebben we een spectaculair zicht op de skyline van SF, nu met lichtjes aan.

We nemen snel een Uber terug naar de camping. Onze chauffeur is een man uit Armenie die samen met zijn neef ergens buiten SF woont omdat de stad zelf niet te betalen is. Hij huurt 3 dagen per week een kamer in een goedkoop motelletje en rijdt dan voor Uber. Hij heeft in Duitsland bij Siemens gewekt maar probeert nu zijn geluk in de USA. Zijn familie woont nog in Armenie. Best een triest verhaal eigenlijk, aardige man. Hij kan alleen niet zo goed autorijden en tegelijk vertellen waardoor de rit niet echt comfortable is. We zijn in elk geval blij wanneer we weer bij de camping zijn.

Zo nu snel nog wat eten en dan slapen. Morgen hebben we nog een hele dag SF, leuk!