Dag 10 Horseshoe Bend - Grand Canyon

Door Familie van Eerde - 22-08-2018 03:15

Vanochtend kunnen we heerlijk rustig aan doen. We ontbijten in de schaduw van de camper en pakken dan al onze spullen weer in. Arjen ontdekt dat hij gisteren de video camera buiten heeft laten liggen. Gelukkig ligt hij er nog gewoon. Om kwart over 10 rijden we van de camping af.

Onze eerste stop vandaag is de Horseshoe Bend, een opvallende u-bocht in de Colorado rivier. We hebben op internet al prachtige plaatjes gezien en de werkelijkheid doet er niet voor onder. Een indrukwekkend gezicht. De wandeling er naar toe valt wel een beetje tegen. Wij dachten dat het uitzicht direct aan de parkeerplaats was, maar we moeten eerst een flinke zanderige heuvel over en de zon brand flink. Bij het begin van het pad staat ook de aankondiging over extreme heat, nou dat klopt. Als we wegrijden van de parkeerplaats zien we dat we geluk hebben dat we zo vroeg waren, want nu staat er een hele file om de parkeerplaats op te komen en zoveel plekken voor RV's waren er niet.

We rijden nu naar de Grand Canyon. We hopen onderweg op een leuke picknickplek maar helaas zijn die niet aan deze weg. Er zijn wel regelmatig een soort van parkeerplaatsen waar de locale handelaren souvenirtjes proberen te verkopen. Op een gegeven moment zien we zo'n plek waarbij de kraampjes niet meer gebruikt worden. We stoppen daar en kunnen in de schaduw van het afdakje van het kraampje lekker zitten. We hebben gisteren bij de Walmart mini-pies (mini-taartjes) gekocht voor de lunch, maar die vallen niet in de smaak. Gelukkig hebben we ook nog stokbrood van gisterenavond, dus we eten toch allemaal onze buikjes vol.

We rijden in een keer door naar Grand Canyon National Park en stoppen daar bij het eerste uitzichtpunt, Desert View. Met een toren waar vanaf je ook een mooi uitzicht hebt. De Canyon is zo enorm dat de kinderen eigenlijk niet zo goed door hebben dat dit het nu is en wat ze zien. Gelukkig krijgen we nog meer uitzichtpunten waardoor ze zich een beter beeld van het geheel kunnen vormen.

We rijden door naar de camping. Deze is in het National Park maar dat is zo groot dat het nog 40 km rijden is van Desert View point. Bij de camping hebben we een prima plek, vlak bij de toiletten. De dame aan de desk vertelt ons dat de zonsondergang om 19.15 uur is en waar we daarvoor het beste uitzicht hebben.

Als we gesettled zijn, kunnen we even relaxen met een boek en een spelletje. Om kwart over 6 gaan we met de shuttlebus richting het mooie zonsondergang punt. Blijkbaar weet iedereen dit, want het is bij de overstap naar de bus die ons ernaar toe brengt wel heel erg druk. Onderweg is er zelfs een buschauffeur die ons afraadt om nog te gaan, omdat het eigenlijk al te laat is. We zijn eigenwijs en gaan toch. Bij het overstappunt staat een andere ranger die zegt dat er extra bussen ingezet worden zodat iedereen op tijd is voor de zonsondergang. En inderdaad, 5 minuten voordat de zon ondergaat zijn we bij Hopi Point en hebben prachtig uitzicht op de ondergaande zon. Als de zon helemaal onder is, willen we weer met de shuttlebus terug. Maar ja, dat wil iedereen natuurlijk, dus er staat echt een mega lange rij. Gelukkig rijden de bussen af en aan en duurt het een kwartiertje ofzo voordat we aan de beurt zijn. Bij het overstappunt wil iedereen natuurlijk ook weer op de aansluitende bus stappen, dus hier weer een hele lange rij. We besluiten een klein stukje naar Grand Canyon Village te lopen en daar eerst in een Lodge lekker te gaan eten. Daarna kunnen we dan met de bus terug naar de camping.

Het eten in de Lodge is prima, maar wel erg veel. Arjen heeft eindelijk zijn echt lekkere steak! Anoek en Emma doen samen met spaghetti en een bacon/cheese burger, Jens heeft ook spaghetti en Mirjam heeft lekkere plakken kalkoen met zoete aardappel. Alleen de bijbehorende struiken brocolli zijn iets anders dan wij gewend zijn.

Om 9 uur staan we weer op de bushalte. 's Avonds rijden de bussen wat minder, dus we moeten zo'n 20 minuten wachten. Maar dat geeft de kinderen mooi de tijd om de sterren te bestuderen met de app die Emma gedownload heeft. Nu weten ze tenminste wat ze zien. Als we eindelijk terug zijn op de camping gaan we allemaal snel naar bed. Het is buiten goed afgekoeld dus we kunnen lekker slapen.