Dag 4 en 5 Gering en Rapid City

Door De Rutjes - 14-08-2018 05:43

Zondag 12 augustus

We moeten nog erg wennen aan de Amerikaanse tijd. Vanmorgen waren we weer om 5.00 uur klaar wakker (oké, niet allemaal) en zagen vanuit ons bed de zon opkomen vanachter de bergen.

Omdat het hier in Estes Park s’nachts afkoelt tot zo’n 12 graden, was het vanmorgen nog niet warm genoeg om buiten te ontbijten, dus dat hebben we gezellig binnen gedaan rondom de dinette. Broodroostertje aan, gebakken eitje met bacon in de koekenpan en een bak koffie van Dunkin Donuts. Zo kun je de dag prima beginnen.

Vandaag zou een reisdag worden zonder toeristische bezienswaardigheid. We moesten zo’n 2,5 uur rijden naar het plaatsje Gering waar we de volgende camping hadden besproken, dus we konden vandaag rustig aan doen. Onderweg was er tijd genoeg om een tussenstop te maken bij een supermarkt voor de meerdaagse boodschappen en natuurlijk een sportwinkel voor de benodigde honk- en softbalspullen.

De route vanaf Estes naar de Interstate was een prachtige weg, de ene haarspeldbocht na de andere, met naast ons de Big Thompson rivier en grote rotsen. Dat was lastig sturen met onze logge camper, maar ideaal voor sportieve auto’s en motorrijders. Meerdere groepen motorrijders kwamen ons dan ook tegemoet, voornamelijk dikke Harleys met alles erop en eraan. Apart is hierbij overigens dat bijna iedereen zonder helm rijdt. In de staat Colorado is dit blijkbaar (nog) niet verplicht.

Halverwege de route even gestopt bij een Target supermarkt, en daarna door naar Dik’s Sporting Goods. Een winkel ter grootte van de Makro Beverwijk, maar dan alleen voor sportartikelen. Fabian en Jelyna waren voor een paar dingen goed geslaagd, maar nog niet helemaal. Aan de andere kant van de weg hadden we een groot gebouw gezien met daarop met grote letters “Scheels All Sports”. We zijn er nu toch, laten we daar dan ook maar even gaan kijken.

Nu is in Amerika alles groter dan groot, maar dit sloeg werkelijk alles. Naast alle “gewone sporten” meteen na de ingang twee enorme zuilen met daarin tropische vissen in allerlei kleuren (als reclame voor de hengelsport?), een groot gedeelte met allemaal geweren en pistolen voor de schietsport  en in het midden van het twee verdiepingen hoge gebouw een heus reuzenrad waar je in kon! Dat zal vooral bedoeld zijn geweest om de kinderen zoet te houden, want wij konden hier geen sport bij bedenken. Honk- en softbalspullen waren er natuurlijk ook en uiteindelijk gingen we hier ook weer met een volle tas naar buiten.

Vanaf deze winkel was het nog zo’n anderhalf uur rijden naar de camping, maar dit bleek vooral te zijn over een saaie snelweg door de middle of nowhere. Er stond wel flink veel wind, en met onze Four Winds camper die zich als een dweil over de weg laat glijden, moet je constant bijsturen anders zit je zo in de berm. Volgens Fabian leek het net of ik in zo’n ouderwetse Amerikaanse film zat, waarbij ze vroeger voor zo’n filmdoek zaten in een auto en dan constant het stuur heen en weer lieten gaan om de indruk te wekken dat ze toch echt stuurden……….

Aangekomen in het plaatsje Gering hebben we nu de camper staan op Roubidoux RV park, een ruim opgezette camping ver van de bebouwde kom met een enorm grasveld in het midden. Na vanavond tot laat te hebben gebarbecued, gaan we morgen verder richting Rapid City om Mount Rushmore te gaan bekijken.

Maandag 13 augustus

Na buiten in het zonnetje ontbeten te hebben en de camper gereed te hebben gemaakt om verder te trekken, namen we afscheid van Roger Rabbit. Roger was het kleine konijnenvriendje van Jelyna dat ons gisteren nieuwsgierig zat te bekijken op het grasveld naast onze camper. Roger had geluk, dat Jelyna zo’n dierenvriend is, want de bbq stond immers aan……

Wat een verschil in wegen heb je toch hier in Amerika. Gisteren reden we langs prachtige rotsen en een rivier, nu reden we de Highway 71 van Gering door Scottsbluf naar Rapid City. Een soort Zeeweg richting Zandvoort met links en rechts duinlandschap, maar dan met flinke hoogteverschillen en maar liefst 150 mijl lang (240km). Pfff…, er kwam geen eind aan.

Aan begin van de middag kwamen we aan op de KOA camping Rapid City, en bij het inchecken werd alles uitgebreid uitgelegd door de dame achter de balie. Ik vroeg in mijn beste Engels hoe we het beste naar Mount Rushmore, (de plek van de 4 Amerikaanse presidenten in de rotsen) konden komen, maar blijkbaar in gebrekkig steenkolen Engels want de KOA dame keek me niet begrijpend aan. Dat leverde de nodige hilariteit op bij Fabian en Syl en op mijn uitleg aan de Amerikaanse “that they laugh me out”, proestten ze het helemaal uit. Gelukkig bleek de dame heel professioneel en deed ze net of ze niets hoorde en tekende op een kaart de route naar de bekende toeristische trekpleister. Zie je wel, had ze me toch gewoon begrepen.

Met Fabian achter het stuur van onze Four Winds camper (door ons al omgedoopt tot de “vier windjes”), reden we in een half uurtje door natuurpark de Black Hills en kwamen we aan bij Mount Rushmore. Na betaling van 10 dollar werden we verwezen naar een speciale parkeerplaats voor campers groter dan 20 Foot. Een verkeersregelaarster (is dat een goed woord voor een vrouwelijke regelaar?) stuurde ons naar de linker rijbaan, maar Fabian had meer oog voor de verkeersborden en reed bijna twee oranje palen uit de grond op de rechter rijbaan. Met een laatste stuuractie waar zelfs Max Verstappen nog jaloers op zou zijn wist hij de camper toch nog naar links te krijgen, de regelaarster met een hartverzakking achterlatend.

De 4 presidentshoofden in de granieten rotsen waren erg indrukwekkend om te zien, zeker als je bedenkt dat deze van 1927 tot 1941 zijn gemaakt met de gebrekkige technieken van toen. Met een ouderwetse drilboor in hun handen hingen de mannen vast aan een touw bovenaan de berg om gaten te boren en daar dynamiet in te stoppen, waarna stukje voor stukje gecontroleerd werd weggeblazen en daarna werd bijgewerkt. Echt een knap staaltje werk, en we hebben hier mooie foto’s kunnen nemen.

Daarna terug naar de camping waar we nog wel buiten konden eten, maar bij het donker worden werd het helaas ook vochtig, waardoor we maar naar binnen zijn gegaan. Morgen gaan we verder naar Buffalo, een plaatsje waar we één nacht verblijven voor we doorgaan naar het grote National Park Yellowstone.