Vancouver Island

Door Marloes&DanielOnTour - 20-09-2018 04:41

De weg richting Tofino heeft het alleen maar geregend. En niet een klein beetje regen, maar 'met volle bak uit de hemel' regen. Gelukkig zaten we lekker droog in de camper. Eenmaal overgestoken met de ferry en in Tofino aangekomen (dit duurde zo'n beetje de hele dag) zijn we nog even het dorpje ingereden. Hier hebben we nog twee excursies geboekt (whale- en bear watching). Na nog een drankje te hebben gedaan in Tofino op het terras (het was eindelijk een beetje droog) naar de camping gereden. 's Nachts heeft het ook non-stop geregend, net Nederland ;-) de volgende ochtend heb ik een kleine wandeling over het strand gemaakt, welke aan de camping vastzat (Daniel lag nog half te slapen). Je zag een blauwe lucht boven de zee aankomen. Dat voorspelde dus wel goeds voor vandaag. We zijn eind van de ochtend richting de Bearwatching tour gegaan. We hadden een dichte boot (wat fijn was, omdat we nog wel wat regenbuitjes onderweg hadden). Er was een goede kans om beren te zien en bij de tweede baai hadden we meteen geluk! Een jonge zwarte beer was op zoek naar voedsel, tof! Na een tijdje kijken, was er opeens iets anders niet ver weg van ons. Toen we er naartoe vaarden zagen we twee orka's. Dit was heel zeldzaam, omdat je deze meestal alleen op open zee tegenkomt. Wat een geluk dus! En wat een mooie beesten om te zien. Het mannetje was 7-8 meter lang, alleen z'n vin was al 2 meter. Super gaaf!! Als laatste op deze toer zagen we nog een wat oudere en waarschijnlijk een vrouwelijke beer. Een zeer geslaagde tour dus!

Na de toer zijn we gaan lunchen bij een vegetarisch restaurant (Daniel had dit in eerste instantie niet door, vandaar ;-). Hij was daarom niet zo blij, totdat we het eten kregen. Was erg lekker, ook Daniël was tevreden. Verder deze dag nog even in het dorpje rondgelopen en bij het kampvuur gezeten op de camping (whisky voor Daan, marshmallows voor mij).
De volgende ochtend stond de Whale Watching op het programma. Hier gingen we met een grote boot de open zee op. We hebben van alles gezien, van zeeleeuwen tot otters, maar het hoogtepunt was toch wel de grijze walvis (pacific grey whale) Deze was ongeveer 15 meter lang en zwom langs de kust op zoek naar voedsel. Heel gaaf om te zien! Twee super geslaagde tours dus! (Zie hieronder foto's van de zeeleeuwen otters, helaas niet heel goed te zien)

We zijn doorgereden naar Victoria, in het zuiden van Vancouver Island. Dit was nog zo'n 4 tot 5 uur rijden. Eenmaal aangekomen hebben we een mooie luxe camping met uitzicht over zee (salish seaside RV haven), fijn voor de laatste dagen. We zijn nog een stukje gaan lopen langs het water en hebben een happie gegeten. De volgende ochtend bij het ontbijt zagen we de zeeleeuwen en otters gewoon voorbij zwemmen (ik ga echt emigreren ;-).
Vanaf de camping kon je met de watertaxi naar de stad. Dit hebben we dus ook gedaan. Victoria is een mooie stad, vooral het parlementsgebouw zag er mooi uit. We hebben het stukje 'old town' gepakt. Hier vonden we China Town en zijn we over Market Square heen gelopen. Een leuke en relaxe dag. De volgende ochtend gingen we weer richting Vancouver. Voordat we op de ferry stapte nog bij The Burchart Gardens en The Butterfly Garden geweest (deze lagen op de route richting ferry). Nog een leuk laatste uitstapje, al was de entree voor The Burchart Garden erg duur (ruim 33 dollar pp). Dit was een hele grote tuin aangelegd door dhr. en mw. Burchart. Je vond er diverse thema's waaronder The Chinese Garden en The Rose Garden. Alles stond ook vol in bloei. The Butterfly Garden was een (overdekte) tuin met, de naam zegt het al, allemaal vlinders. Ook hadden ze papagaaien, flamingo's en schildpadden. Verder nog een aantal tropische dieren zoals wandelende takken, grote mieren en een gigantische spin (die vogels eet). Een soort mini dierentuin dus.

Eenmaal overgestoken met de ferry en op de camping aangekomen, lekker gerelaxd. Nog een nachtje slapen, dan gaan we de camper inleveren en weer richting het vliegveld. Wij hebben een topvakantie gehad!