A whole lot of Rosie

Door The Bimms go USA - 16-08-2018 03:16

Highway 1

En weer op pad naar een nieuwe bestemming. Vandaag gaan we via de highway 1 naar Pismo Beach. Deze highway staat bekend als 1 van de mooiste wegen van de wereld , so let’s see! Al vrij snel komen we op de 17 mile drive. Dit lijkt eigenlijk wel een soort reservaat. Hier wonen mensen in de meest bizar grote villa’s en hier mag je dan tegen betaling van 10 dollar door heen rijden. Een mooie weg vlak langs de kust met golf resorts. Eigenlijk ook een soort doolhof want we kwamen er bijna niet meer uit. Vanaf daar op de ‘normale ‘ highway 1 die veel mooier is! Je kijkt je ogen uit hier, wat een ontzettend mooie uitzichten. Steile kliffen, heel blauw water en het houdt maar niet op. We stoppen heel vaak omdat eigenlijk alles heel mooi is. Wat opvalt hier is dat er heel veel mist van zee is. Dit schijnt normaal te zijn en hierdoor blijft alles zo mooi groen. Want regen is er in de zomer bijna niet. Maar door de mist is er toch voldoende vocht voor alle bomen en planten. Een heel mooi stuk op deze highway is Big Sur. Dit begint vlak na een heel leuk plaatsje Carmel. Marjolijn heeft zich goed voorbereid en roept dat we moeten stoppen bij Julia Pfeiffer Mac Way falls. Echt een sprookjesachtig mooi uitzicht! Het duurt uiteindelijk de hele dag voordat we uiteindelijk bij Pismo Beach aankomen. En hier is het ineens heel koud vanwege de zeemist. We staan op een california State Park camping. Heel basic maar prima verder. Eigenlijk komen we hier al te laat aan om nog iets te doen maar we zijn ook best heel moe dus we gaan op tijd slapen.

Onderweg naar LA

Vanuit Pismo Beach vertrekken we op tijd naar onze camping bij Malibu, vlak voor LA. Eerst gaan we even weer inslaan bij de lokale supermarkt want we zijn door onze voorraad heen. Boodschappen zijn hier een stukkie duurder dan in NL.  We besluiten vandaag maar een beetje meer door te rijden zodat we een beetje op tijd op de plaats van bestemming zijn. Onderweg rijden we weer grote stukken heel dicht langs de kust. Echt heel mooi. Mooie brede zandstranden. We rijden langs Santa Barbara en zien van een afstandje dat dit een hele mooie plaats is maar we rijden toch maar door naar onze bestemming van vandaag: Malibu Beach, vlak voor LA. Meyke ligt lekker te tukken op de bank, dat schiet lekker op zo voor haar.  Onze camping RV campsite Malibu ligt vlak bij het strand. Veel Nederlanders hier voor het eerst eigenlijk. Wat ons opvalt is dat de Amerikanen waar we ook zijn erg enthousiast en positief zijn. Langs de weg zag ik een bord met: Have a great day, it’s up to you! Dit geeft wel een beetje weer, wat de vibe is. De meiden kunnen niet wachten om naar het strand te gaan wanneer we er zijn. Heerlijk hoor.. Onze campingplek kijkt ook uit over zee, het geluid van de branding horen vanaf je camper, zalig.. ’s avonds willen we eigenlijk gaan kijken bij Santa Monica Pier maar de bussen rijden niet meer dus dat bewaren we voor morgen….dus even lekker chillen bij de camper, spelletje doen, ook best heel fijn 😊

LA in a day

Okay, vandaag naar LA. Only one day to look around.. Maar waar gaan we dan naar toe? We nemen de bus naar Santa Monica Pier vanaf de camping. De busrit is al mooi. Veel golfsurfing te zien onderweg en mooie brede stranden. Vanaf Santa Monica Pier nemen we een Uber naar de Walk of Fame / Hollywood Boulevard. We rijden langs de wijk Beverly Hills. Onwerkelijk om hier te zijn. Vooral Marjolijn en Meyke genieten met volle teugen. Oh my god, we zijn gewoon echt in Los Angeles.. Heel veel te zien hier, heel veel dikke bakken, veel palmbomen, mooie brede lanen met hele mooie huizen. Veel gekleurde huizen ook, maar LA is ook een hele drukke stad. De chauffeur weet ons te vertellen dat er 18 miljoen mensen wonen! Op Hollywood Boulevard is naast de walk of fame genoeg te bekijken. Veel excentrieke types, allerlei mensen in Star wars of andere pakken die wel even met je op de foto willen. Leuk om rond te kijken en vanaf deze plek ook zicht op het Hollywood sign in de heuvels. Gelukkig hebben we die ook gezien, hoeven we daar niet meer naar toe 😉. Daarna laten we ons door onze Uber vrienden afzetten op Rodeo Drive in Beverly Hills. Wat een mooie lanen en winkelstraten, alles tip top verzorgd, fascinerend om rond te kijken en je te vergapen aan alle mooie etalages en huizen. Daarna pakken we de bus weer terug naar Santa Monica. Hier struinen we nog even lekker rond op de boulevard en de pier en dan fijn weer terug naar de camping! Weer weg van de drukte..

Wat je vooral niet moet doen

Vandaag hebben we een dag ‘over’ en we besluiten deze aan het strand door te brengen. We zitten op een mooie camping op Malibu Beach maar eigenlijk willen we ook nog wel even kijken op de stranden ten zuiden van Los Angeles. Laguna Beach, Huntington Beach. Deze stranden, zo lezen we in de boekjes, zijn ook echte surfstranden. Dus.. we besluiten op de bonnefooi hier naar toe te rijden. Dom, dom, dom… Ontzettend druk langs de kust, alleen maar filerijden, alle RV camps volgeboekt, behalve 1 die nog wel een plekje voor ons had voor 250 USD. En we bedachten dit lumineuze plan ook nog eens op een zaterdag..

Een minder geslaagde dag dus waarin we wel veel zien van de mooie plaatsen en de mooie stranden maar helaas kunnen we geen plekkie vinden om zelf te stranden. We besluiten om alvast maar de stad uit te rijden, een klein stukje richting onze volgende stop, Lake Havasu. Gelukkig ligt er in de camper nog een campingboek en we belanden uiteindelijk om een hele relaxte cmping net buiten LA, in Bannings. Net een stukje landinwaarts, waar het heerlijk rustig is. Een envelopje met onze naam erop hangt aan een wasknijper op de deur van de campingbeheerder. Heerlijk kneuterig en wat is dat dan fijn na alle drukte van de kust. We plonzen hier nog even lekker in het zwembad en kunnen hier ons eerste wasje doen. Een zalige plek uiteindelijk om weer even bij te komen..

Lake Havasu

Vandaag rijden we vanuit Bannings naar Lake Havasu. In no time verandert het landschap in een soort woestijnachtig berglandschap en het wordt ook steeds rustiger op de weg.. We hebben de meiden ook beloofd dat ze vandaag echt de tijd hebben om te zwemmen. Nu maar hopen dat dit ook lukt want het blijkt soms lastig in te schatten hoe lang je over een aantal mijlen doet. Maar gelukkig hebben we vandaag een voorspoedige reis en zijn we rond 1 uur al redelijk dicht in de buurt. Eerst maar even weer boodschappen inslaan bij de Walmart die gelukkig open is op zondag, want we hebben geen idee of we bij Lake Havasu nog iets kunnen kopen. Het valt echt op dat de mensen overal waar je ook komt, erg open, positief en enthousiast zijn. Het lijkt wel een way of life.

We zijn inmiddels echt in een totaal ander klimaat beland, het is hier echt de desert.. wat een hitte… maar gelukkig gaan we naar een meer. Onze camping is op een Lake Havasu State Park en we hebben een plek direct aan het meer. Super! We weten niet hoe snel we het water in moeten komen, maar dat dat nu echt afkoelt…neuh. Maar wel erg mooi hier. De meiden vermaken zich met 2 Nederlandse jongens die naast ons staan. Ik heb voor pampus gelegen in de camper met de airco aan. De hitte hakte er toch even erg in.

Een hele mooie zonsondergang hier, rond 8 uur zakte de zon achter de bergen en om 9 uur was het gewoon echt donker.

Morgen, op naar de Grand Canyon! Hier ontmoeten we David en Hester en kids op de North Rim…

The Grand Canyon

’s ochtends vertrokken vanuit een heet Lake Havasu, waar we wel goed geslapen hebben dankzij de airconditioning. Die maakte wel wat lawaai, maar zonder was het gewoon echt niet te doen. Vandaag moeten we best ver rijden en het blijft lastig inschatten hoe lang je er dan echt over gaat doen. In het begin van de route pakken we een stukje route 66, deze gaat door Kingman en Seligman. Echt leuk om te zien dat ze hier de oude look in stand houden. We stoppen in Seligman waar we lunchen in een saloon waar de bar behangen is met dollars. Een super enthousiaste medewerkster van de saloon weet ons over te halen om hier even te blijven en dat was ook echt de moeite waard. Heerlijke clubsandwich en de meiden een stuk taart en echt even het gevoel terug in de tijd te zijn. Het landschap verandert nu snel in een soort rotslandschap in allerlei kleuren met eindeloze vlakten ertussen. En hoe verder we komen hoe meer je echt kunt zien dat je naar de canyon toe rijdt. Het gebied waar we nu door rijden is een Navajo gebied, een indianenstam, en langs de kant van de weg staan allemaal houten kraampjes waar de locale crafts worden aangeboden. Af en toe zie je kleine nederzettingen van houten huizen waar toch echt mensen wonen. Het is best een lange rit naar de Grand Canyon, zeker omdat we naar de North Rim gaan, maar het verveelt gewoon niet om naar het mooie landschap te kijken. En het rijdt ook heerlijk rustig. Bij Jacobs Lake rijden we het National Park binnen en we stijgen tot een hoogte van bijna 9000 voet! Echt wel hoog dus. De North Rim is ook maar geopend van mei tot september, want de rest van het jaar ligt er sneeuw. Eenmaal binnen in het park zien we bizons die lekker aan het grazen zijn aan beide kanten van de weg. Daarna rijden we door een afgebrand stuk waar je echt droevig van wordt. Allemaal zwartgeblakerde kale stammen. Dit zijn de restanten van een grote brand uit 2000. Daarna is het ineens weer over en zijn we eindelijk op de plaats van bestemming. En wat een beauty van een campground. Het is state park, net als de vorige plek, en omdat we buiten office hours arriveren kunnen we zo doorrijden naar de plek. En wat het hier extra bijzonder maakt is dat we naast David en Hester en kids staan…. Echt ongelooflijk, on top of the world, staan we gewoon naast vrienden, zonder dat we dit gepland hebben. Echt geweldig! David wacht ons op bij de entrance met een biertje en we hebben een super avond. Eerst kijken we samen naar de zonsondergang en zien we vast een glimps van de Grand Canyon. Overweldigend mooi. Daarna schuiven we aan, David en Hester hebben lekker gekookt, vuurtje aan daarna, marshmellows roosteren.. Echt een dag om nooit te vergeten!

The next day lopen we met z’n vieren een trail in de Canyon en elk uitzicht wordt weer anders. Wat een natuurpracht en wat een kleuren.. we kijken onze ogen uit. Lunchen bij de North Rim Lodge en genieten met volle teugen. ’s Middags begint het voor het eerst te regenen. Maar da’s ook wel eens even fijn en gelukkig hebben we een heerlijke camper waar het ook wel relaxed is om gewoon even spelletjes en niks te doen. En wat een mooie campgroud met mega grote plekken voor slechts 38 dollar voor 2 nachten. Dus zo kan het ook.

Page

De volgende morgen (woensdag 15 augustus) zijn we weer vertrokken vanuit de North Rim. Alleen al voor de route is het de moeite waard om de 3 uur extra te rijden. (de meesten mensen kiezen daarom voor de south rim, deze schijnt dus ook meer toeristisch te zijn) Op de heenweg waren we al zeer onder de indruk, maar hadden we al een lange tocht achter de rug. De weg terug hadden we meer tijd. Dus even stoppen bij een kleine benzinepomp/supermarkt/koffieshop. Na een ‘have a great day, weer verder richting Page.  Echt en super mooie route. Doordat we nu de andere kant op rijden is het uitzicht nog mooier dan de heenweg. Eigenlijk vonden we dit zelfs mooier dan de hele Grand Canyon. (en dit was al mooi) Korte stop bij Marble Canyon. Hier gaat een brug over de Colorado River. Na uiteindelijk ruim 2 uurtjes rijden kwamen we bij Page aan. Hier zijn we gaan kijken bij Horseshoe Bend. Dit is geen gelegenheidskwartet voor bruiloften en partijen maar een plek waar de Colorado River een bocht van 270 graden maakt. Hier kun je van bovenaf op kijken. Super mooi. Daarnaast best wel toeristisch. Een aantal bussen met Japanners/Chinezen met parapluutjes, jasjes over hun hoofden, lange mouwenshirt en grote hoeden liepen hier ook rond. (voor de goede orde, het is hier woestijnklimaat)

Van daaruit naar de supermarket en door naar de camping waar we nu staan. Uitzicht over Lake Powel (stuwdam in de Colorado waardoor dit meer ontstaan is) De aanhoudende droogte i.c.m. groeiende vraag naar water in de regio is goed zichtbaar.  Het meer lijkt voor 50% gevuld. Ondanks dat is het hier super. Kampeerplek met uitzicht over het meer, fantastische rotspartijen erachter. Echt een sprookje. We belanden echt van de ene in de andere verbazing.

Ook wel eens lekker dat we eindelijk een camping hebben met een redelijk stabiele Wifi. We kunnen ons blog online bijwerken!

Morgen door naar Bryce Canyon. (1 ½ uur rijden, dus lekker in de buurt) Daarna 2 dagen Zion en daarna Vegas. Kortom, mooie vooruitzichten.